مسئولان اوکراینی از جمله ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور این کشور از ادامه پیشروی نیروهای اوکراینی در کورسک روسیه خبر دادند.

به گزارش جماران به نقل از الجزیره، وزارت دفاع روسیه صبح امروز سه شنبه اعلام کرد که سامانه های دفاعی روسیه 5 پهپاد اوکراینی را در مناطق کورسک و بیلگورود سرنگون کردند.

همزمان با وارد شدن نبردهای کورسک به هفته چهارم خود وزارت دفاع روسیه تأکید کرد که نیروهای روس  تلاش نیروهای اوکراینی برای پیشروی به سمت شهرک مالایا لوکنیا را دفع کرده اند.

از سوی دیگر، رسانه های روسی اعلام کردند که  ارتش روسیه یک روستای مرزی که به دست ارتش اوکراین افتاده بود را پس گرفتند.

این در  حالی است که مسئولان اوکراینی از جمله ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور این کشور از ادامه پیشروی نیروهای اوکراینی در کورسک روسیه خبر دادند.

به گفته مسئولان اوکراینی نیروهای این کشور  نزدیک به 1250  کیلومتر مربع و بیش از 90 شهرک و روستای روسی را به تصرف خود در آوردند.

در این بین، مسئولان محلی روسی در منطقه بیلگورود روسیه اعلام کردند که 3 شهرک مرزی با اوکراین به دلیل وخامت اوضاع شان بسته شدند.

ویاچسلاو گلادکوف فرماندار  بیلگورود گفت که   ساکنان این شهرکها تخلیه شدند و ورودی آنه به شکل کامل بسته شدند و مسئولان به ساکنان برای خروج کمک می کنند و به آنها غرامت مالی داده می شود.

این تحولات در حالی رخ می دهد که نگرانی هایی از  ورود نیروهای اوکراینی در مناطق مرزی جدید  روسیه وجود دارد. مسکو اخیرا 3 یگان نظامی برای حمایت از این مناطق تشکیل داده است.                      

 

 

 

حمله مرگبار روسیه به اوکراین و واکنش های جهانی

ارتش روسیه بخش‌های وسیعی از اوکراین را با ۲۳۶ موشک و شمار زیادی پهپاد هدف قرار داد. حملات روسیه به شهرهای اوکراین در شامگاه دوشنبه آغاز و تا بامداد روز سه‌شنبه ۲۷ اوت (۶ شهریور) ادامه پیدا کرد.

نیروی هوایی اوکراین اعلام کرد که دسته‌هایی از پهپادهای جنگی مناطقی در شرق، شمال، جنوب و مرکز این کشور را هدف قرار دادند.  

میکولا اولشچوک، فرمانده نیروی هوایی ارتش اوکراین، حمله روسیه را "بزرگترین حمله از آغاز جنگ تجاوزگرانه روسیه علیه اوکراین" خواند.

در بخش‌های وسیعی از اوکراین هشدار هوایی اعلام شد و در منطقه کی‌یف حمله پهپادی رخ داده است. انفجارهایی نیز در کی‌یف، پایتخت اوکراین شنیده شده است. در همین خصوص، ویتالی کلیچکو، شهردار کی‌یف اعلام کرد که تأمین برق و آب در این کلان‌شهر قطع شده است.

دنیز شمیهال، نخست‌وزیر اوکراین گفت که روسیه موشک‌های کروز و موشک‌های مافوق صوت "کینژال" را به ۱۵ منطقه اوکراین شلیک و به بیش از نیمی از خاک این کشور حمله کرده است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین حملات روسیه را "نفرت‌انگیز" توصیف کرد که در آن دست‌کم ۴۷ نفر جان باختند و ده‌ها نفر زخمی شدند و تأسیسات انرژی آسیب دیدند. رئیس‌جمهور اوکراین در پیام ویدئویی شبانه خود اعلام کرد که در حال برنامه‌ریزی برای پاسخ نظامی به حملات روسیه با جنگنده‌های اف ۱۶ است.

کشورهای مختلف حمله روسیه به شهرهای اوکراین را محکوم کردند

وزارت امور خارجه آلمان ضمن محکوم کردن حمله روسیه به زیرساخت‌های اوکراین اعلام کرد روسیه با حملات موشکی و پهپادی خود تلاش می‌کند تأمین انرژی را در اوکراین مختل کند. 

دیوید لامی، وزیر امور خارجه بریتانیا هم حملات روسیه را "بزدلانه" دانست.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در بیانیه‌ای حملات روسیه به شهرهای اوکراین را "بیش از حد غیرقابل تحمل" و "ظالمانه" خواند.

بایدن در بیانیه خود نوشته است که به شدیدترین شکل ممکن، جنگ روسیه علیه اوکراین و "تلاش‌های آن [روسیه] برای فرو بردن مردم اوکراین در تاریکی" را محکوم می‌کند. بایدن تاکید کرده است "روسیه هرگز در اوکراین موفق نخواهد شد". 

استقبال آمریکا از سفر ناراندرا مودی به اوکراین

جو بایدن روز دوشنبه ۲۶ اوت با ناراندرا مودی، نخست‌وزیر هند درباره سفرش به اوکراین تلفنی صحبت کرد.

مودی، به‌عنوان برجسته‌ترین رهبر کشوری که در برابر تهاجم روسیه به اوکراین موضعی بی‌طرفانه دارد، هفته گذشته به کی‌یف، پایتخت اوکراین سفر کرد.

وزارت امور خارجه هند اعلام کرد که زلنسکی و مودی در این دیدار درباره  "احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی" صحبت کردند.

مودی در پیامی در اکس (توییتر سابق) درباره مکالمه تلفنی با بایدن نوشت که درباره "حمایت کامل هند از بازگشت سریع صلح و ثبات" با رئیس جمهور آمریکا گفت‌وگو کرده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.