برخی رسانه‌های فرانسوی از جمله شبکه تلویزیونی ب‌اف‌ام به نقل از کارشناسان گفته بودند که ماکرون روز چهارشنبه نام نخست وزیر بعدی فرانسه را اعلام می‌کند، اما چنین نشد.

به گزارش جماران به نقل از یورونیوز، دو ماه از اعلام انحلال مجلس و ۵۰ روز از استعفای نخست وزیر فرانسه می‌گذرد، اما این کشور همچنان درگیر بن‌بست و بحران سیاسی کم‌پیشینه‌ای است زیرا رئیس‌جمهوری، امانوئل ماکرون هنوز کسی را به سمت نخست وزیری منصوب نکرده و جناح‌های قدرتمند سیاسی هر کدام در پی تحمیل نماینده خود به او هستند.

پس از انتخابات پارلمانی زودهنگام در روز ۷ ژوئیه، پارلمان فرانسه به سه بلوک بزرگ تقسیم شد: جبهه جدید مردمی که احزاب چپ را در بر می‌گیرد، گروه میانه‌رو حامی رئیس‌جمهور و حزب ملی‌گرای افراطی اجتماع ملی. با وجود همه تلاش‌ها از آن زمان تاکنون، هر گروه بر مواضع خود پایبند است و هیچ‌کدام واقعاً مایل به تشکیل ائتلاف با سایر گروه‌ها نیستند.

به گفته هال گاردنر، استاد بازنشسته سیاست بین‌الملل در دانشگاه آمریکایی پاریس، «رئیس‌جمهوری نمی‌تواند کسی را پیدا کند که بتواند به اندازه کافی برای جذب آرا و متحد کردن مجلس اقدام کند. به همین دلیل است که در حال بررسی تعداد زیادی از نامزدهای مختلف است.»

نام‌های نامزدهای احتمالی در همه جا مطرح است، اما نخست‌وزیر آینده باید ابتدا از سد رأی اعتماد پارلمان عبور کند.

از زمانی که ماکرون، لوسی کاسته، نامزد چپگرایان را رد کرد، نام‌های زیاد دیگری مطرح شد. برنارد کازنوو، نخست‌وزیر پایان دوره فرانسوا اولاند و گزاویه برتراند، رئیس کنونی استان «او دو فرانس» از جمله مطرح‌ترین نامزدها بوده‌اند.

پای گزینه دیگری نیز در میان است: تیری بوده، رئیس شورای اقتصادی، اجتماعی و محیط‌زیستی فرانسه.

در نهایت، در روز چهارشنبه نام میشل بارنیه، کمیسر پیشین اروپا و مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا با بریتانیا در جریان برکسیت نیز مطرح شده است.

رادیو فرانس انتِر روز پنجشنبه ۵ سپتامبر (۱۵ شهریور) با اعلام این که در پنجاه و یکمین روز پس از استعفای گابریل اتل، نخست وزیر پیشین، رکورد تازه‌ای از دوره بی‌نخست وزیری در سپهر سیاسی فرانسه به وجود آمده، در وبسایت خود نوشت که نام میشل بارنیه بیشتر از بقیه نامزدها تکرار شده است.

به گفته این شبکه رادیویی، اکنون همه چیز به ماکرون بستگی دارد زیرا ممکن است این نامزد دیر آمده هم زود حذف شود و به «نوزاد مرده» بدل گردد.

برخی رسانه‌های فرانسوی از جمله شبکه تلویزیونی ب‌اف‌ام به نقل از کارشناسان گفته بودند که ماکرون روز چهارشنبه نام نخست وزیر بعدی فرانسه را اعلام می‌کند، اما چنین نشد.

به گفته امانوئل ریویِر، کارشناس سیاسی، «ماکرون خود را در موقعیتی قرار داده که مسئولیت دارد، زیرا گفته نخست‌وزیری پیدا خواهد کرد که از رأی عدم اعتماد مجلس جان سالم به در برد. اگر نخست‌وزیر او رد شود، یک شکست خواهد بود که مسئولیت آن به طور مستقیم به خود او باز می‌گردد. هیچ‌یک از افرادی که تاکنون پیشنهاد شده‌اند، حتی نامزدهای مورد حمایت اکثریت مجلس، چنین تضمینی را ارائه نمی‌دهند و این یک معادله بسیار پیچیده است.»

در این میان یک چیز مشخص است: حلقه بر امانوئل ماکرون تنگ‌تر و تنگ‌تر می‌شود. در واقع اول اکتبر، بررسی لایحه بودجه سال ۲۰۲۵ در مجلس آغاز می‌شود، اما این مهلت به دلیل پیچیدگی کار مورد نیاز برای همه ذینفعان خیلی کوتاه به نظر می‌رسد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
کلمات کلیدی تحولات فرانسه
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.