الجزیره درباره آینده حزب الله لبنان در فقدان سیدحسن نصرالله می نویسد: شکی نیست که سید حسن نصرالله به‌طور مسلم قدرتمندترین مرد لبنان محسوب می‌شد، حتی اگر مناصب دولتی نداشت. حامیان او نگران اتفاقات بعدی هستند. آنها او را به عنوان یک پدر می دیدند، مردی که معتقد بودند از آنها محافظت می کند.

به گزارش جماران، جنگ در غزه نه تنها همچنان و پس از گذشت قریب  به یک سال ادامه دارد بلکه دامنه آن به لبنان هم کشیده شده و سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان نیز که حاضر  به تفکیک در نبرد در این دو جبهه  نشد با حملات سنگین اسرائیل به شهادت رسید.

الجزیره در گزارشی به این موضوع پرداخته که چگونه حمایت های ایالات متحده از  اسرائیل با ادعای تلاش برای برقراری آتش  بس در تضاد  است: ایالات متحده در حالی که از اسرائیل حمایت نظامی می کند، با درخواست های آتش بس بازی می کند. عمر رحمان، یکی از اعضای شورای خاورمیانه در امور جهانی، در مورد ترور نصرالله، اتفاقات بعدی حزب الله و نقش ایالات متحده در حملات اسرائیل به لبنان و غزه می گوید: از نظر آتش بس در لبنان صادقانه بگویم، من فکر می کنم که ایالات متحده مشغول بازی است. من فکر می کنم افرادی در پشت پرده در دولت آمریکا هستند که با استراتژی اسرائیل بسیار موافق هستند. آنها به طور منظم از نظر استراتژی نظامی در حال ارتباط با  هم  هستند .ایالات متحده در تخریب غزه در یک سال گذشته کاملاً شریک بوده است. هر آنچه را که  اسرائیل می خواست به او  داده است. اسرائیل عقب نشینی نکرده است. امریکا نیز هیچ خط قرمزی را اجرا نکرده است. بنابراین من فکر می‌کنم که ایالات متحده به اندازه خود اسرائیل مقصر اتفاقاتی است که روی داده است.

فیلیس بنیس، یکی از اعضای اندیشکده موسسه مطالعات سیاست مستقر در واشنگتن در  این باره به الجزیره گفت که ایالات متحده درباره آتش بس صحبت می کند اما همزمان سلاح های بیشتری به اسرائیل می فرستد.  آنچه که ما درباره لبنان می بینیم تقریباً همان چیزی است که یک سال در مورد غزه دیده ایم. ایالات متحده و رئیس جمهور آن یک چیز می گویند. او می گوید ما به آتش بس نیاز داریم. ما نمی خواهیم جنگ را گسترش دهیم. اقدامات ایالات متحده و پرزیدنت بایدن ادامه ارسال سلاح و پولی است که نسل‌کشی در غزه و جنگی را که در لبنان در حال افزایش است، ممکن می‌سازد. این پیامی است که به نتانیاهو و بقیه رهبران اسرائیل می‌رسد.  همین دیروز، کاخ سفید استفاده از تسلیحات دیگر به ارزش 8 میلیارد دلار را تصویب کرد که اکنون برای ارسال به اسرائیل تأیید شده است. بنابراین همه صحبت ها در مورد آتش بس هیچ معنایی ندارد. تا زمانی که آنها به ارسال این سلاح ها ادامه می دهند و اکنون نیرو می فرستند، سخن گفتن از آتش بس معنایی ندارد.

وضعیت در بیروت ساعت به ساعت بدتر می شود

الجزیره در گزارش جداگانه دیگری درباره وضعیت جاری در بیروت می نویسد:  بسیاری از ساکنان بیروت به دلیل بمباران شدید اسرائیل مجبور به زندگی در خیابان‌ها شده‌اند، در حالی که صدها هزار نفر از حملات هوایی اسرائیل در جنوب و شرق فرار کرده‌اند.

جاد عساف، افسر ارشد برنامه بشردوستانه امداد اسلامی در پایتخت لبنان گفت: پیدا کردن کلمات برای توصیف وضعیت سخت است، اما ساعت به ساعت بدتر می شود. مردم در پارک‌ها، ساحل یا فقط در کنار جاده کمپ می‌زنند.صدها مدرسه در سرتاسر کشور به سرپناه تبدیل شده‌اند، اما بسیاری از این مدرسه‌ها اکنون تا حد انفجار پر شده‌اند و مجبورند مردم را به داخل  راه ندهند. بمباران ادامه دارد و ما بیم آن داریم که تعداد افراد آواره همچنان افزایش یابد.

عساف شرایط مدارس را وحشتناک توصیف کرد و گفت که چندین خانواده در هر کلاس درس پناه گرفته اند و "100 نفر یا بیشتر" یک توالت مشترک دارند و هیچ حریم خصوصی برای زنان یا دختران وجود ندارد.

لبنانی‌ها پس از بمباران اسرائیل: نمی‌توانید ما را نابود کنید

ایمن، یکی از ساکنان آواره جنوب لبنان می گوید که نمی تواند تصور کند با توجه به حملات مداوم اسرائیل در آینده چه اتفاقی برای این کشور خواهد افتاد. او  می  گوید: آینده لبنان در دستان خداست. هیچ چیز مشخص نیست. به ما نگاه کنید، ما در خیابان ها می خوابیم. اکنون زندگی ما اینگونه است و آن را به خدا می سپاریم.

یکی دیگر از ساکنان بیروت به الجزیره گفت که مردم لبنان کشورشان را رها نخواهند کرد و پیامی مشابه با پیام فلسطینی‌های غزه صادر کرد :  شما نمی توانید ما را نابود کنید، هر کاری که بکنید، هر قدر بمباران کنید، هر چقدر مردم را آواره کنید ما اینجا خواهیم ماند. ما لبنان  را ترک نمی کنیم. این کشور ماست و ما اینجا می مانیم.

آیا اسرائیل در غزه و لبنان به حمله ادامه خواهد داد؟

الجزیره در پاسخ به این پرسش می نویسد: اسرائیل یک پیروزی بزرگ اطلاعاتی در ترور سیدحسن نصرالله به دست آورد که اگر نگاهی بیندازید که چگونه او در طول سالیان متمادی به صورت مخفیانه رفت و آمد می کرد، تقریبا غیرممکن به نظر می رسید. اسرائیل حالا با جسارت بیشتری برخورد می کند ولی آیا آنها در لبنان و غزه ادامه خواهند داد؟ درخواست ها در اسرائیل برای بازگرداندن اسیران به خانه افزایش می یابد. غزه را فراموش نکنیم، همه چیز به یک آتش بس در آنجا خلاصه می شود و فشار بین المللی بر اسرائیل برای انجام این کار همچنان وجود دارد.  آیا قرار است نقطه‌ای وجود داشته باشد که نتانیاهو فکر کند به اندازه کافی به آن دست یافته است یا خیر، باید منتظر بمانیم و ببینیم در آینده چه می شود.

الجزیره درباره آینده حزب الله لبنان در فقدان سیدحسن نصرالله می نویسد: شکی نیست که سید حسن نصرالله به‌طور مسلم قدرتمندترین مرد لبنان محسوب می‌شد، حتی اگر مناصب دولتی نداشت. حامیان او نگران اتفاقات بعدی هستند. آنها او را به عنوان یک پدر می دیدند، مردی که معتقد بودند از آنها محافظت می کند. حزب‌الله در بیانیه‌ای که شهادت وی را تایید کرد، اعلام کرد که مبارزانش به مبارزه خود علیه اسرائیل ادامه خواهند داد.  اما ما واقعاً در نقطه عطفی برای حزب الله هستیم، هم در سطح سازمانی و هم در سطح مردمی.حزب الله باید ثابت کند که ساختار فرماندهی و کنترل آن دست نخورده است و رهبری آن هنوز قادر به کار است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.