عماد سلامی، تحلیلگر سیاسی در دانشگاه آمریکایی لبنانی در بیروت، به الجزیره گفت: «حزب‌الله واقعاً سطح قابل توجهی از بازدارندگی را پس از کمپین تلافی جویانه گسترده خود برای انتقام از ترور فؤاد شکر دوباره برقرار کرده است. این موضوع ادعای اسرائیل مبنی بر کاهش قابل ملاحظه توانایی‌های حزب‌الله را رد می‌کند و به وضوح نشان می‌دهد که حزب‌الله علی‌رغم کارزار نظامی 10 ماهه و بسیار پرهزینه نظامی اسرائیل با هدف تضعیف این حزب، فرماندهی و کنترل خود را حفظ می‌کند.»

به گزارش جماران، ادامه جنگ در غزه به معنای تداوم تبادل آتش میان اسرائیل و حزب الله لبنان نیز است اما به نظر می  رسد که از شدت این درگیری ها تا حدودی کاسته و دامنه آن محدود شده است. الجزیره در گزارشی در این باره می نویسد:  شدت حملات برون مرزی بین حزب الله و اسرائیل پس از تبادل تماشایی حملات در ۲۵ آگوست کاهش یافته است. اما پس از یک هفته پر حادثه در اسرائیل، جایی که خبر کشف اجساد شش اسیر اسرائیلی در اختیار حماس  منجر به اعتراضات گسترده علیه دولت نتانیاهو شد، این سوال در میان تحلیلگران وجود دارد که آیا نخست وزیر می تواند در جبهه های دیگر به عنوان عاملی که باعث حواس پرتی از این ماجرا  می شود، تشدید تنش را دنبال کند؟

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر روز دوشنبه در یک کنفرانس رسانه ای گفت: در اینجا یک عنصر شگفتی وجود دارد. ما بهای سنگینی از حماس خواهیم گرفت. من قصد ندارم به شما بگویم که قیمت آن چقدر خواهد بود و ما قرار است چه کاری انجام دهیم.

اما نتانیاهو به غیر از تقاضای حضور دائمی اسرائیل در کریدور فیلادلفیا در مرز با مصر و در نتیجه اطمینان از فلج شدن مذاکرات آتش‌بس غزه، نشانه دیگری که جهت گیری سیاست های پیش روی او را نشان دهد از خود بروز نداده است.  آنچه همچنان باید دید این است که آیا حزب‌الله خطی روی زمین کشیده و قدرت بازدارندگی کافی برای منصرف کردن اسرائیل از نگاه کردن به آن به عنوان عاملی که باعث حواس پرتی از غزه می‌شود، نشان داده است یا خیر.

حزب الله در 8 اکتبر، یک روز پس از آغاز جنگ تلافی جویانه اسرائیل علیه غزه، حملات خود را به اسرائیل آغاز کرد.

در 31 ژوئیه، اسرائیل به ساختمانی در حومه جنوبی بیروت حمله کرد. پنج نفر کشته ( شهید)  شدند؛ دو کودک، دو زن و فؤاد شکر از فرماندهان ارشد حزب الله. فواد شکر بلند رتبه ترین، اما نه اولین فرمانده ارشد حزب الله اسرائیل بود که در لبنان ترور شد.  پس از ترور شکر، حملات برون مرزی تشدید شد، زیرا حزب الله قول داد انتقام رفیق کشته شده خود را بگیرد.

در اوایل صبح ۲۵ آگوست، اسرائیل حمله پیشگیرانه ای را به مواضع حزب الله در لبنان انجام داد و از ۱۰۰ جت برای حمله به هزاران پایگاه پرتاب حزب الله استفاده کرد.  دست‌کم ۱۵ شهر لبنان در گسترده‌ترین حمله اسرائیل به حزب‌الله از 8 اکتبر مورد هدف قرار گرفتند.حزب الله صبح همان روز حمله خود را آغاز کرد و حسن نصرالله دبیر کل سازمان ملل گفت ۳۴۰ موشک به سمت اسرائیل شلیک شد که ۱۱ مکان نظامی و اطلاعاتی را هدف قرار داد و پایگاه نظامی گلیلوت را در کمتر از یک مایلی (1.6 کیلومتری) تل آویو هدف قرار داد.  حزب‌الله بیانیه‌ای منتشر کرد که این «مرحله اول» انتقام‌جویی با موفقیت به پایان رسید. نتانیاهو سخنان نصرالله را رد کرد و گفت گلیوت مورد اصابت قرار نگرفته است.

حزب الله بارها گفته است که نبرد با اسرائیل به غزه مرتبط است و پس از دستیابی به آتش بس متوقف خواهد شد. با این حال، برخی آن را به عنوان یک درگیری جداگانه تلقی می کنند، به طوری که برخی از دیپلمات های غربی ظاهرا ماه ها تلاش می کردند تا از جنگ گسترده تر در لبنان جلوگیری کنند.

به گفته تحلیلگران، حمله اخیر با هدف احیای مجدد سطح بازدارندگی برای منصرف کردن اسرائیل از حمله به رهبران ارشد حزب الله، به ویژه در شهرهایی مانند بیروت، انجام شد. عماد سلامی، تحلیلگر سیاسی در دانشگاه آمریکایی لبنانی در بیروت، به الجزیره گفت: «حزب‌الله واقعاً سطح قابل توجهی از بازدارندگی را پس از کمپین تلافی جویانه گسترده خود برای انتقام از ترور فؤاد شکر دوباره برقرار کرده است. این موضوع ادعای اسرائیل مبنی بر کاهش قابل ملاحظه توانایی‌های حزب‌الله را رد می‌کند و به وضوح نشان می‌دهد که حزب‌الله علی‌رغم کارزار نظامی 10 ماهه و بسیار پرهزینه نظامی اسرائیل با هدف تضعیف این حزب، فرماندهی و کنترل خود را حفظ می‌کند.»

تحلیلگران به الجزیره گفتند ثبات خاصی به صحنه درگیری بازگشته که پتانسیل  از کنترل خارج شدن و تشدید دامنه آن در سرتاسر منطقه را داشت. رویترز گزارش داد که اسرائیل و حزب الله از طریق واسطه ها به یکدیگر اعلام کرده اند که هیچ کدام خواهان تشدید بیشتر تنش نیستند. به نظر می رسد تحلیلگران همچنین معتقدند که تنش، حداقل به طور موقت کاهش یافته است. قاسم قصیر، یک تحلیلگر سیاسی که گمان می رود نزدیک به حزب الله باشد، به الجزیره گفت: برای لبنان، حمله حزب الله اوضاع را به وضعیت قبل از ترور فؤاد شکر برگردانده است.

کریم امیل بیتار، استاد روابط بین‌الملل در دانشگاه سنت جوزف در بیروت، گفت: من این مبادله اتش اخیر میان حزب الله لبنان و اسرائیل را بیشتر به‌عنوان تلاشی سازمان‌دهی‌شده توسط ایالات متحده برای برگرداندن صفحه و جلوگیری از تشدید تنش می‌بینم.اسرائیل احتمالاً به حمله به اهداف خاصی در لبنان ادامه خواهد داد، اما من شک دارم که در آینده نزدیک به دنبال شخصیت بزرگی مانند فواد شکر بروند.

به نظر می رسید که چشم انداز یک جنگ گسترده در لبنان درست پس از ۲۵آگوست مطرح شده بود، اما با توجه به آشفتگی داخلی در اسرائیل، باید دید که آیا درگیری دوباره شعله ور خواهد شد یا خیر.

اسرائیل از ۸ اکتبر تاکنون بیش از ۵۶۰ نفر را در لبنان کشته است که بیش از ۱۳۰ نفر از آنها غیرنظامی بودند. در طرف اسرائیل، حدود ۲۳ سرباز و ۲۶ غیرنظامی بر اثر حملات از لبنان جان کشته شده اند. ده‌ها هزار نفر در دو طرف مرز آواره شده‌اند، در حالی که بنا بر گزارش‌ها، اسرائیلی‌ها سعی کرده‌اند با تلاش برای غیرقابل سکونت کردن و غیرممکن ساختن زمین‌ها، یک منطقه حائل در جنوب لبنان ایجاد کنند. در حالی که بسیاری از تداوم درگیری ابراز خستگی کرده اند، پایان آن هنوز کاملاً قابل مشاهده نیست.

سلامی گفت: «هر گونه اشتباه محاسباتی از سوی اسرائیل می تواند یک کمپین تلافی جویانه نظامی بسیار پرهزینه و طولانی را آغاز کند که برای اسرائیل در سطوح مختلف، چه از نظر نظامی و چه از لحاظ سیاسی، بسیار پرهزینه است.»

استقامت و آمادگی نشان‌داده شده حزب‌الله به این معناست که اسرائیل باید قبل از درگیر شدن در تشدید تنش‌ها، خطرات را با احتیاط بیشتری بسنجد. بسیاری در لبنان، اسرائیل و فراتر از آن که از وقوع یک جنگ گسترده تر می ترسند، نفس راحتی می کشند، اما طوفان هنوز به طور کامل از بین نرفته است. قصیر گفت: «تشدید هنوز ممکن است. ما در یک دوره آرامش هستیم، اما تضمینی بر پایداری آن نیست.»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.