دونالد ترامپ و کامالا هریس در جریان مناظره به‌ شدت بر سر موضوعاتی مانند تورم، سقط جنین، مهاجرت و سیاست خارجی با یکدیگر بحث کردند.

به گزارش جماران به نقل از یورونیوز، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا و کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهوری در نخستین مناظره خود بعنوان نامزدهای حزب جمهوری‌خواه و دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ ایالات متحده به مصاف یکدیگر رفتند.

 این مناظره به میزبانی شبکه خبری «ای‌بی‌سی» در فیلادلفیا در حالی برگزار شد که تنها هشت هفته به انتخابات ریاست‌جمهوری ۵ نوامبر، نظرسنجی‌ها از رقابت تنگاتنگ میان دو نامزد خبر می‌دهند.

پس از مناظره «ناموفق» جو بایدن با دونالد ترامپ در ماه ژوئن که در نهایت به کناره‌گیری آقای بایدن از انتخابات انجامید، مناظره امشب برای حزب دموکرات و کامالا هریس از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود. از سوی دیگر براساس نظرسنجی‌ها، بخش قابل‌توجهی از رای‌دهندگان هنوز اطلاعات کافی درباره این نامزد دموکرات ندارند.

این مناظره اولین برخورد مستقیم دو نامزد پس از هفته‌ها حملات شخصی دونالد ترامپ و متحدانش به خانم هریس بود.

نکات مهم اولین مناظره ترامپ و هریس:

دونالد ترامپ و کامالا هریس در جریان مناظره به‌ شدت بر سر موضوعاتی مانند تورم، سقط جنین، مهاجرت و سیاست خارجی با یکدیگر بحث کردند.

به نظر می‌رسد هریس با یک نقشه راه مشخص وارد مناظره شده بود تا ترامپ را از مواضع خود منحرف کند و به‌نظر در انجام این کار موفق شد. او در طول این مناظره جنجالی، ادعا کرد که رهبران خارجی، دونالد ترامپ را مسخره می کنند و گفت او مردم را تحقیر می‌کند. همچنین، هریس ترامپ را به دلیل حمله به هویت نژادی‌اش مورد انتقاد قرار داد.

ترامپ که در هفته‌های اخیر به هریس حملات شخصی کرده بود که شامل توهین‌های نژادی و جنسیتی می‌شد، در لحظات ابتدایی مناظره تا حد زیادی از اینگونه حملات اجتناب کرد، اما تحت فشار حملات هریس به وضوح ناآرام‌تر شد.

دونالد ترامپ، هریس را به دلیل سیاست‌های جو بایدن، به‌ویژه خروج ایالات متحده از افغانستان و بحران جدی در مرزها و موضوع مهاجران مقصر دانست.

کامالا هریس، که سابقه دادستانی دارد، چندین بار ترامپ را به شدت به چالش کشید و واکنش‌های عصبی و پر از اشتباه از ترامپ دریافت کرد. او در لحظه‌ای اشاره کرد که مردم در میتینگ‌های ترامپ به دلیل خستگی و کسالت زودتر می‌روند، که موجب عصبانیت ترامپ شد.

کامالا هریس ترامپ را به خاطر پرونده‌های حقوقی‌اش، از جمله محکومیت او برای پرداخت‌های مخفیانه به یک بازیگر پورن و اتهامات دیگر، مورد انتقاد قرار داد.

نامزدها در مورد جنگ اسرائیل و غزه و تهاجم روسیه به اوکراین نظرات خود را رد و بدل کردند، هرچند هیچ‌کدام جزئیاتی در مورد نحوه پایان دادن به هر کدام از این درگیری‌ها ارائه ندادند.

در ادامه پوشش زنده این مناظره و حواشی مربوط به آن را بخوانید: 

 

جو بایدن هریس را «با اختلاف» پیروز مناظره مقابل ترامپ خواند

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده در مورد مناظره معاون اول خود با دونالد ترامپ اظهار نظر کرد و گفت که احساس می‌کند کامالا هریس «با اختلاف» برنده این مناظره بوده است.

بایدن در شبکه اجتماعی X نوشت: «هریس ثابت کرد که بهترین انتخاب برای پیشرفت کشور ماست. ما به عقب برنمی‌گردیم.»

به گفته یک منبع آگاه خبرگزاری سی‌ان‌ان، رئیس‌جمهوری آمریکا مناظره را از هتلی در نیویورک به همراه خانواده و کارکنانش تماشا کرد.

 

 

 

ترامپ: بهترین مناظره‌ای بود که تا بحال داشتم

دولت ترامپ پس از مناظره با کامالا هریس گفت: «فکر می‌کنم بهترین مناظره‌ای بود که تا به حال داشته‌ام.» او از اظهار نظر درباره احتمال شرکت در مناظره دیگری خودداری کرد.

وی پس از مناظره در جمع خبرگاران گفت: «می‌خواهد مناظره دیگری برگزار کند چون امشب شکست خورده، اما من نمی‌دانم که آیا ما مناظره دیگری خواهیم داشت یا نه.»

تیم کاملا هریس بلافاصله پس از پایان این مناظره خواستار برگزاری مناظره دوم شد. کمپین ترامپ گفته بود که او با انجام مناظره‌ای در شبکه NBC در تاریخ ۲۵ سپتامبر موافقت کرده است.

 

پاسخ تیم ترامپ به حمایت تیلور سویفت از کامالا هریس

کارولین لویت، سخنگوی کمپین دونالد ترامپ، در واکنش به حمایت تیلور سویفت از کامالا هریس گفت: «این حمایت نمونه دیگری از این است که حزب دموکرات به حزبی برای نخبگان ثروتمند تبدیل شده است.» او ادامه داد: «رئیس‌جمهور ترامپ همچنان به مبارزه برای آمریکایی‌های سخت‌کوش، مردان و زنانی که فراموش شده‌اند و توانایی زندگی در جوامع دربسته خصوصی را ندارند، ادامه خواهد داد. این افراد به حمایت از نیروهای انتظامی محلی خود نیاز دارند.»

لویت همچنین تأکید کرد که این حمایت تأثیری نخواهد داشت و افزود: «بسیاری از طرفداران سویفت در آمریکا حامی ترامپ هستند» و خود او نیز یکی از آن‌هاست.

 

تیلور سویفت از کامالا هریس و تیم والز برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ حمایت کرد

تیلور سویفت، خواننده مطرح آمریکایی لحظاتی پس از مناظره میان کاملا هریس و دونالد ترامپ در اینستاگرام خود نوشت: «من در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ به کامالا هریس و تیم والز رأی خواهم داد. من به هریس رأی می‌دهم زیرا او برای حقوق و مسائلی که معتقدم به یک جنگجو برای دفاع از آنها نیاز است، مبارزه می‌کند. من فکر می‌کنم او رهبری توانا و متعادل است و باور دارم اگر رهبری آرام داشته باشیم و نه پرآشوب، می‌توانیم در این کشور بسیار بیشتر پیشرفت کنیم.»

تیلور سویفت در بخش ابتدایی این پست اینستاگرامی که مزین به تصویری از خود به همراه یک گربه است، در مورد اطلاعات نادرست و سوءاستفاده از هوش مصنوعی بیان ابراز نگرانی کرده است، به‌ویژه در رابطه با یک ویدئوی تولید شده توسط هوش مصنوعی که او را در حال حمایت از دونالد ترامپ برای ریاست‌جمهوری نشان می‌دهد. سویفت توضیح داد که این نوع دستکاری‌ واقعیت ناشی از خطرات انتشار اطلاعات نادرست است. این موضوع او را به این نتیجه رسانده است که باید در مورد مواضع واقعی خود در انتخابات آینده شفاف باشد. او تأکید کرد که بهترین راه برای مقابله با اطلاعات نادرست، گفتن حقیقت است.

 

سخنان پایانی ترامپ در مناظره: ما یک ملت در حال شکستیم

دونالد ترامپ در سخنان پایاین خود به عدم اجرای طرح‌های هریس در دوران مسئولیتش انتقاد کرد. او به‌طور مکرر گفت: «چرا او این کار را نکرده است؟»

ترامپ افزود: «ما یک ملت در حال شکستیم. ما ملتی هستیم که به شدت در حال نزول است. در سراسر جهان به ما می‌خندند.»

وی به حملات خود علیه هریس در مورد افغانستان، بحران مهاجرت و اقتصاد ادامه داد.

 

سخنان پایانی کامالا هریس: ترامپ در تلاش است که ما را به عقب برگرداند

امالا هریس با بیان اینکه ترامپ تلاش می‌کند «ما را به عقب برگرداند، اما ما به عقب نمی‌رویم»، بیانیه پایانی خود را آغاز کرد.

او بار دیگر به نکات کلیدی خود در مورد سقط جنین، کسب‌وکارهای کوچک و خانواده‌های طبقه متوسط اشاره کرد.

او گفت: «من قصد دارم رئیس‌جمهور همه آمریکایی‌ها باشم.»

 

بررسی مناظره تا پیش از سخنان پایانی: هریس به حمله به ترامپ ادامه داد

کامالا هریس در مناظره تند و پرتنش ریاست‌جمهوری، دونالد ترامپ را تحت فشار قرار داد و به انتقاد از محدودیت‌های سقط جنین، تناسب ترامپ برای تصدی ریاست‌جمهوری و مشکلات حقوقی متعدد او پرداخت. هر دو نامزد به دنبال ایجاد لحظه‌ای بودند که بتواند فضا را به نفع خود تغییر ایجاد کند.

هریس، که سابقه دادستانی دارد، به نظر می‌رسید که بارها به عصبانیت ترامپ دامن زد و ترامپ به وضوح خشمگین شد و پاسخ‌هایی پر از ادعاهای نادرست ارائه داد.

در یک نقطه، هریس به تجمع‌های انتخاباتی ترامپ اشاره کرد و او را به چالش کشید که مردم اغلب به دلیل «خستگی و بی‌حوصلگی» زودتر از تجمع‌ها می‌روند.

ترامپ، که از اندازه تجمع‌های خود هریس ناراحت بود، گفت: «تجمع‌های من بزرگ‌ترین و فوق‌العاده‌ترین تجمع‌ها در تاریخ سیاست هستند.»

او سپس به نظریه توطئه‌ای غیرقابل اثبات پرداخت و ادعا کرد که مهاجران هائیتی در اسپرینگفیلد، اوهایو، در حال «خوردن حیوانات خانگی» ساکنان هستند.

هریس با خنده گفت: «وقتی می‌گوییم زیاده‌روی یعنی همین.»

ترامپ به انتقاد از تورم پایدار در دوران دولت بایدن پرداخت، هرچند که او میزان افزایش قیمت‌ها را بیش از حد برآورد کرد. او همچنین به سرعت به مسئله اصلی خود، مهاجرت پرداخت و دوباره بدون مدرک ادعا کرد که مهاجران از «دیوانه‌خانه» به مرز جنوبی ایالات متحده با مکزیک عبور می‌کنند.

او گفت: «تورم برای مردم، برای طبقه متوسط، برای هر طبقه‌ای فاجعه‌بار بوده است.»

 

 

نظر ترامپ و هریس درباره مراقبت‌های بهداشتی و تامین اجتماعی

دونالد ترامپ در این مناظره در موضوع مراقبت‌های بهداشتی و بیمه تامین اجتماعی گفت که طرح بیمه بهداشت و درمان معروف به اوباماکر «هرگز قرار نبود عالی باشد.»

او افزود: «آنچه که ما خواهیم کرد این است که به طرح‌های مختلف نگاه خواهیم کرد. اگر بتوانیم طرحی ارائه دهیم که هزینه کمتری برای مردم و جمعیت ما داشته باشد و بهتری از اوباماکر باشد، حتماً آن را اجرا خواهیم کرد، اما تا آن زمان، آن را به بهترین شکل ممکن اداره خواهیم کرد.»

در پاسخ به سوالی از سوی یک مجری مبنی بر اینکه آیا طرح جایگزینی دارد یا نه، ترامپ گفت: «من یک ایده هایی برای طرح دارم. اما اکنون رئیس‌جمهور نیستم.»

کامالا هریس اظهار داشت که دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی باید یک حق باشد و نه تنها امتیازی برای کسانی که توانایی مالی دارند.

 

سوال از نامزدها درباره نژاد

دونالد ترامپ، درباره اینکه چرا اخیرا هویت نژادی هریس (درباره سیاه پوست-آسیایی بودن) را زیر سوال برده است، گفت: «برای من مهم نیست، هر چیزی که او بخواهد باشد برای من مشکلی ندارد.» او افزود: «من اهمیتی نمی‌دهم او چیست»

کامالا هریس در پاسخ گفت: «فکر می‌کنم، یعنی صادقانه بگویم، فاجعه است که کسی که می‌خواهد رئیس‌جمهور شود، در طول دوران حرفه‌ای خود به طور مداوم سعی کرده است از نژاد برای جداسازی میان مردم آمریکایی استفاده کند.»

ترامپ گفت: «خواندم که او سیاه‌پوست نیست... و سپس خواندم که او سیاه‌پوست است.» و افزود: «برای من اهمیتی ندارد. هر چیزی که او بخواهد باشد برای من مشکلی ندارد.»

 

 

موضوع خروج نیروهای آمریکا از افغانستان و تسلط طالبان بر این کشور

دونالد ترامپ به انتقاد از نحوه مدیریت دولت بایدن در خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان پرداخت و گفت: «آن‌ها کاملا اشتباه کردند.»

کامالا هریس در پاسخ گفت: «چهار رئیس‌جمهور گفتند که جنگ افغانستان را به پایان خواهند رساند و جو بایدن این کار را انجام داد. در نتیجه، مالیات‌دهندگان آمریکایی دیگر روزانه ۳۰۰ میلیون دلار برای این جنگ بی‌پایان نمی‌پردازند. و تا امروز، هیچ‌یک از اعضای ارتش ایالات متحده در یک منطقه جنگی در حال خدمت نیستند، که برای اولین بار در این قرن است. اما باید بفهمیم که چگونه به اینجا رسیدیم. دونالد ترامپ، زمانی که رئیس‌جمهور بود، یکی از ضعیف‌ترین توافق‌هایی که می‌توانید تصور کنید را با طالبان مذاکره کرد.»

 

هریس: اگر ترامپ رئیس‌جمهور بود، پوتین اکنون در کی‌یف نشسته بود

کامالا هریس درباره موضوع حمله روسیه به اوکراین گفت: «اگر ترامپ رئیس‌جمهور بود، پوتین اکنون در کی‌یف نشسته بود.»

دونالد ترامپ از او پرسیده شد که آیا می‌خواهد اوکراین در جنگ با روسیه پیروز شود یا خیر. ترامپ به این سوال پاسخ نداد و گفت: «من می‌خواهم جنگ متوقف شود. می‌خواهم جان‌ها نجات پیدا کنند.» او سپس به شکایت مکرر خود در مورد ارسال کمک‌های مالی بیشتر ایالات متحده به اوکراین نسبت به اروپا پرداخت.

 

هریس: رهبران جهان به ترامپ می‌خندند، ترامپ با تمجید از رهبر مجارستان پاسخ داد

کامالا هریس در مناظره گفت: «من به شما می‌گویم که به عنوان معاون رئیس‌جمهور در سرتاسر جهان سفر کرده‌ام و رهبران ایالات متحده و جهان به دونالد ترامپ می‌خندند.»

هریس درباره شکست ترامپ در انتخابات پیشین گفت: «دونالد ترامپ توسط ۸۱ میلیون نفر اخراج شد.»

ترامپ در پاسخ با اشاره به تمجید ویکتور اوربان، رهبر ملی‌گرای مجارستان، گفت: «ویکتور اوربان گفت که بیشترین احترام و ترس را برای دونالد ترامپ قائل است. ما هیچ مشکلی زمانی که ترامپ رئیس‌جمهور بود، نداشتیم.»

 

تنش‌ها در خاورمیانه در مناظره؛ ترامپ: هریس از اسرائیل نفرت دارد

کامالا هریس در پاسخ به سوالی درباره نحوه میانجی‌گری برای توافق بین اسرائیل و حماس گفت: «باید امنیت برای مردم اسرائیل و اسرائیل برقرار شود، و همچنین به همان میزان برای فلسطینی‌ها. اما چیزی که همیشه به شما اطمینان می‌دهم این است که همیشه به اسرائیل این امکان را می‌دهم که از خود دفاع کند.»

هریس افزود: «اما ما باید به دنبال راه‌حل دو دولت باشیم و غزه را بازسازی کنیم، جایی که فلسطینی‌ها امنیت، حق تعیین سرنوشت و کرامتی که به درستی مستحق آن هستند را داشته باشند.»

دونالد ترامپ نیز گفت که جنگ اسرائیل و حماس اگر او رئیس‌جمهور بود، هرگز آغاز نمی‌شد. او همچنین ادعا کرد که هریس از«اسرائیل نفرت دارد» وی افزود کامالا هریس رئیس جمهور شود به عقیده من اسرائیل دو سال هم دوام نخواهد آورد.

هریس در پاسخ به این ادعا گفت: «این کاملاً نادرست است. من در تمام دوران حرفه‌ای و زندگی‌ام از اسرائیل و مردم اسرائیل حمایت کرده‌ام.»

او گفت: «این هرگز اتفاق نمی‌افتاد. من این موضوع را سریعا حل خواهم کرد و جنگ با اوکراین و روسیه را نیز پایان می‌دهم.»

 

ترامپ می‌گوید حمله ۶ ژانویه به کنگره آمریکا تقصیر او نبوده است

دیوید مویر، یکی از مجریان مناظره دو بار از ترامپ پرسید که آیا از کاری که در ۶ ژانویه ۲۰۲۱ انجام داده است، پشیمان است یا خیر.

ترامپ دو بار از اظهار اشتباه در این زمینه امتناع کرد و گفت: «من هیچ نقشی در آن نداشتم.» ترامپ در مناظره ژوئن با بایدن نیز همان نوع انکارها را مطرح کرده بود. 

وی در این مناظره به این موضوع اشاره کرد که به جمعیت گفته است تا به صورت «مسالمت‌آمیز و میهن‌پرستانه» به سوی کنگره حرکت کنند.

این در حالی است وی در سخنرانی ششم ژانویه خطاب به هوارداران خود گفته بود «ما با تمام قدرت خواهیم جنگید. و اگر با تمام قدرت نجنگید، دیگر کشوری نخواهید داشت.»

دونالد ترامپ نانسی پلوسی، رئیس‌پیشین مجلس نمایندگان و موریل باوزر، شهردار واشنگتن دی‌سی را به خاطر کمبود امنیت در حمله به کنگره ایالات متحده در ۶ ژانویه ۲۰۲۱، مورد سرزنش قرار داد.

کامالا هریس در مناظره اظهار داشت که کشور نمی‌تواند رئیس‌جمهوری داشته باشد که تلاش کند اراده رأی‌دهندگان را تغییر دهد.

 

 

پرونده «اسناد طبقه‌بندی شده ترامپ»

دونالد ترامپ چندین ادعای نادرست یا گمراه‌کننده درباره پرونده‌های کیفری علیه خود مطرح کرد، از جمله ادعا کرد که او در محاکمه‌ای که او را به خاطر نگهداری غیرقانونی اسناد طبقه‌بندی شده متهم کرده، به «پیروزی کامل و قطعی» دست یافته است.

درست است که یک قاضی منصوب ترامپ پرونده را رد کرد، اما نه به دلیل اینکه او نتیجه‌گیری کرده بود ترامپ بی‌گناه است، بلکه به دلیل اینکه قضاوت از سوی قاضی ناحیه ایالات متحده، ایلین کنن، بر این اساس بود که دادستان ویژه، جک اسمیت، به طور غیرقانونی منصوب شده بود.

این تصمیم به مرحله تجدید نظر رفته و ممکن است در هفته‌های آینده تغییر کند که باعث احیای پیگرد و بازگشت پرونده به دادگاه خواهد شد.

ترامپ همچنین ادعا کرد که بایدن در تحقیقات مربوط به نگهداری اسناد طبقه‌بندی شده «عملا گناهکار» شناخته شده است. اما این موضوع درست نیست: دادستان در این تحقیق گفت که هرچند شواهدی وجود دارد که بایدن به طور عمدی اسناد را نگهداری کرده، اما این شواهد برای تشکیل پرونده کیفری کافی نبوده است.

 

ترامپ: «دارم صحبت می‌کنم، برایت آشناست؟»

دونالد ترامپ با یادآوری یکی از خطوط معروف کامالا هریس از مناظره ۲۰۲۰ با مایک پنس، زمانی که او به خاطر قطع کردن صحبت‌هایش به پنس گفت که «دارم صحبت می‌کنم»، در مناظره حاضر به هریس پاسخ داد.

ترامپ گفت: «لحظه‌ای صبر کنید، دارم صحبت می‌کنم، اگر اشکالی ندارد، لطفاً، آیا این آشنا به نظر نمی‌رسد؟» این در حالی بود که هریس تلاش می‌کرد صحبت کند.

 

واکنش ترامپ به اشاره هریس به مشکلات قانونی و دادگاه‌های وی

دونالد ترامپ به انتقاد از عملکرد دولت بایدن در زمینه جرم و جنایت پرداخت. کامالا هریس در پاسخ به این انتقادات به مشکلات قانونی ترامپ اشاره کرد.

هریس گفت: «فکر می‌کنم این بسیار جالب است که این اظهارات از کسی مطرح می‌شود که به خاطر جرایم امنیت ملی، جرایم اقتصادی، دخالت در انتخابات تحت پیگرد قانونی است، به خاطر تعرض جنسی محکوم شده و بزرگ‌ترین جلسه دادگاه بعدی او در نوامبر، برای محاکمه کیفری خود خواهد بود.»

ترامپ در پاسخ گفت که او تحت تعقیب سیاسی قرار دارد و اتهامات علیه او را «پرونده‌های جعلی» خواند.

ترامپ افزود: «احتمالاً به خاطر چیزهایی که درباره من می‌گویند، یک گلوله به سرم خورد.»

 

اشاره هریس به حمایت‌های مقامات سابق دولت ترامپ به نفع خود

کامالا هریس به حمایت‌های جمهوری‌خواهان از خود از جمله مقامات سابق دولت ترامپ پرداخت.

دونالد ترامپ در پاسخ گفت: «من بیشتر آن‌ها را اخراج کردم»، و به طور مکرر درباره دولت بایدن-هریس افزود: «آن‌ها هرگز کسی را اخراج نمی‌کنند.»

در مناظره روز سه‌شنبه، دو نفر از مقامات سابق دولت ترامپ، از جمله آنتونی اسکاراموچی، مدیر پیشین ارتباطات کاخ سفید، به عنوان مهمانان هریس حضور دارند.

 

ادعاهای نادرست درباره مهاجران هائیتی در اوهایو

دونالد ترامپ در این مناظره ادعا کرد که مهاجران در اوهایو حیوانات خانگی شهروندان را می‌خورند.

کمپین دونالد ترامپ و حامیان او به شدت شایعات نادرستی را درباره مهاجران هائیتی در اوهایو منتشر کرده‌اند، مبنی بر این که این مهاجران در حال ربودن و خوردن حیوانات خانگی هستند.

 

 

نخستین حمله شخصی ترامپ علیه هریس: او مارکسیست است

دونالد ترامپ در مناظره، نخستین حمله شخصی خود را علیه کامالا هریس با این ادعا که او یک «مارکسیست» است، آغاز کرد. ترامپ گفت: «او یک مارکسیست است، همه می‌دانند که او یک مارکسیست است. پدرش هم مدرس دروس مارکسیستی بوده است.»

 

موضع ترامپ و هریس درباره حق سقط جنین

دونالد ترامپ در مناظره اظهار داشت: «من به استثناهایی برای تجاوز، رابطه جنسی با محارم و زندگی مادر اعتقاد دارم. ... اکنون ایالت‌ها در حال رأی‌گیری در این مورد هستند. ... هر ایالت به طور جداگانه رأی می‌دهد. این رأی مردم است. اکنون این موضوع به دولت فدرال مربوط نمی‌شود.»

کامالا هریس ترامپ را به خاطر معرفی سه قاضی به دیوان عالی کشور به منظور غیرقانونی کردن سقط جنین مورد انتقاد قرار داد و گفت: «برای موافقت با این که دولت و دونالد ترامپ نباید به زنان بگویند با بدنشان چه کنند، نیازی به ترک ایمان یا باورهای عمیق وجود ندارد.»

وی افزود: «به شما قول می‌دهم، زمانی که کنگره قانونی را برای بازگرداندن حفاظت‌های Roe v. Wade تصویب کند، به عنوان رئیس‌جمهور ایالات متحده، با افتخار آن را به قانون تبدیل خواهم کرد.

 

ترامپ بار دیگر اطلاعات نادرست درباره «سقط جنین در مراحل پایانی بارداری» را تکرار کرد

دونالد ترامپ در جریان مناظره سه‌شنبه شب، بار دیگر روایت‌های نادرستی درباره سقط جنین در مراحل پایانی بارداری را مطرح کرد.

ترامپ بارها ادعای نادرست کرده است که برخی ایالت‌ها اجازه سقط جنین پس از تولد نوزاد را می‌دهند. این ادعا کاملاً نادرست است. Infanticide (کشتن نوزاد) در تمام ایالت‌ها جرم تلقی می‌شود و هیچ ایالتی قانونی را تصویب نکرده که اجازه کشتن نوزاد پس از تولد را بدهد.

حامیان حقوق سقط جنین معتقدند که اصطلاحاتی مانند «سقط جنین در مراحل پایانی» با هدف انگ‌زدن به سقط‌هایی که در مراحل دیرتر بارداری انجام می‌شود، استفاده می‌شوند. سقط جنین در مراحل پایانی بسیار نادر است. بر اساس داده‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا (CDC)، در سال ۲۰۲۰ کمتر از ۱ درصد از سقط جنین‌ها در ایالات متحده در هفته ۲۱ بارداری یا پس از آن انجام شده است.

کارشناسان پزشکی می‌گویند که این نوع سقط‌ها معمولاً به دلیل عوارض جدی، مانند ناهنجاری‌های جنینی یا شرایطی که جان زن یا جنین را به خطر می‌اندازد، انجام می‌شود. همچنین، در بسیاری از موارد این بارداری‌ها خواسته شده و برنامه‌ریزی شده بوده‌اند.

 

ترامپ: هریس از ایده‌های من تقلید می‌کند

دونالد ترامپ در مناظره هریس را به تغییر مواضعش متهم کرد و گفت که او برخی از ایده‌هایش را تقلید می‌کند.

ترامپ با طعنه گفت: «می‌خواستم برایش یک کلاه MAGA (شعار تبلیغاتی انتخاباتی: دوباره آمریکا را عالی کنیم) بفرستم.»

 

تمرکز کامالا هریس بر طبقه متوسط در نخستین پاسخ

کامالا هریس در نخستین پاسخ خود، با اشاره به فشارهای اقتصادی بر کاخ سفید، گفت که او به عنوان یک کودک طبقه متوسط بزرگ شده و تمرکز خود را بر ایجاد «اقتصاد فرصت‌ها» قرار خواهد داد. وی همچنین به شدت از سیاست‌های دونالد ترامپ انتقاد کرد و گفت که این سیاست‌ها باعث افزایش هزینه‌ها برای مردم آمریکا خواهد شد.

ترامپ این توصیف نامزد رقیب را رد کرد و گفت که تمرکز او بر وضع تعرفه‌ها بر واردات از کشورهای خارجی خواهد بود. وی به سرعت موضوع را به مهاجرت تغییر داد و اظهار داشت که «مردم به کشور سرازیر می‌شوند.»

هریس، مانند بایدن، به شدت از ترامپ به دلیل عملکردش در دوره اول ریاست‌جمهوری انتقاد کرد.

کامالا هریس، در ادامه مناظره، همانند جو بایدن پیش از او، به شدت از دونالد ترامپ به دلیل کارنامه دوره اول ریاست‌جمهوری‌اش انتقاد کرد. او از نحوه مدیریت ترامپ بر اقتصاد و مقابله او با پاندمی کرونا انتقاد کرد و گفت: «کاری که ما انجام داده‌ایم، پاک کردن خرابکاری‌های دونالد ترامپ بوده است.»

ترامپ و هریس با یکدیگر دست دادند

کامالا هریس و دونالد ترامپ با دست دادن به یکدیگر، مناظره خود را در مرکز ملی قانون اساسی در فیلادلفیا آغاز کردند. این لحظه آغازین، نقطه شروع رقابت مستقیم آن‌ها برای جلب نظر رای‌دهندگان آمریکایی بود.

 

آغاز مناظره کامالا هریس و دونالد ترامپ

در شرایطی که ممکن است این تنها فرصت رویارویی کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور و دونالد ترامپ بر روی صحنه باشد، مناظره ریاست‌جمهوری این دو نامزد در مرکز ملی قانون اساسی در فیلادلفیا آغاز شد. نامزدهای حزب دموکرات و جمهوری‌خواه به مدت ۹۰ دقیقه در این آمفی‌تئاتر کوچک، استدلال‌های خود را به رای‌دهندگان آمریکایی ارائه خواهند کرد.

در این مناظره، هریس و ترامپ پشت تریبون‌هایی که حدود ۲ تا ۲.۵ متر از یکدیگر فاصله دارند، با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. مانند مناظره جو بایدن و ترامپ در اوایل تابستان امسال، حضار زنده‌ای در سالن حضور ندارند، به این معنا که خبری از تشویق‌های پرشور، هیاهو و اعتراضات نخواهد بود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.