پروژه انرژی دریای سیاه در دسامبر ۲۰۲۲ با امضای توافقنامه‌ای بین چهار کشور رومانی، جمهوری آذربایجان، گرجستان و مجارستان در بخارست آغاز به کار کرد ولی اخیرا بلغارستان نیز به این پروژه ملحق شده است.

به گزارش جماران به نقل از یورونیوز، وزرای انرژی جمهوری آذربایجان، گرجستان، بلغارستان، رومانی و مجارستان روز سه‌شنبه سوم سپتامبر در نشستی در رومانی گرد هم می‌آیند تا برای اجرای توافقنامه مشارکت راهبردی در زمینه توسعه و انتقال انرژی سبز بین این پنج کشور گفتگو کنند.

هشتمین نشست وزرای کشورهای عضو، به دعوت سباستین ایوان بوردوجا، وزیر رومانیایی برگزار می‌شود و پرویز شهبازوف، وزیر انرژی جمهوری آذربایجان هم در آن حضور دارد.

پروژه انرژی دریای سیاه در دسامبر ۲۰۲۲ با امضای توافقنامه‌ای بین چهار کشور رومانی، جمهوری آذربایجان، گرجستان و مجارستان در بخارست آغاز به کار کرد ولی اخیرا بلغارستان نیز به این پروژه ملحق شده است.

هدف این پروژه تقویت امنیت انرژی منطقه، تنوع بخشیدن به منابع تامین انرژی و افزایش سهم انرژی سبز است. همچنین قرار است در این پروژه کشیدن کابل زیر آب در سراسر دریای سیاه و ایجاد زیرساخت برای انتقال انرژی در دستور کار قرار گیرد.

کابل برق زیر آبی انتقال انرژی دریای سیاه دارای ظرفیت هزار مگاوات و طول هزار و ۱۹۵ کیلومتر خواهد بود. تامین برق سبز از آذربایجان آغاز می شود، از گرجستان و دریای سیاه می‌گذرد، به رومانی می‌رسد و سپس در سراسر اروپا توزیع می‌شود. انتظار می‌رود این پروژه در مدت ۳ تا ۴ سال با حمایت کمیسیون اروپا به مبلغ ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون یورو تکمیل شود.

این پروژه برای آذربایجان از اهمیت استراتژیک برخوردار است زیرا باکو تلاش زیادی برای تقویت نفوذ خود در بازارهای انرژی اروپای شرقی و جنوبی با تاکید بر پتانسیل خود برای تولید و صادرات انرژی سبز به اروپا علاوه بر نفت و گاز طبیعی انجام می‌دهد.

ترویج استراتژی انرژی سبز آذربایجان را ملزم می‌کند که تعهد بیشتری به روی آوردن به منابع انرژی غیر سنتی نشان دهد. بنابراین، باکو تصمیم گرفت تا نقش شرکت‌های بخش انرژی خود را تقویت کند تا یک برند جدید برای صادرات برق آینده ایجاد کند.

به ویژه پیس از تهاجم روسیه به خاک اوکراین، تلاش‌های آذربایجان برای تثبیت خود به عنوان یک تامین کننده کلیدی انرژی در اروپای جنوب شرقی، فراتر از نقش این کشور به عنوان تولید کننده هیدروکربن بوده و باکو تلاش کرده در بازارهای انرژی سبز نیز در قاره اروپا نقش آفرین باشد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.