روابط ترکیه و مصر در پی سرنگونی «محمد مرسی» رئیس جمهور درگذشته مصر در سال 2013 رو به تیرگی رفت و از دو سال پیش روابط میان السیسی و اردوغان به شکل چشمگیر بهبود پیدا کرد. دو کشور در چندین پرونده منطقه ای به ویژه جنگ اسرائیل علیه غزه همسو و هم نظر هستند.

به گزارش جماران به نقل از الجزیره،  عبدالفتاح االسیسی رئیس جمهور مصر امروز چهارشنبه برای انجام نخستین دیدار از نوع خود به آنکارا سفر می کند تا برای تقویت آشتی میان دو کشور بعد از قطع روابط به مدت یک دهه با رجب طیب اردوغان همتای ترک خود دیدار کند.

پیش‌بینی می‌شود روابط تجاری و اقتصادی میان ترکیه و مصر با سفر عبدالفتاح السیسی به ترکیه وارد فاز جدیدی شود.

عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر فردا چهارشنبه طی سفری رسمی از آنکارا بازدید خواهد کرد و پیش‌بینی می‌شود روابط تجاری و اقتصادی میان ترکیه و مصر با سفر السیسی وارد فاز جدیدی شود.

طی سفر السیسی به ترکیه علاوه بر رایزنی روسای جمهور مصر و ترکیه درباره تحولات منطقه‌ای به ویژه جنگ غزه، حدود 20 توافقنامه به منظور توسعه روابط و همکاری‌های دفاعی، بخش انرژی، بهداشت و درمان و اقتصادی میان مقامات دو کشور امضا خواهد شد.

مصر و ترکیه قصد دارند حجم مبادلات اقتصادی و تجاری میان خود را که هم اکنون زیر 10 میلیارد دلار قرار دارد، به 15 میلیارد دلار افزایش دهند. همچنین نشست شورای عالی راهبردی ترکیه و مصر نیز به ریاست روسای جمهور دو کشور برگزار خواهد شد.

گسترش همکاری‌ها در بخش انرژی به ویژه افزایش صادرات گاز مایع (LNG) از مصر به ترکیه نیز یکی از موارد مورد توجه در سفر السیسی به ترکیه است. مصر با 294 میلیون دلار در رتبه نوزدهم جذب سرمایه از مجموع 46.5 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم از مبداء ترکیه قرار دارد.

مصر نیز با 45 میلیون دلار سرمایه‌گذاری، سی و ششمین کشور دارای بیشترین میزان سرمایه‌گذاری مستقیم در ترکیه که میزان آن به 136 میلیارد دلار بالغ می‌شود، به شمار می‌رود.

پیش از این در دیدار روسای جمهور مصر و ترکیه در قاهره دو طرف تمایل خود برای گشودن صفحه جدید در روابط میان دو کشور تأکید کرده بودند. در آن دیدار السیسی گفت که کشورش سطح همکاری اقتصادی مشترک با ترکیه را به 15 میلیارد دلار در سال آینده می رساند.

بنابراین گزارش، روابط ترکیه و مصر در پی سرنگونی «محمد مرسی» رئیس جمهور درگذشته مصر در سال 2013 رو به تیرگی رفت و از دو سال پیش روابط میان السیسی و اردوغان به شکل چشمگیر بهبود پیدا کرد. دو کشور در چندین پرونده منطقه ای به ویژه جنگ اسرائیل علیه غزه همسو و هم نظر هستند.

 همچنین به رغم قطع روابط سیاسی روابط تجاری میان دو کشور خوب باقی ماند و ترکیه شریک تجاری پنجم مصر ماند در حالی که مصر شریک اقتصادی اول ترکیه در آفریقا ماند و در سال های گذشته نیز مسئولان و هیأت هایی از دو کشور به پایتخت های مصر و ترکیه سفر کردند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.