کره شمالی اخیرا روابط خود را با روسیه تقویت کرده است. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در ماه ژوئن به پیونگ‌یانگ سفر کرد و با کیم جونگ اون توافق‌نامه دفاعی مشترکی امضا کرد

به گزارش جماران ، رسانه‌های دولتی کره شمالی روز شنبه گزارش دادند که کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در جریان گفتگو با سرگئی شویگو، دبیر شورای امنیت ملی روسیه، متعهد به تعمیق روابط با مسکو شد.

رسانه‌های دولتی کره شمالی اعلام کردند: «در این دیدار، دیدگاه‌های گسترده‌ای در خصوص تعمیق مداوم گفت‌وگوهای راهبردی و تقویت همکاری‌های دفاعی مشترک میان دو کشور و همچنین بررسی اوضاع منطقه‌ای و بین‌المللی مطرح شد.»

کره شمالی اخیرا روابط خود را با روسیه تقویت کرده است. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در ماه ژوئن به پیونگ‌یانگ سفر کرد و با کیم جونگ اون توافق‌نامه دفاعی مشترکی امضا کرد.

کشورهای غربی اما کره شمالی را متهم کرده‌اند که در جریان جنگ اوکراین، با وجود تحریم‌های بین‌المللی، به روسیه مهمات فروخته است.

با این حال تصاویر منتشر شده در رسانه‌های دولتی کره شمالی نشان می‌دهد که رهبر کرده شمالی، و رئیس امنیتی روسیه در پایان دیدار اخیرشان یکدیگر را در آغوش گرفته و لبخند می‌زنند و کیم جونگ اون برای پوتین آرزوی سلامتی و موفقیت در کارش کرده است.

رسانه‌ها این گفتگوها را «سازنده» و در فضایی «دوستانه، صمیمی و قابل اعتماد» توصیف کرده‌‌اند.

مکان دقیق این دیدار اعلام نشده است، اما کارشناسان معتقدند که این ملاقات در کاخ مهمان‌خانه کومسوسان در پیونگ‌یانگ انجام شده است؛ مکانی که پیشتر از ولادیمیر پوتین و شی جین‌ پینگ، رئیس‌جمهور چین، نیز در آنجا میزبانی شده است.

رهبر کرده شمالی تأکید کرد که کشورش همکاری‌های خود با روسیه را بر اساس توافقنامه‌ای که در ماه ژوئن امضا شده، گسترش خواهد داد. شورای امنیت روسیه نیز در وب‌سایت خود اعلام کرد که دیدار شویگو با کیم نقش مهمی در اجرای توافق دفاعی بین دو کشور خواهد داشت.

سرگئی شویگو پس از کناره‌گیری از سمت وزیر دفاع روسیه در ماه مه، ریاست شورای امنیت این کشور را بر عهده گرفت. او پیش از این نیز در ماه ژوئیه ۲۰۲۳، در جریان هفتادمین سالگرد آتش‌بس جنگ کره در پیونگ‌یانگ با کیم جونگ اون دیدار کرده‌اند.

این دیدار در حالی انجام شد که دو روز قبل از آن، کره شمالی چندین موشک بالستیک کوتاه‌برد را به سمت آب‌های شرق شبه‌جزیره کره شلیک کرد.

همچنین روز جمعه، کره شمالی برای اولین بار تصاویری از تاسیسات غنی سازی اورانیوم خود منتشر کرد و کیم جونگ اون بر لزوم افزایش تعداد سانتریفیوژها به منظور توسعه بیشتر زرادخانه‌های هسته‌ای برای دفاع از کشورش تاکید کرد.

کره جنوبی و ایالات متحده، کره شمالی را به تأمین مهمات و موشک برای روسیه در جنگ اوکراین متهم کرده‌اند، ادعایی که پیونگ یانگ آن را «پوچ» خوانده است.

به گزارش یورونیوز ،مرکز تحقیقاتی «بررسی تسلیحات درگیری‌ها» در گزارشی نوشت که «موشک‌های تولید شده در کره شمالی در اوکراین استفاده می‌شوند».

روسیه که یکی از معدود متحدان تاریخی کره شمالی به شمار می‌رود، از زمان آغاز جنگ اوکراین در سال ۲۰۲۲ و به دنبال تیره شدن روابطش با غرب، روابط خود را با پیونگ‌یانگ تقویت کرده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.