اکسیوس در گزارشی در این باره می نویسد: منابع مطلع می گویند که پیدا شدن اجساد شش گروگان ( اسیر ) در اختیار حماس در غزه احساس فوریت را در میان دستیاران ارشد جو بایدن برای فشار برای رسیدن به توافق در اسرع وقت و ارائه فوری آن به اسرائیل و حماس افزایش داد.

به گزارش جماران، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز یکشنبه به خانواده‌های اسیرانآمریکایی که در غزه نگهداری می‌شوند، گفت که بایدن، رئیس‌جمهور بایدن در حال بررسی ارائه پیشنهاد نهایی به اسرائیل و حماس برای آزادی اسیران و آتش‌بس در غزه در اواخر این هفته است.

اکسیوس در گزارشی در این باره می نویسد: منابع مطلع می  گویند که پیدا شدن اجساد شش گروگان ( اسیر ) در اختیار حماس در غزه احساس فوریت را در میان دستیاران ارشد جو بایدن برای فشار برای رسیدن به توافق در اسرع وقت و ارائه فوری آن به اسرائیل و حماس افزایش داد.  یک منبع آگاه گفت که بایدن صبح دوشنبه با تیم امنیت ملی خود برای تعیین استراتژی برای فشار نهایی در مورد توافق دیدار کند. طبق برنامه کاخ سفید، کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور، در جریان دیدار با تیم مذاکره‌کننده توافق آتش بس در روز دوشنبه به بایدن می‌پیوندد.

مقامات اسرائیلی و آمریکایی ادعا می  کنند  شش اسیری که در غزه دستگیر شده بودند، از جمله شهروند آمریکایی هرش گلدبرگ پولین، در روزهای اخیر کشته شدند، اجساد آنها روز شنبه توسط سربازان اسرائیلی پیدا شد. وزارت بهداشت اسرائیل گفت کالبد شکافی نشان می دهد که گروگان ها از فاصله کوتاهی به ضرب گلوله کشته شده اند. حداقل سه نفر از گروگان ها در مرحله اول معامله احتمالی میان حماس و اسرائیل آزاد می شدند.

سالیوان و برت مک گورک، مشاور ارشد رئیس جمهور بایدن در خاورمیانه در یک تماس یک ساعته با اعضای خانواده هفت اسیری آمریکایی که هنوز توسط حماس در غزه نگهداری می شوند، گفت و گو کردند. دو منبع با اطلاع مستقیم از این گفت و گو  گفتند سالیوان و مک گورک به خانواده‌ها گفتند که نمی‌دانند توافقی منعقد می‌شود یا خیر، اما افزودند که شانسی وجود دارد و امیدوارند تا دو هفته دیگر این اتفاق بیفتد.

 به گفته این منابع، مشاوران ارشد بایدن به خانواده‌ها گفته‌اند که ممکن است طی چند روز، ایالات متحده نسخه به‌روز شده‌ای از پیشنهاد آخر خود را به اسرائیل و حماس ارائه کند و به طرف‌ها یک هفته دیگر فرصت دهد تا با پاسخ بله یا خیر آن را بازگردانند.

 آنها افزودند که در مذاکرات هفته گذشته در قاهره و دوحه در مورد لیست گروگان ها و اسرای فلسطینی که قرار است در مرحله اول توافق آزاد شوند، پیشرفت قابل توجهی حاصل شده است.

 سالیوان و مک گورک افزودند که متن به روز شده شامل یک پیشنهاد ایالات متحده در مورد کریدور فیلادلفیا است که امیدوارند مصر و حماس بتوانند آن را بپذیرند.کریدور فیلادلفیا در امتداد مرز مصر و غزه به نقطه گیر اصلی مذاکرات تبدیل شد.بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، اصرار دارد که نیروهای اسرائیلی در طول 42 روز آتش بس که بخشی از مرحله اول توافق است، در امتداد مرز مستقر شوند.

 یوآو گالانت، وزیر جنگ اسرائیل، ژنرال هرزی هالوی، رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل، رونن بار، مدیر شین بت و دیوید بارنیا، مدیر موساد، همگی گفته اند که با خواسته نتانیاهو در مورد کریدور فیلادلفیا موافق نیستند.

نتانیاهو پنجشنبه گذشته تصمیم کابینه را در مورد این موضوع به تصویب رساند که منجر به جر و بحث های بی سابقه بین او و وزیر جنگش یوآو گالانت شد. مصر و حماس تاکنون هر پیشنهادی را که شامل استقرار نیروهای اسرائیل در امتداد کریدور فیلادلفیا باشد رد کرده اند.  به گزارش کاخ سفید، «جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی، با خانواده اسرای آمریکایی که توسط حماس در غزه نگهداری می شدند، جلسه ای مجازی برگزار کرد و درباره اخبار پیدا شدن اجساد شش گروگان در غزه با آنها گفت و گو  کرد.

کاخ سفید می گوید سالیوان بر تعهد عمیق جو بایدن برای بازگرداندن اسیران به خانه در اسرع وقت تاکید کرده است.  خانواده ها در بیانیه ای گفتند که سالیوان به آنها گفته که چند روز آینده در تلاش برای آزادی اسیران حیاتی خواهد بود.خانواده‌ها به آقای سالیوان گفتند که همه طرف‌ها باید برای درخواست از نخست‌وزیر نتانیاهو برای توافق با حماس و بازگرداندن اسیران به خانه متحد شوند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.