به گزارش الجزیره یکی از نگرانی هایی که احتمالا در دیدار سالیوان با میزبان چینی مطرح شده نگرانی های ایالات متحده در مورد حمایت چین از توسعه صنعت دفاعی روسیه از زمان حمله این کشور به اوکراین بوده است.

به گزارش جماران، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، جیک سالیوان، در حالی که پکن خود را درگیر مناقشات امنیتی با متحدان اصلی ایالات متحده می بیند، با وانگ یی، دیپلمات ارشد چین دیدار کرده است.  وزارت دفاع ژاپن روز دوشنبه ادعا کرد که یک هواپیمای نظامی از نوع Y-۹ متعلق به ارتش چین ساعت ۱۱:۲۹ به وقت محلی وارد حریم هوایی این کشور در نزدیکی جزایر دانجو در دریای چین شرقی شد! به گزارش تلویزیون دولتی ژاپن، در بیانیه صادره از سوی وزارت دفاع ژاپن در این ارتباط آمده است که این هواپیما حدود ۲ دقیقه حریم هوایی ژاپن را نقض کرد و هواپیماهای جنگی برای پاسخ به آن وارد عمل شدند، اما هواپیمای چینی در آن زمان حریم هوایی ژاپن را ترک کرد.

به گزارش  الجزیره، یوشیماسا هایاشی، دبیر ارشد کابینه، روز سه‌شنبه در یک کنفرانس خبری گفت که نقض حریم هوایی - اولین مورد توسط یک هواپیمای نظامی - نه تنها نقض جدی حاکمیت ژاپن است، بلکه امنیت ما را نیز تهدید می‌کند.

در همین حال، رئیس دفاع فیلیپین روز سه‌شنبه، پس از یک هفته رویارویی بین کشتی‌های دو کشور در نزدیکی یک منطقه مورد مناقشه در دریای چین جنوبی، چین را  بزرگ‌ترین برهم زننده صلح در جنوب شرقی آسیا خواند.

هواپیمای سالیوان درست قبل از ساعت 2 بعد از ظهر (06:00 GMT) در فرودگاه پایتخت پکن به زمین نشست. نیکلاس برنز، سفیر ایالات متحده در چین و یانگ تائو، مقام وزارت امور خارجه چین از او استقبال کردند. سالیوان با وانگ در استراحتگاهی در حومه شمالی پایتخت چین ملاقات کرد، جایی که آنها در مقابل پرچم های چین و ایالات متحده با یکدیگر دست دادند. وانگ در اظهارات خود در مقابل خبرنگاران، روابط چین و آمریکا را بحرانی توصیف کرد که پیچیده  شده است.  وی گفت: امیدوارم مانند همیشه این ارتباطات نه تنها راهبردی، بلکه محتوایی و در عین حال بسیار سازنده باشد.

سالیوان قبل از ادامه جلسه پشت درهای بسته گفت که آنها در مورد زمینه های توافق و اختلاف نظر که "نیاز به مدیریت موثر و اساسی دارند" بحث خواهند کرد.

یک مقام آمریکایی پیش از سفر سالیوان که  اولین سفر مقام امنیت ملی آمریکا به چین از سال 2016 اس گفته بود که سالیوان در مورد دریای چین جنوبی با مقامات پکن از جمله وانگ گفتگو خواهد کرد.  این مقام با اشاره به محدودیت‌های گسترده در انتقال فناوری آمریکا به چین که در دوران ریاست جمهوری جو بایدن اعمال شد، گفت: «ما متعهد به انجام سرمایه‌گذاری‌ها، تقویت اتحادهایمان و برداشتن گام‌های مشترک در زمینه فناوری و امنیت ملی هستیم که باید انجام دهیم. ما متعهد هستیم که این رقابت را مسئولانه مدیریت و از انحراف آن به سمت درگیری جلوگیری کنیم.

این  مقام امریکایی ادعا کرد که احتمالا واشنگتن پکن را برای افزایش «فشار نظامی، دیپلماتیک و اقتصادی» بر تایوان، که چین آن را بخشی از خاک خود می‌داند و اتحاد مجدد از طریق زور تحت فشار قرار خواهد داد.

به گزارش الجزیره یکی از نگرانی هایی که احتمالا در دیدار سالیوان با میزبان چینی مطرح شده  نگرانی های ایالات متحده در مورد حمایت چین از توسعه صنعت دفاعی روسیه از زمان حمله این کشور به اوکراین بوده است. پکن می گوید  برخلاف ایالات متحده، مستقیماً به هیچ یک از طرفین سلاح نمی دهد.

سالیوان و وانگ در طول یک سال و نیم گذشته پنج بار در واشنگتن، وین، مالت و بانکوک و همچنین در کنار بایدن و رئیس جمهور چین شی جین پینگ در نشست نوامبر در کالیفرنیا با یکدیگر دیدار کرده اند. ملاقات بین وانگ و سالیوان گاهی تنها پس از پایان آنها اعلام می شد و آن دو ساعت های طولانی را پشت درهای بسته با هم سپری کرده بودند. سفر سالیوان ماه ها قبل از انتخابات آمریکا در ماه نوامبر انجام شد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی چین امریکا
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.