بودجه دفاعی سال آینده ژاپن، پس از تصویب رسمی، سیزدهمین سال متوالی افزایش بودجه دفاعی بی‌سابقه ژاپن خواهد بود.

به گزارش جماران؛ به نقل از اندیشکده آمریکایی دیپلمات، روز گذشته (30 آگوست)، وزارت دفاع ژاپن درخواست  8.54 تریلیون ین (59 میلیارد دلار) بودجه نظامی برای سال 2025 درخواست کرد.

این بزرگ‌ترین درخواست بودجه نظامی ژاپن بعد از جنگ جهانی دوم تا امروز است که توکیو تلاش‌های خود را برای مقابله با تهدیدات نظامی فزاینده از جانب چین، کره شمالی و روسیه افزایش می‌دهد.

این درخواست، افزایش 7.4 درصدی نسبت به بودجه اولیه در سال جاری و سیزدهمین افزایش متوالی بودجه نظامی این کشور است. این روند زمانی آغاز شد که نخست وزیر فقید این کشور؛ شینزو آبه از زمان بازگشت خود به قدرت در سال 2012 موضع سخت‌تری علیه کره شمالی و چین اتخاذ کرد و کیشیدا فومیو؛ نخست وزیر فعلی ژاپن که مانند شینزو آبه به حزب لیبرال دموکرات (LDP) تعلق دارد، قول داد که در 2022 برای تقویت اساسی قابلیت‌های دفاعی ژاپن ظرف پنج سال آینده (2027) برنامه‌های اساسی ارائه دهد.

درخواست بودجه دفاعی به وزارت دارایی ارسال خواهد شد تا قبل از تصمیم گیری در اواخر دسامبر بررسی شود. اما تقریبا مسلم است که بودجه سال آینده ژاپن، بزرگ‌ترین بودجه تاریخ این کشور خواهد بود.

در دو سال گذشته، برنامه بودجه دفاعی ژاپن شامل هفت رکن کلیدی ذیل است:

  1. قابلیت‌های دفاعی ثابت، مانند تولید انبوه موشک‌های دوربرد؛
  2. قابلیت‌های دفاع هوایی و موشکی جامع برای مقابله با موشک‌های مختلف؛
  3. قابلیت‌های دفاعی دارایی های بدون سرنشین مانند استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین؛
  4. قابلیت های عملیاتی بین دامنه‌ای در فضا، فضای سایبری و حوزه‌های الکترومغناطیسی؛
  5. فرماندهی و کنترل و عملکردهای مرتبط با اطلاعات؛
  6. قابلیت مانور و استقرار برای فرستادن نیروها و تدارکات به خط مقدم درگیری؛
  7. پایداری و انعطاف پذیری

در مورد رکن اول، این وزارتخانه 970 میلیارد ین برای توسعه و تولید طیف وسیعی از موشک‌های ایستاده داخلی برای دستیابی به قابلیت‌های ضد حمله علیه پایگاه‌های دشمن درخواست کرد. همانطور که در استراتژی جدید امنیت ملی منعکس شده، این به دنبال تصمیمی است که در دسامبر 2022 برای ژاپن اتخاذ شد تا از قابلیت حمله دوربرد استفاده کند.

مهم‌تر از همه، وزارت دفاع درخواست 323.2 میلیارد ین برای ساخت صور فلکی ماهواره‌ای کوچک برای دستیابی به قابلیت‌های شناسایی و ردیابی هدف ضروری برای حمله به نیروهای متخاصم متخاصم از خارج از برد آن‌ها ارائه داده است.

در مورد دیگر، 3 میلیارد ین برای دستیابی به یک موشک جدید پرتاب شده از زیردریایی درخواست شده است که شامل یک موشک کروز دوربرد است که می‌تواند از لوله‌های اژدر زیردریایی پرتاب شود. انتظار می‌رود توسعه این موشک توسط صنایع سنگین میتسوبیشی در سال مالی 2027 تکمیل شود و وزارت دفاع توضیح داد که این موشک بر روی جدیدترین زیردریایی‌های کلاس Taigei نیروی دریایی ژاپن (JMSDF) نصب خواهد شد.

در مورد رکن دوم، این وزارتخانه درخواست 5.379 میلیارد ین برای تقویت دفاع یکپارچه هوایی و موشکی کشور (IAMD)، سیستمی که قبلا توسط ارتش ایالات متحده استفاده شده، برای مقابله با تهدیدات پیچیده هوابرد که توسط همسایگان متخاصم ایجاد می‌شود، درخواست کرده است.

در مورد رکن چهارم، وزارت دفاع این کشور در نظر دارد گروه عملیات فضایی فعلی را به یک بال عملیات فضایی جدید (نام موقت) سازماندهی مجدد کند.

در مورد رکن هفتم، این وزارتخانه 650.2 میلیارد ین برای تامین مهمات و موشک‌هایی مانند موشک چند منظوره میان‌برد، موشک کشتی به هوا نوع 23 و موشک‌های هوا به هوای میان‌برد AIM- درخواست کرده است. همچنین 924.9 میلیارد ین برای تامین مهمات و ذخایر نظامی در سال جاری هدفگذاری شده است که به نظر می‌رشد درس مهمی باشد که توکیو از جنگ اوکراین فرا گرفته است.

علاوه بر این آژانس فناوری و لجستیک این وزارتخانه (ATLA) درخواست 112.7 میلیارد ین برای پیشبرد برنامه جنگنده نسل بعدی خود با همکاری بریتانیا و ایتالیا دارد. این شرکت قصد دارد به توسعه یک طراحی اولیه برای بدنه جنگنده آینده و مهندسی دقیق موتورهای آن ادامه دهد.

ATLA  همچنین درخواست 5.9 میلیارد ین برای توسعه داخلی موشک هدایت شونده هوا به هوای میان برد جدید برای نصب در جنگنده نسل بعدی دارد که قرار است جانشین جت جنگنده F2 نیروی هوایی ژاپن باشد.

در مورد دیگر، 124 میلیارد ین برای خرید هشت جنگنده تهاجمی مشترک لاکهید مارتین F-35A Lightning II  و 60.8 میلیارد ین برای خرید سه هواپیمای جنگنده چند منظوره F-35B Lightning درخواست شده است.

وزارت دفاع همچنین 314 میلیارد ین برای ساخت سه ناوچه چندمنظوره جدید به نام New FFM در توکیو درخواست کرده است و کشتی‌های جدید اساسا ناوچه‌های چندمنظوره کلاس موگامی بهبود یافته نیروی دفاع شخصی دریایی ژاپن هستند. وزارت دفاع همچنین 80.8 میلیارد ین به عنوان هزینه‌های مربوط به دستیابی به دو کشتی مجهز به سیستم Aegis  درخواست کرده است.

این کشتی‌ها جایگزینی برای طرح‌های قبلی برای دو سامانه دفاع موشکی بالستیک Aegis Ashore (BMD) هستند. این تلاش در ژوئن 2020 توسط دولت آبه به دلیل نگرانی از اینکه سقوط قطعات از رهگیرهای موشک ممکن است به مناطق پرجمعیت ژاپن برخورد کند لغو شد.

این وزارتخانه همچنین حدود 1.8 میلیارد ین درخواست کرده تا به تغییر ناو هلیکوپتربر کلاس ایزومو، JS Izumo، به یک ناو هواپیمابر که قادر به انجام عملیات هواپیماهای جنگنده لاکهید مارتین F-35B باشد، ادامه دهد.

در همین حال، نیروی زمینی دفاع ژاپن (JGSDF) تلاش می‌کند تا برنامه‌های امنیتی را در پاسخ به حوادث غیرمترقبه در مناطق اطراف ژاپن، به ویژه در جزایر نانسی، با در نظر گرفتن حضور چین، تقویت کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.