گونزالس پس از اینکه به اتهام فتنه انگیزی متهم شد و حکم بازداشت او صادر شد، به دلیل نگرانی برای امنیت خود راهی اسپانیا شد. جان او در خطر بود و افزایش تهدیدها، احضارها، دستورهای دستگیری و حتی تلاش برای باج خواهی و زورگویی که وی در معرض آن قرار گرفته بود، نشان می‌دهد که مادورو هیچ ابایی از تلاش برای خاموش کردن صدای او نداشت.

به گزارش جماران ادموندو گونزالس، رهبر اپوزیسیون ونزوئلا به اسپانیا گریخته و در میان آشفتگی در این کشور پس از انتخابات جنجالی ریاست جمهوری، به دنبال پناهندگی سیاسی است. بر اساس بیانیه وزارت امور خارجه اسپانیا، نامزد اپوزیسیون ریاست جمهوری به همراه همسرش روز یکشنبه وارد پایگاه نظامی تورخون د آردوز در مادرید پایتخت اسپانیا شد.  گونزالس که نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور  ونزوئلا را به تقلب در انتخابات متهم کرده است، پس از صدور حکم بازداشت برای او در قالب بخشی از تشدید سرکوب دولت علیه مخالفان، از کشور گریخت. الجزیره در گزارشی در این باره می نویسد:

در ونزوئلا چه گذشت؟

شورای ملی انتخابات اعلام کرده که مادورو با کسب 51 درصد آرا، دوباره انتخاب شده است. این سومین پیروزی او از زمانی که برای اولین بار به عنوان رئیس جمهور در سال 2013 و پیرو مرگ هوگو چاوز به قدرت رسید، است. حزب سوسیالیست متحد در 25 سال گذشته در راس قدرت سیاسی ونزوئلا بوده است.  اما مخالفان می گویند که در نتایج انتخابات 28 جولای تقلب شده است. مخالفان می گویند داوطلبانش 73 درصد از برگه های شمارش صادر شده توسط دستگاه های رای گیری الکترونیکی را به دست آوردند و آنها نشان دادند که گونزالس برنده واقعی انتخابات است و مادورو 30 درصد آرا را به دست آورده است.پس از اعلام پیروزی مادورو، تظاهراتی آغاز شد و معترضان خواستار انتشار نتایج انتخابات توسط تمام شعبه های رای گیری به شکل جداگانه شدند.

دولت مادورو در پاسخ معترضان و رهبران مخالف را سرکوب و بسیاری را مجبور به پناه بردن به سفارتخانه های خارجی کرده است. به گفته دیده بان حقوق بشر، حداقل 24 نفر در ارتباط با اعتراضات کشته و حدود 2400 نفر دستگیر شده اند.نیروهای امنیتی ونزوئلا در حال حاضر در حال محاصره سفارت آرژانتین در کاراکاس هستند، زیرا شش تن از رهبران اپوزیسیون به دنبال پناهندگی هستند.گونزالس به مدت یک ماه مخفی بود و ابتدا به سفارت هلند در پایتخت ونزوئلا و به دنبال آن به سفارت اسپانیا پناهنده شد. ویجی پراشاد، مدیر موسسه تحقیقات اجتماعی سه قاره ای مستقر در آرژانتین، برزیل، هند و آفریقای جنوبی، به الجزیره گفت: «نتایج انتخابات از سال 2004، زمانی که تلاش برای تکرار پیروزی مادورو صورت گرفت، مورد مناقشه بود.» او که از ائتلاف مخالف ونزوئلا انتقاد کرده، می گوید: «فریاد زدن برای تقلب، که آنها قبل از انتخابات شروع به انجام آن کردند، آسان تر از تلاش برای ایجاد برنامه ای است که برای مردم جذاب باشد.»

ادموندو گونزالس کیست؟

ادموندو گونزالس 75 ساله، یک دیپلمات بازنشسته، زمانی که پلتفرم متحد اپوزیسیون او را برای به چالش کشیدن مادورو انتخاب کرد، در کانون توجهات سیاسی قرار گرفت. او به هیچ حزبی وابسته نیست.گونزالس قبل از منصوب شدن به عنوان سفیر ونزوئلا در الجزایر در سال 1991 در مناصب دیپلماتیک در السالوادور، ایالات متحده و بلژیک خدمت کرده بود.

چرا گونزالس به اسپانیا پناهنده شد؟

گونزالس پس از اینکه به اتهام فتنه انگیزی متهم شد و حکم بازداشت او صادر شد، به دلیل نگرانی برای امنیت خود راهی اسپانیا شد. جان او در خطر بود و افزایش تهدیدها، احضارها، دستورهای دستگیری و حتی تلاش برای باج خواهی و زورگویی که وی در معرض آن قرار گرفته بود، نشان می‌دهد که دولت مادورو هیچ ابایی از تلاش برای خاموش  کردن صدای  او نداشت.  خود گونزالس در یک فایل صوتی که روز یکشنبه توسط اپوزیسیون منتشر شد، این موضوع را تکرار کرد و در آن گفت: خروج من از کاراکاس با اپیزودهایی از فشار، اجبار و تهدید به عدم اجازه خروجم احاطه شد.

آیا او می تواند در تبعید رهبری کند؟

به نظر می رسد که گونزالس حداقل در حال حاضر به رهبری مخالفان در تبعید ادامه خواهد داد.  یکی از مقام های نزدیک به او در پستی در حساب کاربری خود در شبکه ایکس نوشت:  ادموندو از بیرون در کنار دیاسپورای ما خواهد جنگید و من اینجا و در کنار شما به این کار ادامه خواهم داد.

کارلوس پینا، یک دانشمند علوم سیاسی ونزوئلایی، به الجزیره گفت که گونزالس، حتی در خارج از کشور، می تواند صدایی رسا برای خواسته های مخالفان باشد، بنابراین من معتقدم که مبارزه می تواند ادامه یابد.

گام بعدی برای مخالفان در ونزوئلا چیست؟

کارلوس پینا  در این باره می گوید: با تبعید گونزالس، مرحله جدیدی در مبارزه پس از انتخابات اپوزیسیون آغاز می شود. این واضح است. رفتن گونزالس، از نقطه نظر سیاسی، می‌تواند هزینه‌ای برای مخالفان داشته باشد، به این معنا که رهبر اصلی آن‌ها به هرحال رفتن را ترجیح داده است. ماریا کورینا ماچادو از رهبران اصلی اپوزیسیون ونزوئلا روز دوشنبه از طریق ویدئو کنفرانس قول داد که در ونزوئلا باقی خواهد ماند و گفت:  من تصمیم گرفته ام در ونزوئلا بمانم و از اینجا در مبارزه شرکت کنم در حالی که او گونزالس این کار را از خارج انجام می دهد.

کارلوس پینا  معتقد است که ماندن ماچادو در ونزوئلا ضروری است و توضیح داد که این به این دلیل است که ماچادو و گونزالس از حمایت بسیاری از مردم ونزوئلا برخوردار هستند، هیچ تضمینی وجود ندارد که حمایت ادامه یابد مگر اینکه اپوزیسیون کمپین خود را فعال نگه دارد.پینا گفت اپوزیسیون باید تلاش کند تا استراتژی های خود را بازتعریف کند، بسیج را زنده نگه دارد، مبارزه سیاسی و فشار بر دولت را برای نشان دادن سوابق انتخاباتی حفظ کند.با اینهمه برخی از مخالفان معتقدند که واقعیت این است که پیروزی مادورو به این معناست که هیچ گزینه واقعی برای اپوزیسیون برای تسخیر دولت حداقل تا شش سال دیگر وجود ندارد.

دولت چه می گوید؟

دولت ونزوئلا اعلام کرد که به گونزالس اجازه داده تا برای «صلح سیاسی» در این کشور خاک آن را ترک  کند.  هیچ اطلاعات بیشتری در مورد چرایی اجازه خروج گونزالس ارائه نکرده است.تارک ویلیام ساب، دادستان کل، روز یکشنبه مدعی شد که خروج گونزالس از ونزوئلا نتیجه فشار حزب ماچادو است. ساب به CNN گفت که گونزالس توسط ائتلاف مخالف مجبور به تصمیم گیری شده است. او گفت: «یک شکست مطلق در آن اپوزیسیون افراطی وجود دارد.

آیا مادورو در منطقه منزوی شده است؟

ونسا نویمان، سفیر سابق ونزوئلا در بریتانیا به الجزیره گفت: به نظر می رسد حمایت از مادورو در آمریکای جنوبی کاهش یافته است. او با اشاره به اینکه اسپانیا یک دولت چپ دارد، گفت: «خیلی جالب است که رئیس جمهور اسپانیا او [گونزالس] را سوار هواپیما کرد و به او پناهندگی داد». مادورو همچنین با لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس‌جمهور برزیل، یکی از بهترین دوستانشان اختلاف دارد. پیش از این، مادورو پس از زیر سوال بردن نتایج انتخابات توسط دولت آرژانتین، کارکنان دیپلماتیک آرژانتینی را از ونزوئلا اخراج کرده بود.کارلوس پینا  می گوید که صحبت کردن در مورد چپ آمریکای لاتین به گونه‌ای که انگار یک موجودیت واحد است، در حال حاضر بسیار دشوار است. دولت‌های چپ‌گرای شیلی، برزیل و کلمبیا از مادورو خواسته‌اند تا نتایج انتخابات را منتشر کند، اما کوبا و نیکاراگوئه، مخالفان سرسخت ایالات متحده در منطقه، از مادورو حمایت کرده‌اند.

مقامات کوبا، هندوراس و بولیوی پس از انتخابات در شبکه های اجتماعی به مادورو تبریک گفتند. میگل دیاز کانل، رئیس جمهور کوبا در شبکه ایکس نوشت: «مردم به میدان آمدند و انقلاب پیروز شد.» در 26 اوت، رئیس جمهور نیکاراگوئه، دانیل اورتگا، پیشنهاد کرد در صورتی که مادورو بخواهد نیروهای مسلح «ضد انقلاب» را بسیج کند، «جنگجویان ساندینیستا» را برای حمایت از مادورو می فرستد.ونزوئلا همچنین حمایت قوی از چین و روسیه دریافت کرده است. مسکو و پکن هر دو پیروزی مادورو را در انتخابات تبریک گفتند.

واکنش‌ها به خروج گونزالس از ونزوئلا چیست؟

  • ایالات متحده و اتحادیه اروپا پیروزی مادورو را به رسمیت نمی شناسند و در عوض معتقدند که گونزالس برنده واقعی است.
  • جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای گفت: «در یک دموکراسی، هیچ رهبر سیاسی نباید مجبور شود در کشور دیگری پناهنده شود.»
  •  آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در پست ایکس، گونزالس را آخرین امید برای دموکراسی خواند. ما نباید اجازه دهیم مادورو و نمایندگانش با زور به قدرت بچسبند.
  •  سازمان کشورهای آمریکایی، یک سازمان منطقه ای همسو با ایالات متحده، روز یکشنبه گفت که گونزالس مجبور به تبعید شده است.
  •  خوزه مانوئل آلبارس، وزیر امور خارجه اسپانیا به رسانه های اسپانیایی گفت که به گونزالس گفته است که از آمدن رهبر مخالفان ونزوئلا خوشحال است و من بر تعهد دولتمان به حقوق سیاسی همه ونزوئلا تاکید کردم.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.