سال تحصیلی جدید در سرزمین های فلسطینی به طور رسمی از روز دوشنبه آغاز شد اما تمامی مدارس غزه پس از 11 ماه جنگ و هیچ نشانه ای از آتش بس همچنان تعطیل هستند.

به گزارش جماران، سال تحصیلی جدید در سرزمین های فلسطینی به طور رسمی از روز دوشنبه آغاز شد اما تمامی مدارس غزه پس از 11 ماه جنگ و هیچ نشانه ای از آتش بس همچنان تعطیل هستند.  با ادامه درگیری ها، اسرائیل دستورات جدیدی را به ساکنان شمال نوار غزه اعلام کرد تا در پاسخ به شلیک موشک به اسرائیل از این منطقه، خانه های خود را ترک کنند.

رویترز در گزارشی در این باره می نویسد: پسر نوجوان 15 ساله ای که قرار بود امسال کلاس دهم را شروع کند  در چادر محل اسکان خانواده اش در دیرالبلح در مرکز غزه از خواب بیدار شد و والدینش او را فرستادند تا از بیش از یک کیلومتر آن طرف تر آب بیاورد. مادر او که صاحب 5 فرزند است به رویترز می گوید:  معمولاً، چنین روزی روز جشن است، دیدن بچه ها با لباس جدید، رفتن به مدرسه، و آرزوی دکتر و مهندس شدن. امروز تمام امید ما این است که جنگ قبل از از دست دادن هر یک از آنها پایان یابد.

وزارت آموزش و پرورش فلسطین اعلام کرد که تمامی مدارس غزه بسته شده و 90 درصد آنها در حمله اسرائیل به این سرزمین ویران شده  یا آسیب دیده اند.  آژانس امدادرسان فلسطینی سازمان ملل آنروا، که حدود نیمی از مدارس غزه را اداره می کند، تا جایی که می تواند بسیاری از این مدارس را به پناهگاه های اضطراری تبدیل کرده که هزاران خانواده آواره را در خود جای داده است.

ژولیت توما، مدیر ارتباطات UNRWA به رویترز می گوید: هرچه بچه‌ها بیشتر از مدرسه دور بمانند، یادگیری  برایشان سخت‌تر می‌شود و بیشتر مستعد تبدیل شدن به نسلی گم‌شده، طعمه استثمار از جمله ازدواج کودکان، کار کودکان و استخدام افراد مسلح می‌شوند. وزارت آموزش و پرورش گفت که علاوه بر 625,000 شهروند غزه که قبلاً برای ورود به مدرسه ثبت نام کرده اند و در کلاس ها غایب هستند، 58,000 کودک شش ساله دیگر باید امسال برای شروع کلاس اول ثبت نام می کردند.

ماه گذشته، UNRWA برنامه بازگشت به یادگیری را در 45 پناهگاه خود با معلمان راه اندازی کرد . در این مکان ها بازی، نمایش، هنر، موسیقی و فعالیت های ورزشی برای کمک به سلامت روان کودکان انجام می  شد.

تقریباً تمام جمعیت 2.3 میلیون نفری غزه حداقل یک بار مجبور به ترک خانه های خود شده اند و برخی از آنها تا 10 بار مجبور به فرار شده اند. در آخرین دستور تخلیه، اسرائیل به ساکنان منطقه‌ای در شمال نوار غزه گفت که باید خانه‌های خود را ترک کنند، زیرا روز گذشته موشک‌هایی به سمت جنوب اسرائیل شلیک شد.

سازمان ملل متحد از فلسطینیان در شمال نوار غزه خواست تا برای واکسینه کردن کودکان زیر 10 سال در برابر فلج اطفال به مراکز درمانی مراجعه کنند. توقف های محدودی در جنگ انجام شده است تا به کمپین واکسیناسیون اجازه داده شود که هدف آن دسترسی به 640000 کودک در غزه پس از اولین مورد فلج اطفال در این منطقه در حدود 25 سال است. مقامات سازمان ملل گفتند که کمپین در جنوب و مرکز نوار غزه تاکنون به بیش از نیمی از کودکانی که در آنجا به این قطره نیاز داشتند رسیده است. دور دوم واکسیناسیون چهار هفته پس از واکسیناسیون اول لازم است. 450000 کودک هدف این کمپین واکسینه شده اند.

مقامات بهداشتی روز دوشنبه گفتند که دو حمله هوایی جداگانه اسرائیل در مرکز غزه هفت نفر را کشته و یک حمله دیگر را در خان یونس در جنوب آن کشته شد. شاخه‌های مسلح حماس و جهاد اسلامی اعلام کردند که با راکت‌های ضد تانک و خمپاره‌ای در چندین منطقه در سراسر نوار غزه علیه نیروهای اسرائیلی جنگیدند. ارتش اسرائیل گفت که نیروها به تخریب زیرساخت های نظامی ادامه داده و ده ها شبه نظامی از جمله فرماندهان ارشد حماس و جهاد اسلامی را در روزهای گذشته کشته اند. به گفته وزارت بهداشت غزه، حمله اسرائیل به غزه تاکنون بیش از 41 هزار فلسطینی را کشته است.  دو طرف این جنگ یعنی حماس و اسرائیل هرکدام دیگری را به خاطر شکست در دستیابی به آتش بسی که منجر به پایان درگیری و رهایی گروگان ها می شود، مقصر می دانند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی جنگ غزه 2023
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.