سمر معمر در بیمارستان به AP گفت: «ما خواب بودیم و ناگهان همه چیز در اطراف ما مانند این بود که گرفتار یک گردباد شده ایم. یکی از دخترانم کشته شد و دیگری زنده از زیر آوار بیرون کشیده شده است.»

به گزارش جماران، مقامات فلسطینی اعلام کردند که حمله  بامداد روز سه شنبه رژیم صهیونیستی به اردوگاه چادری و  شلوغ فلسطینی های آواره شده در اثر جنگ غزه، دست کم 40 کشته و 60 زخمی بر جای گذاشت. اسرائیل ادعا می کند که در این حمله چهره های مهم حماس  را هدف قرار داده و تعداد کشته‌های اعلام شده از سوی مقام های فلسطینی را هم صحیح نمی داند.

آسوشییتدپرس در گزارشی در  این باره می نویسد:  این یکی از مرگبارترین حملاتی است که تاکنون انجام شده است، اردوگاه‌های خیمه‌ای و پرازدحام  در امتداد سواحل غزه که اسرائیل آن را به عنوان منطقه بشردوستانه برای صدها هزار غیرنظامی تعیین کرده بود هم هدف شدیدترین حملات اسرائیلی ها قرار گرفت. دفاع شهری غزه می گوید اولین امدادگران آن،  40 جسد را از محل حمله اسرائیل بیرون آوردند و همچنان به دنبال افراد هستند. گفته می شود تمام خانواده ها در چادرهایشان کشته شده اند. یکی از عکاسان آسوشیتدپرس سه دهانه بزرگ را در محل حملات مشاهده کرد، جایی که اولین امدادگران و افراد آواره با ابزار باغبانی و دست برهنه خود در زیر نور تلفن های همراه در حال غربال کردن شن و آوار به منظور یافتن اجساد بودند. در یکی از تصاویر منتشر شده، امدادگران از یک جسد تنها پای باقیمانده او را در کیسه های مخصوص قرار می دهند.

بیمارستان ناصر در خان یونس، یکی از سه بیمارستانی که قربانیان را پذیرفته می گوید که حدود 22 جسد را تحویل گرفته است.  یک فیلمبردار آسوشیتدپرس 10 جسد را در سردخانه بیمارستان دید که شامل دو کودک و سه زن بود. سمر معمر در بیمارستان به AP گفت: «ما خواب بودیم و ناگهان همه چیز در اطراف ما مانند این بود  که گرفتار یک گردباد شده ایم. یکی از دخترانم کشته شد و دیگری زنده از زیر آوار بیرون کشیده شده است.»

ارتش اسرائیل ادعا می کند که شبه‌نظامیان حماس، از جمله سه نفر از آنها که به عنوان عوامل ارشد شناسایی شده‌اند را  در یک مرکز فرماندهی و کنترل مستقر در منطقه مورد حمله قرار داده است. اسرائیل ادعا می کند این سه نفر به طور مستقیم در حمله ماه اکتبر حماس به غزه شرکت داشتند.   حماس با انتشار بیانیه ای حضور شبه نظامیان در این منطقه را تکذیب کرد و ادعاهای اسرائیل را "دروغی آشکار" خواند. نه اسرائیل و نه حماس مدرکی برای اثبات ادعاهای خود ارائه نکردند.

اسرائیل در ماه ژوئیه حمله ای به منطقه انسانی اعلام شده دیگری در غزه  انجام داد که در آن دست کم 90 فلسطینی کشته شدند. ارتش اسرائیل ادعا می کند که محمد ضیف، رهبر پنهان شاخه نظامی حماس و یکی دیگر از فرماندهان ارشد حماس را هدف قرار داده و کشته است، اما حماس می گوید این مقام ارشد نظامی آن زنده است. قوانین بین‌المللی امکان حمله به اهداف نظامی در مناطقی که غیرنظامیان در آن حضور دارند را  مشروط بر اینکه نیروی مورد استفاده متناسب با هدف نظامی باشد، مجاز می داند. پیش شرطی که هیچ گاه رعایت نمی شود.  جنگ غزه باعث ویرانی گسترده و آوارگی چندباره حدود 90 درصد از جمعیت 2.3 میلیونی غزه شده است. دستور تخلیه اسرائیل، که اکنون حدود 90 درصد از خاک را پوشش می دهد، صدها هزار نفر را به سمت یک خط گسترده از کمپ های چادری محقر در امتداد ساحل، رانده است.

گروه‌های امدادی حتی برای ارائه خدمات اولیه به این مناطق با مشکل مواجه شده‌اند و اسرائیل علیرغم طراحی آن به عنوان یک منطقه بشردوستانه.، گهگاه اهدافی را در آنجا مورد حمله قرار داده است. وزارت بهداشت غزه می‌گوید از زمان آغاز جنگ، بیش از 40 هزار فلسطینی در غزه کشته شده‌اند.

در چندماه اخیر ، ایالات متحده، مصر و قطر زمان بسیاری را صرف میانجیگری برای توافق آتش بس و آزادی گروگان ها کرده اند، اما مذاکرات بارها با شکست مواجه شده  زیرا اسرائیل و حماس یکدیگر را به طرح مطالبات جدید و غیرقابل قبول متهم کرده اند.

جنگ غزه را وارد یک بحران انسانی کرده است و گروه‌های بشردوستانه به دلیل درگیری‌های مداوم، محدودیت‌های اسرائیل و برهم خوردن نظم و قانون، برای ارائه کمک‌ها تلاش کرده‌اند. یک مقام بین‌المللی درباره شدت بحران‌های انسانی در غزه هشدار داده و می گویداین سرزمین در معرض خطر قحطی قرار دارد.

آژانس اصلی سازمان ملل متحد که به فلسطینی ها کمک می کند روز گذشته اعلام کرد که نیروهای اسرائیلی روز دوشنبه یک کاروان را که در کارزار واکسیناسیون فلج اطفال فعال بود، به رغم هماهنگی با ارتش، به مدت بیش از هشت ساعت متوقف کردند.

او در پلتفرم اجتماعی X نوشت: «کاروان درست بعد از ایست بازرسی ورودی غزه با تهدید به بازداشت کارکنان سازمان ملل در محل و آنهم با اسلحه متوقف شد. خسارت سنگینی توسط بولدوزرها به خودروهای زرهی سازمان ملل وارد شد.»  این مقام ادامه داد که کارکنان و کاروان بعداً به یک پایگاه سازمان ملل بازگشتند، اما مشخص نیست که آیا یک کمپین واکسیناسیون فلج اطفال روز سه‌شنبه در شمال غزه انجام شود یا خیر. برنامه واکسیناسیون که پس از کشف اولین مورد فلج اطفال توسط پزشکان در فلسطین در 25 سال گذشته آغاز شد، هدف آن واکسینه کردن 640000 کودک در طول جنگی است که سیستم مراقبت های بهداشتی را ویران کرده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.