الکساندر کووالنکو، یک تحلیلگر نظامی اوکراینی گفت که حدود ۲ تا ۳ هزار سرباز روسی در این شهر هستند و از سه جهت مختلف حمله می‌کنند.

به گزارش جماران، فرماندار منطقه دونتسک اوکراین روز سه‌شنبه یکم اکتبر (۱۰ مهر ۱۴۰۳) اعلام کرد که نیروهای روسیه تا مرکز شهر «ووهلهدار» پیشروی کردند. این شهر از زمان آغاز جنگ، همچون دژی مستحکم در ارتفاعات راهبردی شرق اوکراین در برابر حملات روسیه مقاومت کرده بود.

ویدئوهایی که در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده، نشان می‌دهد که سربازان روسی پرچمی را بر فراز یک ساختمان بمباران شده چند طبقه به اهتزاز در می‌آورند و پرچم دیگری را نیز روی یک برجک فلزی می‌گذارند.

ویدئوهای دیگر نیز زبانه‌های دود بر فراز خرابه‌های این شهر کوچک و معدن‌خیز را به تصویر می کشد.

این شهر در دو سال و نیم گذشته شاهد نبردهای شدیدی بوده و نیروهای اوکراینی با موفقیت توانسته بودند از آن در برابر حملات یگان‌های زرهی روسیه دفاع کنند.

 

اهمیت راهبردی «ووهلهدار» چیست و روسیه چگونه به آن رسید؟

شهر «ووهلهدار» به دلیل موقعیت مرتفع و نزدیکی به محل تقاطع دو جبهه اصلی جنگ در شرق و جنوب اوکراین از اهمیت استراتژیک برخوردار است.

نیروهای روسی هفته گذشته به حومه این شهر رسیدند و در روزهای اخیر فشارهای تهاجمی خود را تشدید کردند.

آندری نازارنکو، فرمانده گردان پهپادی تیپ ۷۲ مکانیزه اوکراین که وظیفه دفاع از ووهلدار را بر عهده دارد اظهار داشت که نیروهای آنها هم از نظر تسلیحات و هم از نظر نیروی انسانی در وضعیت نامناسبی در مقایسه با قوای روس قرار دارند.

وضعیت در ووهلدار بسیار چالش برانگیز است؛ با سخت‌ترین شرایط مواجه هستیم،‌ زیرا حملات روسیه به این شهر بیش از شش ماه ادامه داشته و دشمن به طور مداوم نیروهای تازه‌نفس و آموزش دیده می‌فرستد.

نازارنکو به رویترز گفت که «وضعیت در ووهلدار بسیار چالش برانگیز است؛ با سخت‌ترین شرایط مواجه هستیم،‌ زیرا حملات روسیه به این شهر بیش از شش ماه ادامه داشته و دشمن به طور مداوم نیروهای تازه‌نفس و آموزش دیده می‌فرستد.»

نازارنکو که از یک مکان نامشخص و از طریق نرم‌افزار زوم با رویترز مصاحبه می‌کرد، گفت که یگان او تمام تلاش خود را برای حفظ «روزنه‌ای» برای عقب نشینی پیاده نظام از شهر به کار می‌بندد.

 

پیشروی سریع روسیه

با وجود اینکه نیروهای اوکراینی حمله غافلگیرانه‌ای را به استان کورسک در داخل خاک روسیه انجام دادند، اما نیروهای مسکو از ماه اوت امسال با سریع‌ترین سرعت ممکن در بیش از دو سال اخیر توانسته‌اند در شرق اوکراین پیشروی کنند.

به گزارش یورونیوز، تلاش‌های روسیه برای حمله به شهر ووهلهدار بسیار خونین بود. این حملات شامل تانک ها و خودروهای زرهی در حال حرکت در زمین‌های باز بود که آنها را در برابر دفاع اوکراین آسیب‌پذیر می‌کرد. یگان‌های نظامی اوکراین روز سه‌شنبه، تصاویری را به اشتراک گذاشتند که نشان می‌دهد تانک‌های روسی در شعله‌های آتش در مزارع می‌سوزند.

الکساندر کووالنکو، یک تحلیلگر نظامی اوکراینی گفت که حدود ۲ تا ۳ هزار سرباز روسی در این شهر هستند و از سه جهت مختلف حمله می‌کنند.

کووالنکو به رویترز گفت: «ما نمی‌توانیم در این شرایط در شهر ووهلهدار مقاومت کنیم. تصمیم برای عقب نشینی از ووهلدار باید به سرعت اتخاذ شود.»

به دست آوردن تسلط کامل بر ووهلهدار، به سربازان مسکو این امکان را می‌دهد تا با استفاده فعال‌تر از شبکه ریلی، تدارکات و پشتیبانی خود را بهبود بخشند و از موقعیت‌ مرتفع این شهر برای شلیک توپخانه استفاده کنند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی جنگ اوکراین

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.