فرمانده نیروی هوایی اوکراین تنها یک روز پس از تایید سقوط یک فروند جنگنده اف-۱۶ اهدایی آمریکا به کی‌یف که علت دقیق آن هنوز از سوی مقامات اوکراینی اعلام نشده، از سمت خود برکنار شده است.

به گزارش جماران، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین روز جمعه با صدور فرمانی، فرمانده نیروی هوایی کشورش را برکنار کرد.

فرمانده نیروی هوایی اوکراین تنها یک روز پس از تایید سقوط یک فروند جنگنده اف-۱۶ اهدایی آمریکا به کی‌یف که علت دقیق آن هنوز از سوی مقامات اوکراینی اعلام نشده، از سمت خود برکنار شده است.

خلبان این جنگنده پیشرفته نیز که برخی گمانه‌زنی‌ها از خطای احتمالی وی به عنوان علت سقوط حکایت دارد در جریان این حادثه جان باخت.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در سخنرانی شامگاه جمعه خود گفت: «تصمیم گرفته‌ام فرمانده نیروی هوایی را تغییر دهم... من برای همیشه قدردان همه خلبانان نظامی‌مان هستم.»

او بدون اشاره به دلیل این برکناری، تاکید کرد که باید از نیروهای نظامی محافظت شود و نیاز به تقویت سطح فرماندهی وجود دارد.

ستاد کل اوکراین اعلام کرد که سرلشکر آناتولی کریوونوژکا به‌طور موقت وظایف فرماندهی نیروی هوایی را برعهده خواهد داشت.

نخستین مجموعه از جنگنده‌های مدرن و گران‌قیمت اف-۱۶ ساخت آمریکا سرانجام پس از حدود دو و نیم سال از آغاز تهاجم گسترده روسیه، به تازگی در اختیار اوکراین قرار گرفته‌اند.

کارشناسان نظامی معتقدند که تحویل این جنگنده‌ها به اوکراین می‌تواند نقطه عطفی در توان دفاعی این کشور در برابر تهاجم ارتش روسیه باشد.

آقای زلنسکی ابتدای ماه جاری میلادی اعلام کرده بود که ارتش اوکراین استفاده از جنگنده‌های اف-۱۶ ساخت آمریکا را برای عملیات داخلی آغاز کرده است.

وی شامگاه سه‌شنبه پس از حملات سنگین روسیه گفته بود که کشورش از جت‌های اف-۱۶ برای دفع حمله روز دوشنبه استفاده کرده است.

جت جنگی سرنگون شده به همراه تعداد دیگری از جنگنده‌های اف-۱۶ تحویل داده شده به اوکراین دوشنبه شب گذشته به منظور دفع حملات گسترده موشکی و پهپادی روسیه به هوا برخاسته بود.

جدا از خطای احتمالی خلبان، از موارد دیگری همچون نقص فنی و حتی شلیک تیر خودی به عنوان دلایل احتمالی سقوط این جنگنده نام برده شده است.

این در حالیست که رویترز پیش‌تر به نقل از یک مقام دفاعی آمریکا اعلام کرده بود که به نظر نمی‌رسد سقوط جنگنده اف-۱۶ اوکراینی نتیجه آتش حملات روسیه باشد.

از سوی دیگر، سی‌ان‌ان به نقل از یک منبع نظامی اوکراینی گزارش داد که به اعتقاد مقام‌های ارتش این کشور خطای خلبان باعث وقوع این حادثه نشده است.

 

سوء هماهنگی  نظامی

«ماریانا بیزوگلا» عضو کمیته دفاع در پارلمان اوکراین گفت که  جنگنده آمریکایی به اشتباه توسط یکی از سامانه های دفاع هوایی پاتریوت به دلیل سوء هماهنگی بین واحدهای مختلف سرنگون شده است.

بیزوگلا  در پیامی در تلگرام از «فرهنگ دروغ» درون فرماندهی نظامی اوکراین و عدم محاکمه هیچ کدام از ژنرال ها انتقاد کرده بود. 

وی همچنین تأکید کرد که این سومین بار است که یک هواپیمای اوکراینی به اشتباه و توسط سامانه های دفاع هوایی اوکراین سرنگون می شود و دو حادثه سابق رسما به روسیه نسبت داده شد.

 

نبردهای سخت

الکساندر سیرسکی، فرمانده ارشد اوکراین  پس از گذراندن چند روز در جبهه شرقی پوکروفسک و مشاهده تحولات از نزدیک، نبرد میان نیروهای اوکراینی و سربازان روسیه در آنجا را «بسیار سخت» توصیف کرد.

شهر پوکروفسک واقع در شرق اوکراین، یک مرکز لجستیکی مهم برای نیروهای اوکراینی است که از عملیات آنها در کل منطقه پشتیبانی می‌کند. پوکروفسک قبل از جنگ حدود ۸۰ هزار نفر جمعیت داشته است.

اداره نظامی پوکروفسک در ۱۵ اوت از ساکنان خواست تا فوراً محل را تخلیه کنند چراکه نیروهای روسیه به حدود ۱۰ کیلومتری حومه شهر رسیده بودند.

روسیه در ماه های اخیر حملات شدیدی به قطب استراتژیک پوکروفسک داشته و در این جبهه بطور پیوسته پیشرفت کرده است.

از شدت این حملات، حتی پس از حملۀ غافلگیرانه اوکراین در ۶ اوت به منطقه کورسک در غرب روسیه کاسته نشد و ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین نیز به تازگی ضمن اذعان به «دشواری» مقاومت در پوکروفسک اعلام کرد که کی‌یف مواضعش را در آن منطقه تقویت خواهد کرد.

زلنسکی پیش‌تر گفته بود که «پوکروفسک» پس از شکست حملات پوتین به منطقه خارکیف، به هدف اصلی روسیه تبدیل شده است.

ژنرال سیرسکی روز پنج‌شنبه در فیسبوک اعلام کرد: «نبردی بشدت بی‌رحمانه در جریان است. دشمن هر چیزی را که بتواند حرکت کند و پیشروی کند، در این نبرد به کار گرفته و سعی دارد از خط دفاع ما عبور کند.»

او گفت که شدیدترین درگیری‌ها در منطقه «کراسنی یار» در ۱۰ کیلومتری شهر پوکروفسک در جریان است. در حومه شرقی روستای «هرودیوکا» در کمتر از ۹ کیلومتری مسیر استراتژیک شهر نیز شاهد حملات شدیدی بوده است.

وی افزود که مسکو حدود ۳۰ هزار سرباز خود را از سایر بخش‌ها به «کورسک» فرستاده اما همچنان آماده‌ترین یگان‌های خود را در «پوکروفسک» نگه داشته است.

ژنرال سیرسکی افزود که در حال حاضر هدف اصلی اوکراین، تقویت دفاع «در سخت‌ترین مناطق جبهه» و تامین مقادیر کافی مهمات و سایر تجهیزات برای واحدها است.

ستاد کل ارتش اوکراین تعداد درگیری‌ها در جبهه پوکروفسک را از ابتدای روز تا زمان تنظیم این خبر ۲۳ مورد اعلام کرده است.

 

آیا پوتین در مغولستان دستگیر می شود؟

سفر هفته آینده ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به مغولستان که کرملین به تازگی از آن خبر داده، بار دیگر بحث‌ اجرای حکم دیوان کیفری بین‌المللی را که کشور میزبان عضو آن است، به میان کشیده است.

اسکای نیوز در گزارشی با اشاره به این موضوع آورده است که از لحاظ نظری، سفر ولادیمیر پوتین به مغولستان باید بنا به حکم دیوان کیفری بین‌المللی به دستگیری رئیس جمهوری روسیه منجر شود اما واقعیت ماجرا متفاوت از این خواهد بود.

همزمان وزارت امور خارجه اوکراین در پیامی در تلگرام مقامات اولان باتور را خطاب قرار داد و نوشت: «از مقامات مغولستان می‌خواهیم تا مطابق با حکم بازداشت لازم الاجرای بین‌المللی رفتار و پوتین را به دادگاه کیفری بین‌المللی در لاهه منتقل کنند.»

این گزارش به حکم جلب ولادیمیر پوتین از سوی دادگاه کیفری بین‌المللی اشاره دارد که روز جمعه ۱۷ مارس سال گذشته میلادی صادر شد.

قضات دیوان کیفری بین‌المللی این حکم را علیه رئیس جمهوری روسیه به اتهام ارتکاب «جنایات جنگی» به دلیل دست‌داشتن در ربودن گسترده کودکان از اوکراین صادر کرده‌اند.

در گزارش اسکای نیوز، ضمن دعوت خوانندگان به تصور صحنه بازداشت ولادیمیر پوتین، پای هواپیما در فرودگاه مغولستان و خوردن دستبند به دستان وی آمده است: این منظره که احتمال وقوع آن بسیار کم است حیرت انگیزخواهد بود؛ تصور کنید رهبر یکی از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به اتهام جنایات جنگی بازداشت شود.

کلیه اعضای دیوان کیفری بین‌المللی (ICC) ملزم هستند مظنونی که علیه او حکم جلب صادر شده را در صورت ورود به خاک خود بازداشت کنند؛ مغولستان نیز به عنوان یکی از کشورهای عضو از این قاعده مستثنی نیست.

اما در واقعیت، این کشور نمی‌خواهد خشم همسایه قدرتمند خود را که از نظر اقتصادی به شدت وابسته به آن است، با اجرای این حکم برانگیزد.

عواقب اختلاف با مسکو برای مغولستان به احتمال زیاد بسیار بدتر و آسیب‌زاتر از هرگونه اقدام در جهت برانگیختن خشم دیوان لاهه خواهد بود.

اگر مغولستان به عنوان یک عضو دیوان کیفری بین‌المللی به تعهدات خود عمل نکند احتمالا با خشم فعالان و کنشگران حقوق بشر روبرو خواهد شد و باید محکومیت‌‌های سیاسی را به جان بخرد؛ با این حال نباید فراموش کرد که دیوان کیفری بین‌المللی قدرت اجرای این تعهدات را در میان اعضا ندارد.

علاوه بر این، در صورت اجرا نشدن حکم جلب ولادیمیر پوتین درمغولستان، این اولین باری نخواهد بود که یک عضو دادگاه بین‌المللی لاهه، قوانین را نادیده می‌گیرد.

آفریقای جنوبی یکی دیگر از اعضای دیوان کیفری بین‌المللی است که سال ۲۰۱۵ عمر البشیر، رئیس جمهوری وقت سودان را هنگام بازدید از این کشور، با وجود صدور حکم بازداشت فعال، بازداشت نکند.

با این حال، آفریقای جنوبی سال گذشته، زمانی که میزبان نشست بریکس بود رویکرد متفاوتی در پیش گرفت تا از گزند انتقادها در صورت اجرا نکردن حکم دیوان کیفری بین‌المللی در امان بماند. که معمولاً ولادیمیر پوتین در آن شرکت می‌کند، رویکرد متفاوتی در پیش گرفت.

مقامات آفریقای جنوبی که نمی‌خواستند بار دیگر در موقعیت سال ۲۰۱۵ قرار بگیرند ولادیمیر پوتین را متقاعد کردند تا به جای سفر به این کشور و شرکت در نشست سران بریکس، از طریق ارتباط ویدیویی در این جلسه حضور داشته باشد.

مغولستان اما از چنین نفوذی نزد کرملین برخوردار نیست، مضاف بر این که مسکو اعلام کرده است که در باره این سفر هیچگونه نگرانی ندارد.

به گزارش اسپوتنیک، سفر ولادیمیر پوتین به مغولستان به دعوت رئیس جمهور این کشور و برای شرکت در جشن‌های هشتاد و پنجمین سالگرد پیروزی مشترک دو کشور در خلخین گل خواهد بود.

مغولستان بارها اعلام کرده است که علاقه مند به همکاری با روسیه در زمینه انرژی و حمل و نقل است.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز جمعه تاکید کرد که سفر آقای پوتین روز سوم سپتامبر انجام می‌شود و کرملین هیچگونه نگرانی در این خصوص ندارد.

 


 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.