سلمان اکرم راجا، وکیل برجسته و رهبر حزب تحریک انصاف از لاهور، گفت که خان تنها فردی است که می تواند این کشور را از چنگال سیاستمداران فاسد و نالایق نجات دهد.

به گزارش جماران، هزاران نفر در پایتخت پاکستان به خیابان‌ها ریخته‌اند و خواستار آزادی عمران خان، نخست‌وزیر سابق این کشور شده‌اند که بیش از یک سال است به اتهام‌هایی با انگیزه سیاسی در پشت میله‌های زندان به سر می‌برد.  به گزارش الجزیره، حزب تحریک انصاف پاکستان (PTI) این تظاهرات را روز یکشنبه در اسلام آباد سازماندهی کرد که اولین نمایش قدرت خود از زمان انتخابات ملی و منطقه ای مورد مناقشه در فوریه بود. تصاویر و ویدئوهای منتشر شده در پلتفرم رسانه اجتماعی X حامیان خان را نشان می دهد که از مناطق مختلف کشور به سمت پایتخت راهپیمایی می کنند. حمد ازهر، دستیار نزدیک خان در سخنرانی افتتاحیه که لحن تظاهرات را مشخص کرد، گفت: ما تا زمانی که خان از زندان آزاد نشود، آرام نخواهیم گرفت.

سلمان اکرم راجا، وکیل برجسته و رهبر حزب تحریک انصاف از لاهور، گفت که خان تنها فردی است که می تواند این کشور را از چنگال سیاستمداران فاسد و نالایق نجات دهد.  دولت اسلام آباد با کانتینرهای حمل و نقل و پلیس ضد شورش برای جلوگیری از ناآرامی های احتمالی، نقاط کلیدی ورودی شهر را مسدود کرده بود. ویدئوهای رسانه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که ده‌ها فعال PTI با موفقیت کانتینرها را کنار می‌زنند تا راه را در یکی از نقاط ورودی باز کنند.

یکی از این معترضان به الجزیره می گوید: رسیدن به پایتخت بسیار سخت بود. همه راه ها مسدود شده بود. اما ما مصمم هستیم. اگر فراخوانی برای اعتراض درباره وضعیت عمران خان باشد و ما نیاییم، امکان پذیر نیست. ما تا آخرین نفس با او هستیم. حزب تحریک انصاف می گوید که مقامات کارگران را برای سرکوب حضور در این تجمع آزار می دهند. تصاویر منتشر شده شرکت کنندگان خشمگین را نشان می داد که به سمت پلیس ضدشورش سنگ پرتاب می کردند و پلیس نیز برای متفرق کردن معترضان گلوله های گاز اشک آور پرتاب کرد.

کمال حیدر، خبرنگار الجزیره، که از اسلام آباد گزارش می دهد، گفت که این اولین بار از زمان دستگیری خان در یک سال پیش بود که یک دادگاه پاکستانی به حزب تحریک انصاف اجازه برگزاری تجمع در حومه اسلام آباد را داد. اما مسئولان با گذاشتن کانتینر در مسیرها قوانینی را وضع کرده اند که دسترسی مردم به محل برگزاری را دشوار می کند.

سخنگوی پلیس اسلام آباد در بیانیه‌ای معترضان را متهم کرد که به سمت پرسنل پلیس سنگ پرتاب کردند که منجر به زخمی شدن بسیاری از آنها از جمله یک مقام ارشد شد.

عمران خان، ستاره سابق کریکت، با رای عدم اعتماد در آوریل 2022 از سمت خود برکنار شد. او از آگوست 2023 در زندان به سر می برد و به اتهام تحریک خشونت در 9 مه همان سال -روزی که حامیانش غوغا کردند و به تأسیسات نظامی حمله کردند، با محاکمه رو به رو است. خان این اتهامات را رد می کند. تمامی محکومیت های وی در ماه های اخیر یا به حالت تعلیق درآمده یا لغو شده است.

علاوه بر این، در ماه ژوئیه، عطاالله ترار، وزیر اطلاعات، در یک کنفرانس مطبوعاتی در اسلام آباد اعلام کرد که «حزب تحریک انصاف» متعلق به عمران خان را ممنوع می کند و آن را به اتهام تحریک اعتراضات خشونت آمیز در سال گذشته و افشای اطلاعات طبقه بندی شده متهم کرد. کمیسیون حقوق بشر پاکستان تلاش برای ممنوعیت تحریک انصاف را ضربه بزرگی به هنجارهای دموکراتیک خواند و گفت که بوی استیصال سیاسی می آید.

گروهی از کارشناسان حقوق ملل متحد همچنین در ماه ژوئیه دریافتند که بازداشت عمران خان هیچ مبنای قانونی ندارد و به نظر می‌رسد که هدفش سلب صلاحیت او از نامزدی برای مناصب سیاسی بوده است.

پاکستان

پاکستان

پاکستان

پاکستان

پاکستان

پاکستان

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.