این اسکله که توسط کشتی‌های ارتش ایالات متحده به شرق دریای مدیترانه منتقل شد، برای اولین بار در 16 مه به سواحل غزه متصل شد، اما در عرض چند روز در نتیجه امواج خشن شکسته شد و حدود 22 میلیون دلار خسارت به آن وارد شد و آن را از دسترس خارج کرد.

به گزارش جماران، براساس گزارشی که روز سه‌شنبه توسط بازرس کل منتشر شد، رئیس‌جمهور ایالات متحده، جو بایدن طرح ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه از طریق یک اسکله نظامی شناور را با وجود هشدارهایی از داخل دولت ایالات متحده،  مبنی بر اینکه شرایط جوی منطقه می‌تواند چالش‌های بزرگی برای  این اسکله ایجاد کند و همچنین مخالفت‌هایی از سوی مقامات که نگران بودند این عملیات تلاش‌های دیپلماتیک برای وادار کردن اسرائیل به باز کردن مسیرهای زمینی بیشتر به منطقه جنگی را تحت‌الشعاع قرار دهد، تایید کرده بود.

واشنگتن پست در گزارشی در این باره می نویسد:  ناظر آژانس توسعه بین‌المللی ایالات متحده (USAID)، که بر فعالیت‌های بشردوستانه واشنگتن در خارج از کشور نظارت می‌کند، به «عوامل خارجی» مختلفی اشاره کرد که به گفته آن‌ها تلاش آژانس برای توزیع مواد غذایی و سایر تدارکات وارد شده به غزه از طریق اسکله را مختل کرد. بر اساس این گزارش، در میان آنها، الزامات امنیتی اعمال شده توسط پنتاگون برای محافظت از پرسنل نظامی ایالات متحده که در این سازه در خارج از ساحل کار می کنند، وجود داشت.

 برخی از پرنسل این نهاد ابراز نگرانی کرده بودند مبنی بر اینکه تمرکز دولت بایدن بر اسکله، حمایت آژانس برای باز کردن گذرگاه‌های زمینی بیشتر، رویکردی که طبق گزارش «کارآمدتر و اثبات‌شده‌تر» است را تضعیف  می کند. این اسکله در ماه می به دلیل افزایش نگرانی از قحطی که باعث شد پنتاگون شروع به ارسال مواد غذایی به غزه کند، به خط ساحلی غزه متصل شد. اما از همان ابتدا، این ماموریت با مشکلات لجستیکی و امنیتی همراه بود، از جمله دریاهای مواج که ساختار را از هم پاشید، غارت کامیون‌های کمک‌رسانی در خشکی و یک چالش دائمی که غذا را از یک منطقه دریایی به خشکی منتقل می‌کرد. همزمان این  نگرانی هم وجود داشت که بمباران اسرائیل باعث کشته شدن مردم و پرسنلی می شود که برای دریافت  و  انتقال کمک  ها در صحنه حضور دارند.   فعالیت این اسکله در ماه گذشته برای همیشه متوقف شد.

این گزارش گزارش احتمالاً به منتقدان بایدن جرات بیشتری خواهد داد که سوال کنند چرا او نیروهای آمریکایی را برای مأموریتی که می‌توانست با   قانع کردن مقامات اسرائیلی به کاهش محاصره بر غزه پیش ببرد، در معرض خطر قرار داده است.  در حالی که مقامات اسرائیلی اعلام کرده‌اند که اجازه ورود کمک‌ها به سرزمین‌های فلسطینی را می‌دهند، گروه‌های بشردوستانه ارزیابی می‌کنند که این کمک‌ها برای تأمین نیازهای حدود ۲ میلیون نفر گرفتار شده در خشونت‌ها کافی نیست.

سخنگوی شورای امنیت ملی کلخ سفید، در بیانیه‌ای پس از انتشار این گزارش گفت که این اسکله «بخشی از یک واکنش جامع به رهبری ایالات متحده به وضعیت وخیم انسانی در شمال غزه» است که شامل تحویل مواد غذایی از طریق گذرگاه‌های مرزی و همچنین پرتاب بسته ها از مسیر هوایی  می‌شود.

ساوت گفت: «از ابتدا گفتیم که این کار آسانی نیست. ما در مورد چالش ها صادق و شفاف بودیم. اما نکته اصلی این است که ایالات متحده در تلاش‌های ما برای دریافت کمک‌های بیشتر، سنگ تمام گذاشته و اسکله نقش کلیدی را در برهه‌ای حساس در پیشبرد این هدف ایفا کرد.»

سابرینا سینگ، سخنگوی پنتاگون گفت که پنتاگون از گزارش جدید آگاه است. او در ادامه افزود: این اسکله به هدف خود یعنی فراهم کردن وسیله ای افزوده برای رساندن حجم بالایی از کمک های بشردوستانه به مردم غزه دست یافت.

یکی از مقامات USAID به  واشنگتن پست می گوید که برنامه ریزی برای این عملیات یک تلاش چند سازمانی است که شامل گفتگوهای گسترده با سازمان ملل متحد و شرکای بشردوستانه در مورد چگونگی دستیابی به مناطق با بیشترین نیاز است. مقامات گفتند که کارکنان USAID در مراحل اولیه برنامه ریزی از پرسنل اضافی که صرفاً به اسکله اختصاص داده شده بودند، حمایت کردند تا به آژانس اجازه دهند تا مسائل مربوط به گذرگاه زمینی و اسکله را به طور همزمان حل کند.

منتقدان پروژه اسکله را مایه شرمساری ملی می دانند. سناتور راجر ویکر جمهوری خواه در کمیته نیروهای مسلح سنا، در اوایل تابستان امسال گفت: «تنها معجزه این است که این عملیات محکوم به فنا از ابتدا به قیمت جان هیچ آمریکایی تمام نشد.»

در داخل دولت ایالات متحده، بحث در مورد استفاده از اسکله شناور قبل از اینکه بایدن در سخنرانی وضعیت اتحادیه خود در ماه مارس اعلام کرد که در حال ایجاد یک "کریدور دریایی" برای کمک به فلسطینیان گرسنه است، آغاز شد. در حالی که مقامات USAID در ابتدا متوجه  بودند که سیستم اسکله گزینه ای نیست که USAID معمولاً در عملیات واکنش بشردوستانه توصیه می کند  اما  آنها به دنبال راه هایی برای استفاده از آن  به گونه ای که جدایی بین نیروهای نظامی و انسان دوستانه در داخل غزه حفظ شود، بودند.

این اسکله که توسط کشتی‌های ارتش ایالات متحده به شرق دریای مدیترانه منتقل شد، برای اولین بار در 16 مه به سواحل غزه متصل شد، اما در عرض چند روز در نتیجه امواج خشن شکسته شد و حدود 22 میلیون دلار خسارت به آن وارد شد و آن را از دسترس خارج کرد. نیروهای آمریکایی چند روز بعد اسکله را تعمیر و مجدداً وصل کردند، اما در مورد اینکه چه زمانی آب و هوا اجازه ارسال کمک‌ها را می‌دهد، با شرایط غیرقابل پیش‌بینی مداوم مواجه شدند. در نهایت، اسکله حدود 20 روز کار کرد و در 17 ژوئیه از رده خارج شد.

این استقرار همچنین نگرانی هایی را ایجاد کرد که پرسنل آمریکایی که از یک سایت ثابت در یک منطقه جنگی فعال کار می کنند، ممکن است مورد هدف شبه نظامیان قرار گیرند. مقامات دفاعی، با مشورت با همتایان USAID و اسرائیل، به این نتیجه رسیدند که اگر این سایت در مرکز غزه متصل شود، می توانند به بهترین شکل از آن محافظت کنند، اما این با پیش نیاز  برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد برای قرار دادن آن در شمال غزه، جایی که قرار دارد، در تضاد بود.   در این گزارش آمده است که برنامه جهانی غذا نیز به دلیل نگرانی در مورد بی طرف ماندن در درگیری به دنبال امنیت مستقل بود، اما هیچ راه حلی پیدا نشد. در عوض، نیروهای اسرائیلی از تأسیسات ساحلی که در آن مواد غذایی به ساحل آورده می شد، محافظت کردند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.