مقامات آمریکایی می گویند که مرگ این شش اسیر لایه‌ای از پیچیدگی را به یک فرآیند دشوار و پر دردسر برای برقراری اتش بس اضافه کرد. یک مقام ارشد آمریکایی ادعا کرده که «جدی بودن» حماس در مورد توافق آتش‌بس اکنون باید زیر سؤال رود و افزود که فشارها بر نتانیاهو نیز در حال افزایش است.

به گزارش جماران، کشف اجساد شش اسیر خارجی در اختیار حماس در روز شنبه،  مذاکرات برای آتش‌بس و توافق آزادسازی اسرا بین اسرائیل و حماس را به مرحله جدیدی از آشوب و تنش کشاند. سی ان ان در گزارشی در این باره می نویسد:  جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی، روز یکشنبه در یک جلسه مجازی به خانواده‌های آمریکایی‌هایی که بستگان آنها در غزه اسیر هستند گفت که دولت برای دستیابی به توافقی برای آزادی اسیرانباقی‌مانده تلاش خواهد کرد.

مقامات آمریکایی می گویند که کشته شدن اسیرانی که در جریان حملات 7 اکتبر حماس توسط شبه‌نظامیان حماس دستگیر شدند، باعث نمی‌شود که مذاکرات از مسیر خارج شود. در عوض، آنها از فوریت جدیدی برای دستیابی به توافقی صحبت کردند که به جنگ اسرائیل و حماس پایان می دهد و آنهایی که در اسارت باقی مانده اند را به خانه باز می گرداند.

پس از اینکه ارتش اسرائیل اجساد شش اسیر کشته شده در غزه را کشف کرد هر دو دولت اسرائیل و آمریکا تلاش کرده اند تا واکنش نشان دهند. همزمان با فراگیر شدن اعتراضات علیه دولت در سراسر اسرائیل، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم بیانیه ای صادر کرد و حماس را به کشتن این شش نفر متهم کرد و گفت که این گروه در مورد توافق آتش بس جدی نیست.

یک منبع آگاه از مذاکرات روز یکشنبه به سی ان ان گفت که چگونه این گفتگوها تحت تاثیر قرار خواهد گرفت در یکی دو روز آینده مشخص خواهد شد.این منبع گفت: وضعیت پیچیده است. دو هفته مذاکرات چندجانبه حضوری با طرف های مختلف در مصر و قطر به پایان رسیده اما این منبع گفت که مذاکرات از طریق کانال های دیگر ادامه دارد. به گفته کاخ سفید، سالیوان در دیدار با خانواده‌های گروگان‌ها در مورد فشار دیپلماتیک مداوم در بالاترین سطوح دولت ایالات متحده برای حرکت به سوی توافق بحث کرد.

با این حال، مقامات آمریکایی اذعان کردند که مرگ این شش اسیر لایه‌ای از پیچیدگی را به یک فرآیند دشوار و پر دردسر برای برقراری اتش بس اضافه کرد. یک مقام ارشد آمریکایی ادعا کرده که «جدی بودن» حماس در مورد توافق آتش‌بس اکنون باید زیر سؤال رود و افزود که فشارها بر نتانیاهو نیز در حال افزایش است.  مقامات آمریکایی قبلاً از آنچه مقاومت نتانیاهو در دستیابی به توافق می‌دانند ناامید شده‌اند، روندی که منجر به گفتگوهای پرتنش بین جو بایدن و بنیامین نتانیاهو شده است.

با این حال، در اظهارات خود در اواخر روز شنبه، نه بایدن و نه معاون رئیس جمهور، کامالا هریس، به نتانیاهو برای دستیابی به توافق - چه صریح و چه تلویحی- فشار وارد نکردند. مقامات آمریکایی کاملاً آگاه بودند که فشار از داخل خود اسرائیل وارد خواهد شد.

به گفته کاخ سفید، بایدن و هریس روز دوشنبه در اتاق موقعیت با تیم آمریکایی در حال مذاکره برای توافق دیدار کنند.

مقامات اسرائیلی و یک مقام ارشد آمریکایی به سی ان ان گفتند  انتظار می رفت که حداقل سه اسیر کشته شده از جمله هرش گلدبرگ-پولین آمریکایی اسرائیلی-آمریکایی به عنوان بخشی از اولین بخش از توافق آتش بس آزاد شوند. این بدان معناست که مذاکره کنندگان اکنون باید درباره لیست اسیرانی که در مرحله اول معامله آزاد می شوند، دوباره مذاکره کنند.

مقامات آمریکایی با قطر و مصر روی بسته نهایی کار می کردند. این بسته شامل هرش و تعدادی از اسیرانی بود که به تازگی کشته شدند. پس از کشف اجساد، بایدن همچنان به توافق آتش‌بس ابراز امیدواری کرد و گفت که مذاکره‌کنندگان در آستانه دستیابی به توافق هستند و زمان آن فرا رسیده که این جنگ پایان یابد. او افزود: «ما فکر می‌کنیم می‌توانیم توافق را ببندیم، همه آنها گفته‌اند که بر روی اصول توافق دارند.»

این منبع آگاه گفت که در مذاکرات حضوری اخیر پیشرفتی حاصل نشد، اما قرار است ایده های جدیدی به اسرائیل و حماس ارائه شود.

گفتگوهای اخیر شامل جلسات سطوح ارشد و همچنین مذاکرات فنی سطح پایین در دوحه، قطر و قاهره بود و بیل برنز، مدیر سیا در این گفتگوها شرکت کرد. رهبران کشورهای میانجی - ایالات متحده، قطر و مصر - در 16 اگوست بیانیه مشترکی صادر کردند و گفتند که این مذاکرات قرار است هفته بعد به پایان برسد.

نتانیاهو که با فشار روزافزون اسرائیلی ها مواجه است، روز یکشنبه با خانواده های گروگان ها دیدار کرد. او همچنین با انتشار یک پیام صوتی، حماس را به «قتل خونسرد» شش اسیر متهم کرد و گفت: «کسانی که گروگان‌ها را می‌کشند، اهل معامله نیستند.»

نخست وزیر اسرائیل گفت که اسرائیل به تعقیب حماس ادامه خواهد داد و آن را متهم کرد که از ماه دسامبر مایل به انجام مذاکرات واقعی نیست. یک مقام اسرائیلی به سی ان ان گفت که خشم در سراسر اسرائیل به طور خاص نسبت به نتانیاهو افزایش یافته است و او از اعتراضات گسترده ای که اسرائیل را فرا گرفته  نگران است.در دو روز اخیر سرتاسر اسرائیل شاهد «دریای بی‌پایان معترضان» بوده است . در حالی که معترضان حماس را مسئول قتل اسیرانی می‌دانند که در حملات 7 اکتبر به گروگان گرفته شده بودند، آنها همچنین نتانیاهو را مسئول مدیریت بحران می‌دانند و می‌گویند که او به اندازه کافی برای تضمین یک توافق آتش‌بس کاری انجام نداده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.