پس از تسلط طالبان بر افغانستان، اخراج پناهندگان افغان به چالشی بزرگ برای کشورهای اروپایی، به‌ویژه آلمان، تبدیل شد. با توجه به خطرات جدی در افغانستان تحت حکومت طالبان، گروه‌های حقوق بشری و برخی سیاستمداران آلمانی به شدت با اخراج افغان‌ها مخالفت کرده‌اند. در نتیجه، بسیاری از اخراج‌ها به تعویق افتاده یا لغو شده‌اند.

به گزارش جماران، اخراج پناهجویان مجرم از آلمان به افغانستان بعد از بیش از سه سال از سر گرفته شد. دویچه وله در گزارشی در این باره می  نویسد:  وزیر داخلی ایالت نیدرزاکسن آلمان گفت که هواپیمای حامل این پناهجویان افغان صبح روز جمعه، ۳۰ آگوست، از میدان هوایی لایپزیگ-هاله پرواز کرد. مقام‌های آلمان به خبرگزاری «دی پی آ» تائید کرده اند که این نخستین مورد اخراج پناهجویان به افغانستان بعد از تصرف قدرت توسط طالبان است. اشتیفن هبه‌اشترایت، سخنگوی وزارت کشور آلمان در اعلامیه‌ای گفت: «این شهروندان افغانستان همه مجرمان محکوم شده بودند که اجازه ماندن در آلمان را نداشتند و برگه اخراج شان صادر شده بود.براساس گزارش مجله خبری «اشپیگل»، تعداد پناهجویانی که اخراج شده اند ۲۸ نفر است.

به گزارش سی ان ان این اخراج، یک روز پس از تعهد دولت آلمان به تقویت مقررات پناهندگی خود در پی حمله مرگبار با چاقو توسط یک پناهنده افغانی صورت گرفت.   به گفته مجله خبری آلمانی اشپیگل، این اخراج‌ها نتیجه ماه‌ها مذاکره و برنامه‌ریزی بوده است. اشپیگل گزارش داد که هر یک از اخراج شدگان، که همگی مرد بودند، مبلغ 1000 یورو (1100 دلار) دریافت کردند.

در یک کنفرانس خبری پس از خروج هواپیما، استفن هبستریت، سخنگوی دولت به خبرنگاران تاکید کرد که برلین در حال مذاکره مستقیم با طالبان نیست. او گفت که در عوض، اخراج را با میانجیگری قدرت های کلیدی منطقه ای تضمین کرد.

هبستریت افزود که دولت آلمان تلاش های فشرده را برای اخراج مهاجرانی  از افغانستان و سوریه که مرتکب جنایات جدی شده اند را آغاز کرده است. این روند پس از حمله با چاقو در شهر مانهایم در جنوب غربی آلمان شدت بیشتری به خود گرفته است.

 در جریان آن حمله یک افسر پلیس و چندین نفر دیگر زخمی شدند و مقامات آلمانی، مظنون اصلی این  ماجرا را یک  پناهجوی 25 ساله افغان که  انگیزه  های افراط گرایی اسلامی داشت، معرفی کردند.  این اخراج ها همچنین یک روز پس از آن صورت می گیرد که دولت آلمان از یک بسته امنیتی جدید در پی حمله مرگبار هفته گذشته در شهر سولینگن در غرب آلمان رونمایی کرد. در حادثه 23 اگوست که در یک جشنواره خیابانی رخ داد، سه نفر با ضربات چاقو کشته شدند. مظنون مردی 26 ساله سوری است که ادعا می‌شود با داعش ارتباط دارد و قبلاً قرار بود اخراج شود. پلیس گفت که او خود را تسلیم نیروهای  امنیتی  و به این حمله اعتراف کرد.

حمله در سولینگن بحث‌های تازه‌ای را در آلمان در مورد مهاجرت به راه انداخته است و ائتلاف حکومتی این کشور به رهبری صدراعظم اولاف شولز به دلیل عدم رسیدگی  دقیق به این موضوع مورد انتقاد قرار گرفته است. این امر همچنین به جرأت بخشیدن به راست افراطی آلمان در آستانه انتخابات ایالتی کلیدی آخر این هفته کمک کرده است.

این حادثه دولت شولتز را به اقدام وادار کرد و صدراعظم در جریان بازدید از سولینگن در آغاز هفته اعلام کرد که «ما باید هر کاری که می توانیم انجام دهیم تا اطمینان حاصل کنیم که کسانی که دست به چنین اقدام های خشونت  باری می زنند  اجازه اقامت در آلمان را نداشته و  به کشورشان بازگردانده شوند.

نانسی فایزر، وزیر کشور، در جریان کنفرانس خبری متعهد شد که سرعت بازگرداندن این پناهندگان مجرم  را افزایش دهد و اقدامات بیشتری را برای کاهش مهاجرت های غیرقانونی اتخاذ و در عین حال قدرت مقامات را برای مبارزه با افراط گرایی اسلامی تقویت کند.

حزب راست افراطی آلترناتیو برای آلمان (AfD) پیروزی در انتخابات ایالت های شرقی زاکسن و تورینگن را هدف قرار داده  که قرار است روز یکشنبه برگزار شود.   این حزب در حال حاضر در نظرسنجی ها در هر دو ایالت پیشتاز است.

حزب ضد مهاجرت در مبارزات سیاسی خود حمله در سولینگن را مورد استفاده قرار داده است،. مهاجرت از دیرباز موضوع بحث های شدید در آلمان بوده است. حزب چپ میانه سوسیال دموکرات شولتز (SPD) معمولاً از سیاست مهاجرت بازتر در آلمان حمایت می کند.

در جریان بحران مهاجران اروپا در سال 2015، آنگلا مرکل، صدراعظم وقت، رهبر حزب راست میانه اتحادیه دموکرات مسیحی (CDU)، سیاست «درهای باز» را اتخاذ کرد که باعث شد صدها هزار پناهجو از جنگ در سوریه و فراتر از آن به آلمان فرار کنند، تصمیمی که هم مورد تحسین و هم انتقاد قرار گرفت.

اخراج پناهندگان افغانستانی از آلمان یک موضوع حساس و جنجالی بوده است. این روند به‌ویژه پس از تصرف قدرت توسط طالبان در افغانستان در اوت ۲۰۲۱، مورد توجه و انتقاد بیشتری قرار گرفت.

از دلایل اخراج پناهندگان افغان از آلمان میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم تأیید درخواست پناهندگی: بسیاری از افغان‌هایی که درخواست پناهندگی در آلمان می‌کنند، در نهایت با رد این درخواست مواجه می‌شوند. دلیل این رد معمولاً این است که مقامات آلمانی بر این باورند که شرایط شخصی پناهنده به‌گونه‌ای نیست که او به‌طور جدی در معرض تهدید باشد.
  • مسائل حقوقی: برخی از پناهندگان به دلیل ارتکاب جرم یا نقض قوانین مهاجرتی آلمان ممکن است اخراج شوند. دولت آلمان اعلام کرده که پناهندگان جنایتکار نباید از شرایط پناهندگی سوءاستفاده کنند.
  • پیمان‌های بازگشت پناهندگان: آلمان و کشورهای اروپایی برخی از توافقات بازگشت پناهندگان به افغانستان را امضا کرده بودند. اما با توجه به شرایط کنونی افغانستان و تسلط طالبان، این توافقات در معرض چالش‌های جدی قرار گرفته‌اند.

پس از تسلط طالبان بر افغانستان، اخراج پناهندگان افغان به چالشی بزرگ برای کشورهای اروپایی، به‌ویژه آلمان، تبدیل شد. با توجه به خطرات جدی در افغانستان تحت حکومت طالبان، گروه‌های حقوق بشری و برخی سیاستمداران آلمانی به شدت با اخراج افغان‌ها مخالفت کرده‌اند. در نتیجه، بسیاری از اخراج‌ها به تعویق افتاده یا لغو شده‌اند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.