جنین که در محاصره کامل نیروهای اسرائیلی قرار دارد شاهد شدیدترین درگیری میان مبارزان فلسطینی و نیروهای اشغالگر است.

به گزارش جماران به نقل از المیادین، ارتش رژیم اشغالگر برای سومین روز متوالی تجاوز گسترده خود به مناطق شمالی کرانه باختری ادامه داد  و امروز جمعه تجاوزهای خود را بر جنین و نابلس متمرکز کرد. در این دو شهر مقاومت فلسطین به شدت با نیروهای اشغالگر درگیر شده و تلفات سنگینی را به این رژیم تحمیل کرده است.

در جنین مبارزان فلسطینی در یک کمین دقیق یک نظامی اسرائیلی را کشتند.

جنین که در محاصره کامل نیروهای اسرائیلی قرار دارد شاهد شدیدترین درگیری میان مبارزان فلسطینی و نیروهای اشغالگر است.

شمار شهدای کرانه باختری از زمان آغاز عملیات نظامی گسترده اسرائیل در این منطقه به 19 شهید رسیده است.

به گزارش العالم، عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری در چارچوب استراتژی جغرافیای امنیتی و با هدف جلوگیری از تکرار حوادث 7 اکتبر و گسترش هرگونه مقاومت در سرتاسر این منطقه، تخریب زیرساخت‌های جامعه فلسطین و تکرار تراژدی غزه انجام می‌شود.

"عامر سبایله" تحلیلگر سیاسی و کارشناس راهبردی ابراز عقیده کرد: اقدامات اسرائیل در چارچوب پیامدهای غزه و براساس راهبرد ناتوانی این رژیم در تعامل با جبهه‌هایی است که باعث ایجاد خطر و تهدیدات امنیتی می‌شود.

وی به پایگاه خبری "ارم نیوز" گفت: اگر جنگ غزه پس از حملات 7 اکتبر( طوفان الاقصی) به اسرائیل تحمیل شد، این رژیم امروز به دنبال تشدید تنش در کرانه باختری است تا سناریوی مشابه حملات حماس تکرار نشود.

"حماده فراعنه" تحلیلگر مسائل فلسطین و رژیم صهیونیستی بر این باور است که حوادث کرانه باختری، امتداد حوادث گذشته و فعلی باریکه غزه بوده و هدف آن از بین بردن زیرساخت‌های جامعه فلسطین و تبدیل کرانه باختری به باریکه غزه جهت بیرون راندن ساکنان آن است.

فراعنه افزود: طرح اسرائیل با کشتار غیرنظامیان و تخریب ساختمان‌ها و مراکز خدماتی جهت جدایی انداختن میان مقاومت از مردم است تا مردم را مسئول وجود مقاومت بداند زیرا آنها پایگاه مردمی مقاومت و ادامه بقای اعضای آن هستند.

به گفته این تحلیلگر سیاسی، اولویت رژیم اسرائیل "ریشه‌کن کردن مقاومت در کرانه باختری" و تضعیف قدرت‌گیری احتمالی آن است. وی افزود: نیروهای اشغالگر نتوانستند به نیروهای مقاومت در باریکه غزه پایان دهند به ویژه که آنها هنوز می‌توانند ضربات دردناکی به نیروهای اشغالگر وارد کنند.

"نضال منصور" تحلیلگر سیاسی به نوبه خود گفت: عملیات کرانه باختری غافلگیر کننده نبود و طبق تفاهمات رژیم و تشکیلات خودگردان فلسطین، قرار بود اسرائیل قبل از 7 اکتبر آن را با هدف جمع‌آوری سلاح از اردوگاه‌های کرانه باختری انجام دهد.

منصور خاطرنشان کرد: اسرائیل با این عملیات می‌خواهد پیام‌هایی را به طرف‌های ذی‌نفوذ برساند، نخست با از بین بردن گروه‌های مقاومت در کرانه باختری، به ایران پیام دهد، و سپس به تشکیلات خودگردان فلسطین و افکار عمومی فلسطین و عرب پیام دهد که "اسرائیل در همه امور مربوط به تشکیلات خودگردان فلسطین تصمیم‌گیرنده است".

به گفته منصور، پیام سوم، داخلی و خطاب به صهیونیست‌ها است که "ارتش اسرائیل حافظ و ضامن امنیت اسرائیل و اسرائیلی‌هاست".

عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری همزمان با جنگ این رژیم به غزه، که افزون بر ۱۰ ماه است ادامه دارد، همزمان شده است. این یورش نظامی به کرانه باختری بزرگ‌ترین و خشن‌ترین عملیات از زمان حمله بزرگ به شهر جنین در سال 2002، توصیف شده است. در حالی که نگرانی‌ها درباره گسترش دامنه این عملیات افزایش یافته است.

در همین حال، روزنامه وال استریت ژورنال آمریکا اعلام کرد حمله نظامی رژیم صهیونیستی به کرانه باختری نشان دهنده میزان پیچیدگی شرایط وخیم اراضی فلسطینی است که ماموریت‌های بیشتری برای ارتش فرسوده رژیم صهیونیستی در پی داشته است.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین این روزنامه افزود حمله به کرانه باختری حاکی از خطرات باز شدن جبهه سوم در برابر ارتشی است که در جنگ غزه و تنش‌های جبهه شمالی در حدود 11 ماه گذشته دچار فرسایش شده است.

این روزنامه به نقل از مسئولان و تحلیلگران صهیونیست اعلام کرد: جنگ مجدد در کرانه باختری شبح نبرد طولانی مدت در چندین جبهه را افزایش داده است.

آنان تاکید دارند عملیات کنونی در کرانه باختری خطرات استراتژیکی برای رژیم اشغالگر داشته و ارتش نیز اتکای زیادی به نیروهای احتیاط دارد که به فرسوده شدن آنها به دلیل ورود به طولانی‌ترین جنگ در دهه‌ها گذشته اعتراف دارد.

در همین رابطه گای آفیاد پژوهشگر امور فلسطین و افسر سابق ارتش رژیم صهیونیستی در این خصوص گفت: ارتش امروز فرسوده شده و در نهایت ما با گروه‌های بسیار محدودی از نیروهای احتیاط مواجه هستیم که سنگینی جنگ را بر دوش می‌کشند، آنان همان افرادی هستند که همیشه در جبهه‌های جنگ حضور دارند.

این روزنامه آمریکایی اعلام کرد سال‌های اخیر شاهد افزایش گروه‌های مسلح جدید در کرانه باختری بوده است که جوانان وارد آنها می‌شوند که دولت رژیم صهیونیستی نیز مجبور است برای فشار به این گروه‌ها از نیروهای نظامی استفاده کند.

شهادت 150 کودک در کرانه باختری 

آژانس امدادرسانی و کاریابی پناهندگان فلسطینی (اونروا) با صدور بیانیه ای اعلام کرد که عملیات نظامی اسرائیل در کرانه باختری بر ده ها هزار فلسطینی در 4 اردوگاه پناهندگان در کرانه باختری تأثیر گذاشته است.

این سازمان بین المللی تأکید کرد که مجبور شده است به دلیل عملیات نظامی اسرائیل مجبور شده است خدمات خود را در شماری از اردوگاه های کرانه باختری متوقف کند.

اونروا تصریح کرد که از زمان آغاز جنگ غزه در هفتم اکتبر 2023 تا کنون 150 کودک در کرانه باختری به شهادت رسیدند.

 

جنین؛ نماد انتفاضه فلسطین

 

نیویورک‌تایمز در سرمقاله خود نوشت جنین که نقطه کانونی تجاوزات گسترده ارتش اشغالگر علیه کرانه باختری در روز چهارشنبه گذشته بوده، پس از چندین دهه مبارزه، به نماد قدرتمندی از مقاومت و انتفاضه برای فلسطینیان است.

نیویورک‌تایمز نوشت: طنین صدای شهر جنین امروز، چه برای فلسطینی‌ها و چه برای اشغالگران صهیونیست، عمدتا از انتفاضه دوم یا قیام علیه اشغالگری اسرائیل در اوایل سال 2000 میلادی سرچشمه می گیرد.

شهرک‌نشینان صهیونیست از جنین که در دامنه تپه‌های موج‌دار در شمال کرانه باختری قرار دارد، به‌عنوان کانون نیروهای استشهادی یاد می‌کنند که دست به عملیات‌های شهادت‌طلبانه در داخل فلسطین اشغالی زده‌اند.

در ادامه این نوشتار آمده است: فلسطینی‌ها نبرد 10 روزه موسوم به "نبرد جنین" در سال 2002 بین رزمندگان مقاومت فلسطین و ارتش اشغالگر را هرگز فراموش نکرده‌اند؛ نبردی که بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، در آن 52 فلسطینی به شهادت رسیده و 23 سرباز صهیونیست نیز کشته شدند.

همچنین "یاسر عرفات" رئیس فقید تشکیلات خودگردان فلسطین، نام اردوگاهی که در آن نبرد شکل گرفت را باتوجه به "نبرد استالینگراد" در جنگ جهانی دوم، "نبرد جنینگراد" نامید.

در دوره سلطه بریتانیا بر فلسطین، جنین سنگر انقلاب علیه حکومت استعماری و مقابله با موج مهاجرتی یهودیان به فلسطین بود؛ که در سال 1938 و در پی کشته شدن یکی از افسران انگلیسی، اشغالگران یک چهارم شهر را بمباران کردند.

پس از جنگ 1948، که مبارزان فلسطینی با حمایت نظامیان عراقی مانع تلاش اشغالگران صهیونیست برای تصرف شهر جنین شدند و حمله آنها را دفع کردند؛ جنین به عنوان شهری شناخته شد که هرگز تسلیم نمی‌شود.

در بخش دیگری از این مقاله آمده است: یکی از اردوگاه‌های اصلی آوارگان فلسطینی‌ پس از جنگ 1948، در این شهر واقع است. هر چند از این اماکن به عنوان "اردوگاه" یاد می‌شود تا تأکیدی بر کوچ اجباری ساکنان به موطن اجدادشان باشد، اما این مناطق در واقع محله‌هایی با ساختمان‌های مسکونی و البته فرسوده و جاده‌هایی است که معمولاً در وضعیت مناسبی قرار ندارد.

در ادامه این نوشتار آمده است: در سال‌های اخیر، اردوگاه آوارگان جنین هدف اصلی حملات مکرر نیروهای اشغالگر بوده است، این در حالی‌ست که بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، این اردوگاه دارای بالاترین نرخ بیکاری و فقر در کرانه باختری می‌باشد.

بر این اساس، جنبش‌های مقاومت حماس و جهاد اسلامی هنوز در اردوگاه جنین حضوری فعال دارند، اما در سال‌های اخیر، گروه‌های جدید و غیرمتمرکزی به صفوف مبارزان پیوسته‌اند از جمله افرادی از نسل جوان و ناامید از عملکرد تشکیلات خودگردان فلسطین؛ زیرا نسل جدید این تشکیلات را فاسد و همدست رژیم صهیونیستی می‌داند.

مسئولان رژیم صهیونیستی می‌گویند که در سال جاری از منطقه جنین بیش از 50 مورد تیراندازی به شهرک‌نشینان صورت گرفته که در سایه جنگ غزه، حجم این عملیات افزایش بیشتر یافته است. این در حالیست که شهرک‌نشینان نیز حملات تجاوزات خود را به ساکنان فلسطین تشدید کرده و محدوده جغرافیایی شهرک‌ها را گسترش داده‌اند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.