حمله اخیر اوکراین به منطقه کورسک روسیه نشان داده که اوکراینی‌ها خود را قادر به تعیین سرنوشت خود می‌دانند و ایده دریافت کمک‌های نظامی بیشتر به اوکراین را برای شکست روسیه در اذهان رهبران اروپایی بیش از گذشته قابل تحقق می‌دانند.

به گزارش جماران؛ جان هربست؛ سفیر اسبق آمریکا در اوکراین و مدیر فعلی مرکز اوراسیای شورای آتلانتیک طی یادداشتی در این نشریه نوشت:  هفته جاری، مرکز اوراسیای شورای آتلانتیک، شانزده تن از اعضای کنگره، اعضای سنا و کارمندان مجلس نمایندگان هر دو حزب اصلی آمریکا را در یک سفر به ورشو و کی یف برد. ما یک شبه با قطار از ورشو به کیف رفتیم و دو روز کامل را با مقامات دولت اوکراین، مسئول امنیت، سیاست خارجی، اقتصاد و انرژی سپری کردیم. همچنین با رهبران اپوزیسیون؛ از جمله رییس جمهوری سابق پترو پوروشنکو، ولودیمیر گرویسمن و آرسنی یاتسنیوک، نخست وزیران سابق، ملاقات کردیم. واقعیت‌های درگیری بلافاصله آشکار شد. ما یک روز پس از یکی از بزرگ‌ترین حملات هوایی مسکو به اوکراین به کی یف رسیدیم.

بدون شک، برداشت اصلی ما اعتمادی دوباره بود که حمله جسورانه اوکراین به روسیه برای رهبری و مردم این کشور فراهم کرده است. آن‌ها تصرف بیش از 460 مایل مربع از خاک روسیه و دستگیری صدها سرباز روسی را یک پیروزی آشکار می‌دانند، پیروزی که گفتگوهای بین‌المللی را از تمرکز بر مذاکرات صلح یا آتش‌بس عمدتا بر اساس شرایط فعلی کرملین تغییر داده است. آنها می‌دانند که ایده ولادیمیر پوتین؛ رییس‌جمهوری روسیه از برقراری آتش‌بس، امروز برای کرملین جذابیت کمتری دارد.

به عبارت دیگر، پوتین در حال حاضر ممکن است دلیلی برای کنار گذاشتن بخشی از سرزمین‌های اشغالی اوکراین (که در اشغال روسیه است) را به عنوان بخشی از توافق آتش بس داشته باشد. کیف در حال حاضر از وضعیت فعلی بیش‌ترین بهره برداری را کرده و روس‌هایی که از مناطق فرار می‌کنند را نمونه‌ای از بی کفایتی دولت روسیه نشان می‌دهد.

حمله اخیر اوکراین به منطقه کورسک روسیه نشان داده که اوکراینی‌ها خود را قادر به تعیین سرنوشت خود می‌دانند و ایده دریافت کمک‌های نظامی بیشتر به اوکراین را برای شکست روسیه در اذهان رهبران اروپایی بیش از گذشته قابل تحقق می‌دانند.

آشفتگی پیش آمده در روسیه، احساس غرور و اعتماد به نفس بیشتری به رهبران و مردم اوکراین داده است. در حالی که حجم بمباران روسیه به شهرهای اوکراین بعد از حمله اوکراین به کورسک به شکل گسترده‌ای افزایش یافته است، اما کیف به دلیل برخورداری از سیستم‌های دفاع هوایی غربی با قطعی‌های کمتری نسبت به گذشته روبرو شده است.

با این حال، اوکراین به خوبی می‌داند که عملیات در روسیه خطراتی را به دنبال دارد و در ساخت مواضع مستحکمی در امتداد و جنوب رودخانه سیم در روسیه است تا این منطقه را برای مدتی با هدف مذاکرات نهایی صلح با روسیه در دست داشته باشد. این موضوع همچنین موقعیتی را تضمین می‌کند که نیروهای اوکراینی می‌توانند به هنگام برخورد با نیروهای روسی که برای متوقف کردن پیشروی اوکراین بسیج شده‌اند، زمان بیشتری را از روس‌ها گرفته تا فرصت عقب نشینی با تلفات کمتر برای اوکراینی‌ها خلق شود. اوکراین اکنون فقط دستاوردهای خود را تحکیم خواهد کرد. اگر نیروهای اوکراینی فرصت‌های بیشتری ببینند، بی شک از آ‌ن‌ استفاده خواهند کرد، چیزی که پیشرفت‌های اخیر در استان‌های بلگورود و برایانسک به وضوح نشان می‌دهد.

با این حال، برخی از تحلیل‌گران که پیوسته توانایی اوکراین برای مقاومت در برابر تهاجم تمام عیار مسکو را دست کم گرفته‌اند، از حمله به روسیه به دلیل استفاده از واحدهای نظامی که می‌توانستند، برای دفاع بهتر از شهر پوکروفسک مستقر شوند، انتقاد کردند و در حین جشن گرفتن اوکراینی‌ها از دستاوردهای جدید خود در داخل روسیه، برای ما روشن است که نبرد برای دفاع از پوکروفسک برای اوکراین همچنان دشوار است.

باید این تصور مقامات ارشد واشنگتن و برلین مبنی بر اینکه حمایت قوی غرب از اوکراین ممکن است پوتین را به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای تحریک کند، به فراموشی سپرده شود؛ چراکه حملات متعدد اوکراین به کریمه، پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو، تمام تصور استفاده از شمشیر هسته‌ای توسط روسیه را از میان برد و امروز نیروهای اوکراینی کنترل بخشی از خاک روسیه را در دست دارند و کرملین تنها به کم اهمیت جلوه دادن آن بسنده کرده است.

در نهایت، وقایع اخیر باعث شده که گروهی از صداها در اروپا در حال پیوستن به درخواست اوکراین از ایالات متحده، آلمان و سایر اعضای ناتو برای اجازه استفاده از تسلیحات این کشورها علیه اهداف نظامی و استراتژیک در روسیه و مسلح کردن اوکراین برای پیروزی در این جنگ هستند. این موضوع، قطعا حرکت هوشمندانه‌ای است که کاخ سفید و صدراعظم آلمان انجام می‌دهند. همچنین به نظر می‌رسد که جو بایدن؛ رییس‌جمهوری ایالات متحده از آخرین ماه‌های ریاست‌جمهوری خود برای تماس با رهبران جمهوری‌خواه در کنگره برای تصویب آخرین لایحه کمک به اوکراین در دوران دولتش استفاده کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.