مقامات اوکراینی می‌گویند این سلاح که «پالیانیتسیا» (Palianytsia) نام دارد، به دلیل ضرورت فوری جنگ و با هدف مقابله با حملات هوایی روسیه تولید شده است.

به گزارش جماران به نقل از یورونیوز، اوکراین می‌گوید صنایع دفاعی این کشور یک سلاح دوربرد جدید به صورت ترکیبی از موشک و پهپاد ابداع کرده است که به کی‌یف اجازه می‌دهد داخل خاک روسیه را هدف قرار دهد، بدون اینکه نیاز به اخذ مجوز از متحدان غربی‌اش داشته باشد.

مقامات اوکراینی می‌گویند این سلاح که «پالیانیتسیا» (Palianytsia) نام دارد، به دلیل ضرورت فوری جنگ و با هدف مقابله با حملات هوایی روسیه تولید شده است.

روسیه تا کنون در زمینه هوایی بر اوکراین برتری داشته است. روز دوشنبه موجی از موشک‌ها و پهپادهای این کشور زیرساخت‌های صنعت برق اوکراین را در بزرگ‌ترین حمله چند هفته اخیر هدف قرار دادند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، شب گذشته در پیامی تلگرامی سلاح ابداعی را از «کلاس جدید» خواند و گفت: «تا زمانی که روسیه از انواع سلاح‌های خود استفاده می‌کند، مدافعان زندگی نباید هیچ محدودیتی برای سلاح داشته باشند.»

نام سلاح پالیانیتسیا برگرفته از نوعی نان اوکراینی است. تلفظ صحیح این کلمه به قدری دشوار است که در اوایل جنگ از آن برای افشای مظنونین به جاسوسی استفاده می‌شد.

مقامات اوکراینی بدون ارائه جزئیات گفتند که روز شنبه، مصادف با سی و سومین سالگرد استقلال اوکراین، برای اولین بار با استفاده از این سلاح جدید یک تاسیسات نظامی روسیه در اراضی اشغالی این کشور هدف گرفته شده است.

رستم عمروف، وزیر دفاع اوکراین، وعده داده است که از این سلاح مجددا و به زودی در پاسخ به حملات شبانه به خاک اوکراین استفاده خواهد شد.

یک ویدئوی نظامی اوکراینی می‌گوید برد پالیانیتسیا تا ۷۰۰ کیلومتر می‌رسد که برابر با برد موشک‌های دوربردر «اتکمز» (ATACMS) ارائه‌شده توسط ایالات متحده است.

نقشه‌های منتشره نشان می‌دهد برد پالیانیتسیا می‌تواند دستکم ۲۰ فرودگاه در خاک روسیه، از جمله پایگاه هوایی ساواسلیکا، برسد.

ایالات متحده و سایر متحدان غربی تسلیحات دوربرد در اختیار اوکراین قرار می‌دهند، اما از بیم تشدید جنگ استفاده از آن‌ها را برای حمله به عمق خاک روسیه محدود کرده‌اند و کی‌یف تنها مجاز است مناطق مرزی را به وسیله آن‌ها هدف قرار دهد.

این در حالی است که اوکراین می‌خواهد به زیرساخت‌های نظامی روسیه در داخل خاک این کشور حمله کند. تخمین زده می‌شود که حداقل ۲۵۰ هدف نظامی مهم در روسیه در برد موشک های «اتکمز» قرار دارند، اما محدودیت‌های فعلی به اوکراین اجازه می‌دهد تنها ۲۰ مورد از آن‌ها را مورد حمله قرار دهد.

میخائیلو فدوروف، وزیر تحول دیجیتال اوکراین، در اولین مصاحبه خود در مورد این سلاح جدید به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که گام بعدی افزایش تولید است.

وی با بیان اینکه اوکراین از سال ۲۰۲۲ پروژه‌های توسعه موشک‌های داخلی خود را گسترش داده است، گفت: «من فکر می‌کنم که این سلاح بازی را تغییر خواهد داد. زیرا امروز می‌توانیم به جایی که روسیه انتظارش را ندارد ضربه بزنیم.»

آقای فدوروف اضافه کرد: «تولید سامانه‌های پدافند هوایی کافی برای محافظت از قلمرو بزرگی مثل اوکراین غیرممکن است و این سلاح برای ما امکان عملیات عمیق در پشت خطوط دشمن را باز می‌کند.»

یکی از متخصصان درگیر در پروژه موشک‌های دوربرد گفت که این سلاح سوخت جامد مجهز به موتور جت به‌روزرسانی پروژه قدیمی تسلیحاتی شوروی نبوده و حاصل «توسعه کاملاً جدید و از ابتدا» است که حدود ۱۸ ماه پیش آغاز شد.

قیمت هر عدد از این موشک‌ها کمتر از یک میلیون دلار تمام می‌شود و مطابق اعلام مقامات ارتش برای کاهش بیشتر هزینه‌های تولید به بخش خصوصی روی آورده است.

 

 

 

 آیا زلنسکی آمریکا را به جنگ جهانی سوم می‌کشاند؟

 

از زمان تهاجم گسترده روسیه به اوکراین، ایالات متحده تاکید کرده که هدفش کمک به کی‌یف برای دفاع از خاک خود و بقا به عنوان یک کشور مستقل است. در نتیجه از نظر واشنگتن و متحدین غربی هر گونه پیشنهادی که می‌تواند جنگ را به خاک روسیه بکشاند خطرناک تلقی می‌شود.

نشریه فایننشال تایمز در تحلیلی به این مسئله پرداخته و می‌نویسد: پس از تهاجم کورسک، ولودیمیر زلنسکی، عملا محدودیت‌هایی را که آمریکا بر تلاش‌های جنگی اوکراین اعمال کرده کنار گذاشته و تاکید کرده که «مفهوم ساده‌لوحانه و توهم‌آمیز خطوط به اصطلاح قرمز روسیه که توسط برخی از شرکای اوکراین مطرح شده، دیگر از بین رفته است.»

تفاوت بین احتیاط واشینگتن و ریسک‌پذیری کی‌یف نه تنها نشان‌دهنده تفاوت در تحلیل در مورد اینکه پوتین چه اندازه در مقابل اقدامات اوکراین تحمل خواهد کرد، است در عین حال تفاوت ظریف میان اهداف اوکراین و متحدانش در این جنگ را نشان می‌دهد.

در آغاز درگیری، جو بایدن دو هدف را برای دولت خود تعیین کرده بود؛ اولین مورد حمایت از اوکراین بود. اما دومی اجتناب از جنگ جهانی سوم بود. اگر ایالات متحده مجبور به انتخاب بین این دو هدف شود، به وضوح هدف دوم را انتخاب خواهد کرد.

اما اوکراین برای بقای خود می جنگد. این کشور دخالت مستقیم آمریکا در جنگ با روسیه را می پذیرد. بر اساس کتاب اخیر دیوید سنگر، تحلیلگر و نویسنده آمریکایی نزدیک به جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا حتی به دستیاران خود گفته که نگران است زلنسکی قصد داشته باشد عمدا آمریکا را به جنگ جهانی سوم بکشاند.

در نتیجه، تمایل و سطح متفاوتی از ریسک در واشینگتن و کی‌یف وجود دارد. ایالات متحده همواره در مورد انواع تسلیحاتی که به اوکراین می دهد محتاط بوده . زمانی که موشک‌های دوربرد هیمارس برای اولین بار به اوکراین عرضه شد، دولت بایدن محدودیت‌هایی را برای پرتاب آن‌ها تعیین کرد. تنها در ماه می بود که واشنگتن مجوز استفاده از تسلیحات آمریکایی را علیه اهدافی در داخل روسیه صادر کرد. این ممنوعیت‌ها هنوز پابرجا هستند، اگرچه اوکراینی ها به شدت برای رفع آنها تلاش می کنند.

تفاوت در تحمل ریسک بین آمریکا و اوکراین در اروپا نیز منعکس شده است. کشورهایی که به خط مقدم نزدیک هستند و مستقیما از جانب روسیه احساس خطر می‌کنند مانند استونی و لهستان، تلاش کرده‌اند تا به اوکراین سلاح‌های پیشرفته‌تر و آزادی بیشتری برای استفاده از آنها بدهند. در مقابل آلمان و فرانسه همواره با احتیاط بیشتری عمل کرده‌اند.

اوکراینی‌ها مدت‌ها است که از اعمال محدودیت‌ها از سوی متحدین غربی خود شکایت دارند و معتقدند وضع چنین محدودیت‌هایی مانند این است که اوکراین تنها با یک دست با دشمن خود بجنگد.

هر دو دولت اوکراین و ایالات متحده می گویند که دولت بایدن از حمله کورسک قبل از وقوع آن مطلع نشده بود. اگرچه احتمالا یکی از اهداف این کار انکار دخالت مستقیم ایالات متحده در برنامه‌ریزی برای حمله به خاک روسیه است.

با حمله کورسک، اوکراینی‌ها سیاستی را دنبال کرده‌اند که پیشتر از جانب اسرائیل اجرا شده؛ پیش فرض اوکراین و اسرائیل این است که در صورت موفقیت‌آمیز بودن چنین اقداماتی بعدا با تایید آمریکا همراه می‌شود. اگر هم شکست بخورد در نهایت ایالات متحده به کمک آنها خواهد آمد تا با عواقب آن مقابله کنند.

در حال حاضر، در واشنگتن نسبت به حمله کورسک خوش‌بینی محتاطانه‌ای وجود دارد اگرچه تردیدها در مورد اینکه آیا نیروهای کی‌یف می‌توانند منطقه‌ای را که گرفته‌اند حفظ کنند و در برابر حملات روسیه در شرق اوکراین مقاومت کنند، وجود دارد.

اما حتی موفقیت اوکراین نیز بعید است که احتیاط آمریکا را کاهش دهد. آمریکایی‌ها همچنان قصد دارند از درگیری مستقیم با روسیه اجتناب کنند و همچنان تهدید درگیری هسته ای را جدی می گیرند.

ایالات متحده آمریکا می‌داند که پوتین علنا تهدید به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای کرده و روسیه به طور مداوم استفاده از آنها را در رزمایش‌های نظامی تمرین کرده است. در سال ۲۰۲۲، رهگیری‌های اطلاعاتی ایالات متحده مکالمات مکرر و گاه مفصلی را بین مقامات نظامی روسیه در مورد استفاده از سلاح‌های هسته‌ای نشان داد.

این احتمال وجود دارد که برخی از آن مکالمات به منظور شنود بوده باشد. با این وجود، آمریکایی‌ها تهدیدهای عمومی و صحبت‌های خصوصی روسیه را آنقدر جدی گرفتند که جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی بایدن، به روسیه درباره «عواقب فاجعه‌بار» رفتن به سمت چنین اقدامی هشدار داد.

برخی از تحلیلگران غربی بر این باورند که حمله و پیش‌روی اوکراین در عمق خاک روسیه در کورسک اکنون به طور قاطع تهدیدات هسته‌ای پوتین را خنثی کرده است. فیلیپس اوبراین از دانشگاه سنت اندروز استدلال می‌کند که حمله به روسیه «همیشه آخرین خط قرمز فرضی استفاده از سلاح‌های هسته‌ای توسط مسکو بوده و حالا که این اتفاق افتاده باز هم کرملین دست به چنین کاری نزده است.»

اما ایالات متحده چنین باوری ندارد و مشاوران بایدن همچنان فکر می‌کنند اگر پوتین خود را در آستانه شکست کامل ببیند به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای متوسل خواهد شد.

 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.