سرمایه گذاری مستقیم خارجی در آمریکای لاتین تقاضای زیادی دارد، اما بیش‌تر آن‌ها فقط به چند کشور می‌رود.

به گزارش جماران؛ کشورهای آمریکای لاتین در محیطی با رشد کم به دام افتاده‌اند که نوسانات اقتصادی، نابرابری بالا و حکمرانی ناکارآمد مانع آن شده است. در نتیجه، بسیاری از دولت‌ها در منطقه به سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی FDI برای تحریک رشد روی آورده‌اند. با این حال، سرمایه گذاری مستقیم خارجی در سال گذشته میلادی (2023) با 9.9 درصد کاهش به 184.3 میلیارد دلار رسید و در حالی که ادغام و تملک 15 درصد افزایش یافته است، ارزش کل آنها 13 درصد کاهش یافته است.

WG_LATAM-FDI_2024

در امریکای لاتین، FDI بیشتر در چند کشور متمرکز است. برزیل در سال گذشته 35 درصد از سرمایه گذاری مستقیم خارجی منطقه را جذب کرد و پس از آن مکزیک با 16 درصد در جایگاه دوم قرار گرفت و آرژانتین که توسط دولت جدید رییس جمهوری آن؛ خاویر مایلی مدیریت می‌شود، با 13 درصد در رتبه سوم قرار دارد.

این در حالی است که شیلی و کلمبیا به ترتیب 12 درصد و 9 درصد را از آن خود کردند. ایالات متحده همچنان بزرگترین سرمایه گذار در منطقه است و اتحادیه اروپا باعث ادغام و تملک می شود. اتحادیه اروپا بیشترین افزایش FDI  را از سال‌ها 2022 تا 2023 نشان داد و پس از آن کانادا و چین همچنان فعال هستند، اما نقش سرمایه گذاری خود را نسبت به یک دهه قبل کاهش داده‌اند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.