ارتش اوکراین امروز تلفات سنگین ارتش روسیه در جنگ از فوریه 2022 تا کنون را منتشر کرد.

به گزارش جماران به نقل از الجزیره، ارتش اوکراین امروز پنجشنبه اعلام کرد که شمار کشته ها و زخمی های ارتش روسیه از ابتدای جنگ علیه اوکراین در فوریه سال 2022 تا کنون نزدیک به 612 هزار و 390 نفر رسید که فقط در 24 ساعت گذشته 1200 نفر از آنها کشته و زخمی شدند.

در بیانیه ستاد کل ارتش اوکراین آمده است که نیروهای اوکراینی تا کنون 8هزار و 571 تانک روسی از جمله 3 تانک در روز چهارشنبه را منهدم کردند. علاوه بر آن 16هزار و 699 خودروی زرهی جنگی را نیز منهدم کردند.

در این بیانیه آمده است که ارتش اوکراین در این مدت 17هزار و 549 سامانه توپخانه ای و 1174 موشک اندازه چند وجهی  و نیز 939 سامانه دفاع هوایی روسیه را منهدم کرده است.

در ادامه بیانیه ارتش اوکراین آمده است که از فوریه 2022 تا کنون 368 هواپیمای نظامی،328 بالگرد، 14هزار و 369 پهپاد،2556 موشک کروز، 28 کشتی جنگی، یک زیردریایی، 23هزار و 706 تانکر و انبار سوخت و نیز 2964 واحد از تجهیزات ویژه روسیه را منهدم کرده است.

روی آوردن روسیه به ویدیوهای قدیمی

در مقابل، وزارت دفاع روسیه امروز پنجشنبه ویدیویی در کانال رسمی اش در تلگرام منتشر کرد که به ادعایش لحظه حمله به نیروهای نظامی اوکراین در منطقه خیرسون را مستند می کند.

وزارت دفاع روسیه مدعی شد که سامانه موشکی ضد تانک کورنیت این کشور وابسته به یگان موشکی دوش پرتاب نیروهای دنیپر یک موشک هدایت شونده به ساحل کینبورن اسپیت شلیک کرد و این موشک به ساختمان نیروهای اوکراینی در ساحل غربی مصب رودخانه دنیپر اصابت کرد و آنها را منهدم کرد اما پس از آن کاشف به عمل آمد که این ویدیو قدیمی و متعلق به ماه مارس گذشته است و بر خلاف ادعای وزارت دفاع روسیه جدید نیست.

 

 

به صدا در آمدن بمب ساعتی اجتماعی در روسیه؛ شوق حمله به پوکروفسک، دفاع از کورسک را از یاد پوتین برد

 

اندیشکده آمریکایی «موسسه مطالعات جنگ» استقرار سربازان وظیفه در استان کورسک در غرب روسیه را به عنوان یک «ضعف» داخلی برای رئیس جمهوری این کشور توصیف کرد.

الکساندر سیرسکی، فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین گزارش داد که نیروهای تحت فرمان او از زمان آغاز تهاجم مرزی به استان کورسک روسیه در سه هفته پیش، تا کنون نزدیک به ۶۰۰ سرباز روس را اسیر کرده‌اند.

اعتقاد بر این است که بیشتر این اسیران جنگی، سربازان وظیفه صفر هستند. سربازان جوان و نسبتا بی‌تجربه‌ای که احتمالاً هیچ وقت فکرش را هم نمی‌کردند که در خدمت سربازی اجباری یک ساله خود، شاهد یک جنگ واقعی باشند.

با توجه به این که بیشتر تمرکز ارتش روسیه هم اکنون معطوف به حملات به داخل خاک اوکراین است، به نظر می‌رسد کرملین در حال حاضر فاقد نیروهای ذخیره کافی برای بیرون راندن نیروهای کی‌یف از خاک خود است.

آنها مطمئناً انتظار نبرد در خاک روسیه را نداشتند. با این حال، تحلیل‌گران بر این باورند که اکنون اکثریت نیروهای مدافع روسیه در منطقه کورسک را همین سربازان صفر تشکیل می‌دهند.

آنها کسانی هستند که اسیر می شوند، آنها هستند که محاصره می‌شوند.

کارولینا هیرد، کارشناس مسائل روسیه در اندیشکده آمریکایی «موسسه مطالعات جنگ» در این رابطه معتقد است که «کسانی که توسط نیروهای اوکراینی اسیر شدند و یا محاصره می‌شوند همین تازه‌سربازان روس هستند و این موضوع به نقطه ضعف پوتین از نظر نوع برداشت او نسبت به اوضاع داخلی کشورش تبدیل شده است.»

مشکلی اجتماعی برای پوتین در پیش است؟

در آغاز جنگ روسیه در اوکراین، ولادیمیر پوتین وعده داده بود که از سربازان وظیفه در جنگ استفاده نخواهند شد.

اما اخبار جان باختن یا اعزام سربازان جوان به خط مقدم جنگ، به خشم روزافزون خانواده‌های روس دامن می‌زند.

هیرد گفت: «تا زمانی که پوتین نسبت به حفاظت از سربازان وظیفه در کورسک بی‌تفاوت باشد و به استفاده از آن‌ها به عنوان خط مقدم دفاعی ادامه دهد، من انتظار دارم که این امر در آینده پیامدهای اجتماعی داشته باشد.»

 به گزارش یورونیوز ، وزارت دفاع روسیه گزارش داد که ۱۱۵ سربازی که هفته گذشته در اولین مبادله اسرا از زمان ورود اوکراین به خاک روسیه در ششم اوت (۱۶ مرداد) آزاد شدند، همگی در استان کورسک اسیر شده بودند.

نوبت بعدی فراخوان مشمولان خدمت وظیفه در روسیه یکم اکتبر (۱۰ مهر ۱۴۰۳) شروع می‌شود.

طبق قانون، مشمولان جدید - قبل از این که بتوانند در عملیاتی که کرملین نام آن را «عملیات ضد تروریستی» گذاشته شرکت کنند - باید به مدت چهار ماه خدمت کرده و یک مهارت خاص را کسب کرده باشند.

این بدان معناست که سربازانی که ظرف یک ماه آینده به خدمت گرفته می‌شوند قاعدتا نباید تا قبل از فوریه ۲۰۲۵ اعزام شوند. با این حال، همان‌طور که در مورد سربازان وظیفه در کورسک دیده می شود، آنها ممکن است زودتر از حد انتظار با جنگ مواجه شوند.

 

اولویت‌های پوتین چیست؟

ماه‌ها پس از آغاز تهاجم تمام‌عیار روسیه به خاک اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، پوتین به طور غیرقانونی بخش‌هایی از مناطق اوکراینی دونتسک، لوهانسک، زاپوریژژیا و خرسون را ضمیمه خاک روسیه کرده و در تمام این مدت، تصرف کامل این مناطق همیشه در اولویت اول پوتین بوده است.

پوتین در ماه ژوئن اعلام کرد که کی‌یف باید نیروهای خود را از بخش‌هایی از مناطق تحت کنترل روسیه خارج کند تا پیش‌نیاز مذاکرات صلح باشد، شرطی که اوکراین آن را رد کرده است.

تاتیانا استانووایا، کارشناس ارشد مرکز اوراسیایی اندیشکده کارنگی در این رابطه نوشت: «تمرکز پوتین بر فروپاشی دولت اوکراین است که به زعم پوتین، در صورت تحقق آن، دیگر به طور خودکار هرگونه ادعای ارضی [اوکراین] را بی‌ربط می‌کند.»

نایجل گولد دیویس از اندیشکده بریتانیایی «مؤسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک – IISS» نیز معتقد است که «روسیه در تدارک نیروهای خود برای مقابله با تهاجم اوکراین، تمام تلاش خود را می‌کند تا از عقب‌نشینی یگان‌هایش از حمله خود در دونباس جلوگیری کند. روسیه در حال حاضر بر این باور است که می تواند تهدید را در خاک خود بدون به خطر انداختن هدف اصلی خود در اوکراین مدیریت کند.»

حتی زمانی که نیروهای اوکراینی در ششم اوت به سمت استان کورسک روسیه پیشروی کردند، نیروهای روسی به پیشروی آهسته خود در اطراف شهر استراتژیک پوکروفسک اوکراین و سایر بخش‌های منطقه دونتسک ادامه دادند.

مقام ارشد سیا: ارتش روسیه برای بازپس‌گیری کورسک از اوکراین نبردی دشوار پیش رو دارد

دیوید کوهن، معاون سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا روز چهارشنبه مدعی شد که نیروهای ارتش روسیه «نبردی دشوار» برای بازپس‌گیری سرزمین‌های تحت تصرف اوکراین در منطقه مرزی کورسک را پیش رو دارند.

این سخنان در حالی ایراد می‌شود که به گفته مسئول ارشد سرویس اطلاعاتی آمریکا، ولادیمیر پوتین در تلاش است نیروهای نظامی کشورش با حمله‌ای متقابل ارتش روسیه را از خاک خود خارج کرده و به این قائله خاتمه دهند.

آقای کوهن که در کنفرانسی تحت عنوان «صنعت امنیت ملی» سخن می‌گفت، که اهمیت یورش نیروهای اوکراینی، که گفته می‌شود حدود ۷۷۷ کیلومتر مربع از یک استان مرزی روسیه را اشغال کرده‌اند، هنوز مشخص نیست.

نیروهای ارتش اوکراین روز ۶ اوت عملیات فرامرزی بی‌سابقه‌ای را که نخستین و بزرگترین حمله به خاک روسیه پس از جنگ دوم جهانی قلمداد می‌شود، آغاز کردند و در حمله‌ای غافلگیرانه با نفوذ از مرز غربی روسیه به منطقه کورسک وارد شدند.

دیوید کوهن در بخش دیگری از سخنان خود در این کنفرانس اطلاعات و امنیت ملی گفت: در حالی که کی‌یف اعلام کرده است برنامه‌ای برای اشغال منطقه‌ تصرف شده ندارد، نیروهای اوکراینی در حال ایجاد خطوط دفاعی در این منطقه هستند و به نظر می‌رسد که قصد دارند «برخی از آن قلمرو را برای مدتی تحت کنترل خود داشته باشند.»

وی با تاکید بر اینکه اطمینان دارد «ولادیمیر پوتین در تلاش برای بازپس‌گیری این منطقه، حمله‌ای متقابل را تدارک خواهد دید»، افزود: «فکر می‌کنیم که این نبرد برای روس‌ها بسیار دشوار خواهد بود.»

آقای کوهن یادآور شد: «رئیس‌جمهور پوتین تنها با این واقعیت روبرو نخواهد بود که اکنون خط مقدمی در داخل خاک روسیه تشکیل شده، بلکه با بازتاب‌های داخلی اشغال بخشی از خاک کشورش توسط اوکراین نیز روبرو است.»

او بدون ارائه توضیحات بیشتر مدعی شد که موفقیت اوکراین در کورسک از «پتانسیل تغییر دینامیک» درگیری «تا حدودی در آینده» برخوردار است.

اوکراین مدعی است که در حمله خود به منطقه کورسک روسیه، حدود ۱۰۰ شهرک و روستا را تحت تصرف خود درآورده؛ حال آنکه نیروهای ارتش روسیه همچنان در منطقه دونتسک واقع در شرق اوکراین در حال پیشروی هستند.

به گفته ِدیوید کوهن، روسیه این پیشرفت‌ها را «با هزینه‌های فوق‌العاده» در زمینه نیرو و تجهیزات به دست آورده و «ممکن است» بتواند پوکروفسک، شهر کلیدی برای اوکراین از حیث لجستیکی را نیز تصرف کند، شاید هم نتواند.

وی در عین حال افزود: «اما در نهایت، هیچ‌کدام از اینها برای روس‌ها به معنی استراتژیک به منزله تغییر بازی نخواهد بود.»

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین روز سه‌شنبه پیش‌بینی کرد که جنگ کشورش با روسیه در نهایت با گفت و گو به پایان می رسد اما کی‌یف باید در موقعیت قوی‌تری قرار داشته باشد.

وی همچنین اعلام کرد که قصد دارد طرحی را در این خصوص به جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا و دو جانشین احتمالی وی ارائه دهد.

این در حالیست که ولادیمیر پوتین گفته است هر توافقی باید با پذیرش «واقعیت‌های روی زمین» از سوی اوکراین همراه شود که این امر به منزله پذیرش اشغال بخش‌های قابل توجهی از چهار منطقه اوکراین و همچنین ضمیمه شدن شبه جزیره کریمه توسط روسیه خواهد بود.

به گزارش رویترز، مقامات نظامی اوکراین اعلام کرده‌اند که نظامیان این کشور بیش از ۱۲۰۰ کیلومتر مربع از منطقه کورسک روسیه را تحت کنترل دارند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.