شبکه آمریکایی سی ان ان در این باره می نویسد: المانیتور و اکسیوس روز چهارشنبه گزارش دادند که اسرائیل حدس زده بوده که حزب الله لبنان در آستانه مطلع شدن از آلوده سازی پیجرها بوده و در نتیجه نهادهای امنیتی اسرائیل با یک انتخاب سخت از نظر خودشان روبه رو بودند: یا باید از این فرصت همین حالا استفاده کنی یا آن را برای همیشه از دست بدهی. مفهوم آن این است که دولت اسرائیل تصمیم گرفت همین حالا ماشه را بکشد، به جای اینکه خطر از دست دادن توانایی فعال کردن دستگاه ها را به طور کلی از دست بدهد.

به گزارش جماران، یک روز پس از آن که اسرائیل عملیات پیچیده ای را برای منفجر کردن مواد منفجره کار گذاشته شده در هزاران پیجر در سراسر لبنان انجام داد، مهم ترین پرسش این است که چرا حالا؟

یا حالا یا هیچ وقت: شبکه آمریکایی سی ان ان در این باره می  نویسد: المانیتور و اکسیوس روز چهارشنبه گزارش دادند که اسرائیل حدس زده بوده که حزب الله لبنان در آستانه مطلع شدن از آلوده سازی پیجرها بوده و در نتیجه نهادهای امنیتی اسرائیل با یک انتخاب سخت از نظر خودشان روبه رو بودند: یا باید از این فرصت همین حالا استفاده کنی یا آن را برای همیشه از دست  بدهی. مفهوم آن این است که دولت اسرائیل تصمیم گرفت همین حالا ماشه را بکشد، به جای اینکه خطر از دست دادن توانایی فعال کردن دستگاه ها را به طور کلی از دست بدهد.

سیاست داخلی: تا لحظه ای که پیجرها شروع به انفجار کردند، تمام بحث در اسرائیل این بود که آیا نخست وزیر بنیامین نتانیاهو وزیر دفاع خود، یوآو گالانت را برکنار می کند تا رقیب سابق خود را با هدف تقویت جایگاه داخلی اش، جایگزین او کند. یک منبع به سی ان ان گفت تا زمانی که چشم انداز وقوع جنگ در شمال نامشخص باشد، این طرح ها همه متوقف شده محسوب می شوند.

اهداف جنگی جدید: عملیات لبنان یک روز پس از آن صورت گرفت که کابینه اسرائیل رسما هدف جدیدی را به جنگ چند جبهه خود اضافه کرد: بازگرداندن ده ها هزار اسرائیلی تخلیه شده از شمال به خانه های خود.

 بازدارندگی: این که آیا نیروهای  اسرائیل می‌توانند در کنار جنگ غزه یک لشکرکشی تمام عیار در لبنان انجام دهند، یک سوال باز باقی می‌ماند. ایال پینکو، فرمانده بازنشسته نیروی دریایی، در این باره می گوید: من فکر می کنم این نوع عملیات نوعی هشدار یا بازدارندگی را ایجاد می کند.  قصد این است که به طرف مقابل در اینجا یعنی حزب الله  لبنان و متحدانش گفته شود که ما تا بیخ گوش شما نفوذ کرده ایم. می‌دانیم کجا هستید، چه می‌کنید، ببینید با فشار دادن یک دکمه چه می توانیم بکنیم.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.