گوترش گفت: فکر نمی‌کنم اگر دو ملت بر اساس برابری و بر اساس احترام متقابل کنار هم تعریف نشوند، بتوانید با هم زندگی کنند. بنابراین، به نظر من، راه حل دو دولتی برای برقراری صلح در خاورمیانه ضروری است.

به گزارش جماران،  آنتونیو گوترش ، دبیرکل سازمان ملل متحد روز دوشنبه گفت که سازمان ملل پیشنهاد داده تا هرگونه آتش بس در غزه تحت نظارت این سازمان باشد. او  در تازه ترین اظهارات خود از جنگ در غزه با عنوان بدترین و مرگ  بارترین چیزی که در طول هفت سال تصدی این مسئولیت به چشم دیده، یاد کرد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در مصاحبه با آسوشیتدپرس گفت: «غیرواقعی» است که فکر کنیم سازمان ملل می‌تواند در آینده غزه نقشی داشته باشد، چه با اداره این منطقه و چه با ارائه یک نیروی حافظ صلح، زیرا بعید است اسرائیل نقش سازمان ملل را بپذیرد. اما او گفت: «سازمان ملل برای حمایت از هرگونه آتش بس در دسترس خواهد بود». او گفت که سازمان ملل از سال 1948 یک مأموریت نظارتی نظامی در خاورمیانه به نام UNTSO دارد و از نظر ما، این یکی از گزینه هایی بود که روی میز گذاشته‌ایم. گوترش گفت: البته، ما آماده خواهیم بود هر آنچه جامعه بین‌المللی از ما بخواهد انجام دهیم. سوال این است که آیا طرف‌ها آن را می‌پذیرند و به‌ویژه اسرائیل آن را می‌پذیرد یا خیر.

گوترش با تاکید بر فوریت برقراری آتش بس ، گفت: سطح رنجی که در غزه شاهد آن هستیم در مأموریت من به عنوان دبیرکل سازمان ملل بی‌سابقه است. من هرگز چنین سطحی از مرگ و ویرانی را که در چند ماه گذشته در غزه شاهد بودیم ندیده بودم.

به گفته وزارت بهداشت غزه، جنگ بیش از 41 هزار فلسطینی را کشته است. اسرائیل می گوید حداقل 17000 شبه نظامی در میان کشته شدگان هستند.جنگ باعث ویرانی گسترده و آواره شدن حدود 90 درصد از جمعیت 2.3 میلیون نفری غزه شده است، اغلب چندین بار. دنی دانون، سفیر اسرائیل در سازمان ملل متحد به اظهارات گوترش واکنش نشان داد و گفت: تماشای تلاش سازمان ملل برای آتش بس در غزه بدون اشاره به گروگان ها و بدون محکوم کردن حماس ناامید کننده است.

وی در بیانیه‌ای گفت: تا زمانی که گروگان‌های باقی‌مانده ما که در 7 اکتبر از ما گرفته شده‌اند، در غزه در اسارت باقی بمانند، آتش‌بس برقرار نخواهد شد. من از شورای امنیت سازمان ملل می‌خواهم که فوراً تشکیل جلسه دهد و حماس را با شدیدترین عبارات ممکن محکوم کند و خواهان آزادی همه 101 اسیر غزه شود.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و دولت او سازمان ملل را به ضد اسرائیلی بودن متهم کرده و از عملیات بشردوستانه سازمان ملل در غزه، از جمله متهم کردن کارکنان سازمان ملل به همکاری با حماس، به شدت انتقاد کرده اند. او همچنین نسبت به مأموریت‌های حافظ صلح ابراز تردید کرده و گفته که تنها اسرائیل می‌تواند از خود محافظت کند. گوترش با نگاهی فراتر از توافق، تاکید کرد که راه حل دو کشوری برای مناقشه چند دهه ای اسرائیل و فلسطین نه تنها قابل اجرا است، بلکه تنها راه حل است.

ایالات متحده و دیگران از تشکیل کشور فلسطین در سرزمین‌هایی که در جنگ 1967 به تصرف اسرائیل در آمد، حمایت می‌کنند، اما نتانیاهو، که محافظه‌کارترین دولت تاریخ اسرائیل را رهبری می‌کند، با درخواست‌ها برای راه‌حل دو کشور مخالفت کرده است.

گوترش با زیر سوال بردن سیاست نتانیاهو بدون  اشاره به نام او گفت: «این بدان معناست که شما 5 میلیون فلسطینی را بدون هیچ حقوقی در یک منطقه نگاه دارید.  آیا ممکن است؟ آیا می‌توانیم ایده‌ای مشابه آنچه در گذشته در آفریقای جنوبی داشتیم بپذیریم؟ » او به سیستم آپارتاید آفریقای جنوبی از سال 1948 تا اوایل دهه 1990 اشاره می کرد، زمانی که اقلیت سفیدپوست آن، رنگین پوستان، به ویژه سیاه پوستان را به حاشیه رانده و از هم جدا کردند.

گوترش گفت: فکر نمی‌کنم اگر دو ملت بر اساس برابری و بر اساس احترام متقابل کنار هم تعریف نشوند، بتوانید با هم زندگی کنند. بنابراین به نظر من، راه حل دو دولتی برای برقراری صلح در خاورمیانه ضروری است.

فلسطینی‌ها پیش‌نویس قطعنامه‌ای را منتشر کرده‌اند که در آن از اسرائیل خواسته شده تا ظرف شش ماه به «حضور غیرقانونی» خود در غزه و کرانه باختری پایان دهد. قطعنامه پیشنهادی مجمع عمومی به دنبال حکم دادگاه عالی سازمان ملل در ماه ژوئیه است که گفته بود حضور اسرائیل در سرزمین‌های فلسطینی غیرقانونی است و باید پایان یابد.

در این مصاحبه، دبیرکل سازمان ملل یک تصویر جهانی تلخ ترسیم کرد و گفت: دنیای ما در آشفتگی کامل است ، من می گویم در هرج و مرج کامل. او گفت که درگیری ها در حال گسترش است و دراماتیک ترین آنها مانند اوکراین و غزه پایانی ندارند. تغییرات آب و هوایی اثرات مخربی دارد و هوش مصنوعی بدون حفاظ جدی در حال توسعه است.

گوترش افزود: ما شاهد نابرابری های چشمگیر هستیم و کشورهای در حال توسعه در حال مبارزه سختی هستند، بسیاری از آنها در بدهی غوطه ور هستند و منابعی برای آموزش فرزندان خود و یا فراهم کردن امکانات اولیه ندارند.

دبیرکل سازمان ملل در بخشی از این مصاحبه گفت: تهاجم اخیر اوکراین به منطقه کورسک روسیه نشان می‌دهد که جنگ که اکنون در سومین سال خود است، به سرعت یا به راحتی پایان نخواهد یافت. وضعیت در اوکراین به بن بست رسیده است و من در آینده نزدیک آتش بس نمی بینم. او گفت متأسفانه اولویت‌های رهبران جهان با نیازهای واقعی بشر در حال حاضر مطابقت ندارد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی جنگ غزه 2023

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.