الجزیره در گزارشی در این باره می نویسد: کارشناسان می گویند انفجار دستگاه های ارتباطی بی سیم در سراسر لبنان، احتمالاً نقض قوانین جنگ است. این شامل نقض احتمالی ممنوعیت‌های حملات بی‌رویه و نامتناسب می‌شود، زیرا این انفجارها ده‌ها نفر را کشته و هزاران نفر را مجروح کرده‌اند.

۷۲ ساعت گذشته لبنان شاهد صحنه و جنس جدیدی از جنگ با رژیم اسرائیل بوده است. ابتدا صدها نفر در اثر انفجار همزمان پیجرها مجروح شدند و درست در ساعاتی که حزب الله لبنان و دولت و نیروهای امنیتی در شوک ناشی از این اتفاق بودند، دور دیگری از حملات این بار با انفجار واکی تاکی  ها صورت گرفت.

به گزارش جماران، الجزیره در گزارشی در این باره می نویسد: کارشناسان می گویند انفجار دستگاه های ارتباطی بی سیم در سراسر لبنان، احتمالاً نقض قوانین جنگ است. این شامل نقض احتمالی ممنوعیت‌های حملات بی‌رویه و نامتناسب می‌شود، زیرا این انفجارها ده‌ها نفر را کشته و هزاران نفر را مجروح کرده‌اند.

سارا لی ویتسون، وکیل و مدیر گروه حقوق بشر مستقر در ایالات متحده، گفت: شما نباید اشیائی را که مورد استفاده غیرنظامیان است، یا اشیایی که عموماً با استفاده عادی غیرنظامیان مرتبط هستند را به تله تبدیل کنید. و دقیقاً به همین دلیل است که ما شاهد ویرانی و آسیب بسیار ناشی از انفجار این پیجرها در لبنان هستیم. هر کسی می تواند یکی از این پیجرها را انتخاب کند. ما همچنین نمی‌دانیم چه کسی پیجرها را در اختیار داشته است یا اینکه آیا آنها اهداف نظامی قانونی هستند یا خیر.

پیجرها، واکی تاکی‌ها، تلفن‌های همراه و سایر دستگاه‌هایی که ظاهراً با اعضای گروه حزب‌الله لبنان مرتبط بودند، در دو موج حملات در سراسر لبنان در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه منفجر شدند. حزب الله بلافاصله اسرائیل را مسئول این حملات دانست، اما ارتش اسرائیل هنوز اظهار نظری نکرده است.

در حالی که بسیاری از جزئیات این انفجارها نامشخص است، این انفجارها باعث ویرانی در سراسر لبنان شد: حداقل 32 نفر از جمله دو کودک و یک پزشک شهید و بیش از 3000 نفر دیگر زخمی شده اند.  سلسله انفجارهای همزمان صحنه‌هایی از وحشت را در کشور بیش از پنج میلیون نفری ایجاد کرد و مراکز درمانی با سیل بیماران مجروح و ساکنان وحشت‌زده و سردرگم رو به رو شدند. در حالی که اسرائیل دخالت خود در حملات این هفته را تائید نکرده،. حامیان اسرائیل انفجارهای لبنان را جشن گرفته و آنها را دقیق توصیف کرده‌اند، اما انفجارها در اطراف غیرنظامیان  در مراسم تشییع جنازه و ساختمان‌های مسکونی، خواربارفروشی‌ها و آرایشگاه‌ها و دیگر مکان‌ها رخ داد.

حقوق بین‌الملل بشردوستانه مجموعه‌ای از قوانین مندرج در معاهدات جهانی برای محافظت از افراد غیرنظامی در طول درگیری‌های مسلحانه را مشخص کرده  است. در این قانون، حملاتی که «به سمت یک هدف نظامی خاص هدایت نمی‌شوند» ممنوع اعلام شده اند. 

سارا لی ویتسون در این باره می گوید: تلفات بالای این حملات نشان می‌دهد که دستگاه‌های بمب‌گذاری شده قابل تمایز نیستند. آنها نمی‌توانند به سمت یک هدف نظامی خاص هدایت شوند. از آنچه ما دیده‌ایم و کاملاً قابل پیش‌بینی بود، کاملاً واضح است که بدون تمایز به اهداف نظامی و غیرنظامیان آسیب رسانده اند. این انفجارها یک تصمیم عمدی از سوی اسرائیل برای ایجاد هرج و مرج در لبنان بود. دقیقاً به همین دلیل است که تله های انفجاری اشیاء غیرنظامی عادی غیرقانونی هستند، زیرا نه تنها باعث آسیب جسمی و آسیب می شوند، بلکه باعث آسیب روحی و روانی می شوند.

هویدا عراف، یک وکیل حقوق بشر مستقر در ایالات متحده، اظهارات ویتسون را تکرار کرد و گفت که این انفجارها ممنوعیت حملات بی رویه و همچنین ممنوعیت وسایل تله انفجاری مرتبط با استفاده غیرنظامیان را نقض می کند. این محدودیت اخیر، در پروتکل 1996 در مورد ممنوعیت ها یا محدودیت های استفاده از مین ها، تله های انفجاری و...  تعیین شده است.

در این پروتکل آمده است: استفاده از تله های انفجاری یا سایر وسایل به شکل اشیاء قابل حمل ظاهراً بی خطر که به طور خاص برای حاوی مواد منفجره طراحی و ساخته شده اند، ممنوع است.

به گفته عراف، تنها راه قانونی تلقی شدن حملات این است که اقداماتی برای محافظت از غیرنظامیان انجام شود و اطمینان حاصل شود که این انفجارها فقط به اهداف نظامی قانونی اصابت می کند. اما این دستگاه ها بدون هیچ هشدار قبلی در سراسر لبنان منفجر شدند. این بمب ها در سوپرمارکت ها و سایر مکان های عمومی منفجر شدند.

در حالی که حزب الله یک شاخه نظامی دارد که از زمان آغاز جنگ غزه در اکتبر سال گذشته در درگیری های فرامرزی با اسرائیل درگیر بوده است، این حزب همچنین یک گروه سیاسی با سازمان های وابسته است که خدمات اجتماعی ارائه می دهند.

بر اساس گزارش های رسانه های لبنانی، برخی از انفجارها به اعضای حزب الله که رزمنده نیستند، روی داد. برای مثال، حمله روز سه‌شنبه، جان  پزشکی را که در بیمارستان الرسول الاعظم کار می‌کرد، گرفت، بیمارستانی که با مؤسسات خیریه وابسته به حزب‌الله مرتبط است.

اعراف می گوید: با کارمندان اداری باید طبق حقوق بین الملل حقوق بشر به عنوان غیرنظامیان رفتار شود، مگر اینکه هنگام شرکت در عملیات نظامی شناسایی شده باشند. آیا کسی پیشنهاد می‌کند که همه اسرائیلی‌هایی که به یکی از احزاب در دولت اسرائیل وابسته هستند، اهداف قانونی برای حمله نظامی هستند؟

کریگ مارتین، استاد دانشکده حقوق دانشگاه Washburn در ایالات متحده، در ارزیابی خود از این حملات اطمینان کمتری مبنی بر غیرقانونی بودن آنها داشت، اما او گفت که آنها به طور بالقوه برخی از مقررات حقوق بین الملل حقوق بشر از جمله اصل تناسب و احتیاط برای جلوگیری از آسیب رساندن به غیرنظامیان را نقض کرده اند.

او در این باره می گوید: اگر نمی‌دانید هر یک از این مواد منفجره کجا هستند و در واقع چه کسی قرار است مجروح شود، ارزیابی دقیقی از تناسب حمله، چه به صورت جمعی و چه فردی در رابطه با هر یک از آن‌ها سخت است.  مشخص نیست هدف استراتژیک این حمله چیست؟!

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.