به نظر می رسد خطر درگیری همه جانبه پس از حملات روز یکشنبه به میزان قابل توجهی کمتر باشد. با این حال، تهدید بی پایان ایران به جنگ روانی که بخش اعظم درگیری سطح پایین بین محور تهران و اسرائیل را مشخص، ادامه خواهد یافت و منطقه تا زمانی که جنگ در غزه ادامه دارد، روی لبه تیغ باقی خواهد ماند.

به گزارش جماران، سی  ان ان در گزارشی درباره تحولات اخیر میان حزب الله لبنان و رژیم اسرائیل می  نویسد: برای نزدیک به یک ماه، مردم در لبنان و نیز اسرائیلی ها برای یک جنگ گسترده تر آماده شدند. حمله موشکی ماه گذشته به شهر مجدل شمس در بلندی‌های جولان اشغالی با حمله تلافی جویانه رژیم صهیونیستی که منجر به کشته شدن(شهادت) فرمانده ارشد حزب‌الله در جنوب بیروت شد، دنبال شد. حزب الله لبنان بلافاصله وعده انتقام گیری  داد.  این تهدید باعث لغو پروازها در هر دو طرف مرز شد، گروهی از دولت‌ها از شهروندان خود خواستند لبنان و اسرائیل را ترک کنند و تلاش‌های دیپلماتیک بی‌امان برای جلوگیری از تشدید تنش‌هایی که دولت‌های غربی می‌ترسیدند جرقه یک درگیری منطقه‌ای را ایجاد کند، آغاز شد.  صبح روز یکشنبه، حزب الله اعلام کرد که بخشی از  پاسخ مورد انتظار خود را با پرتاب صدها پهپاد و موشک کاتیوشا، پرتابه های کوتاه برد دوران شوروی، داده است. به گفته حزب الله لبنان 11 سایت نظامی اسرائیل در شمال فلسطین اشغالی و بلندی‌های جولان اشغالی هدف  این حملات بوده است. البته بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل می  گوید که تمامی پهپادهای حزب الله رهگیری شده است.  مقامات اسرائیلی اعلام کردند که برای جلوگیری از حمله بسیار گسترده‌تر، شبانه به اهداف حزب‌الله حمله کرده اند، نوعی حمله پیشدستانه.   به گفته وزارت بهداشت لبنان سه نفر در این حملات اسرائیل کشته شدند. هرچند که این درگیری بین حزب الله و اسرائیل تشدید قابل توجه تنش را نشان می دهد اما به نظر می رسد همین تبادل آتش در حال حاضر ترس از یک جنگ گسترده تر را کاهش داده است.

در اسرائیل، مقامات محدودیت‌های امنیتی را در شمالی‌ترین قلمرو  لغو کردند. در لبنان، حزب الله اعلام کرد که حملات خود به اسرائیل را فعلا به پایان رسانده است. سی ان ان در ادامه این گزارش می نویسد که تحولات اخیر نشان دهنده  از سرگیری درگیری با شدت کم در مرز و همچنین پایان تشدید تنش‌های پیش‌بینی‌شده ای  است که می توانست  خاورمیانه را بار دیگر به آستانه یک جنگ فراگیر رساند. حزب الله لبنان اعلام کرده که حمله به اسرائیل با دقت کامل انجام شد اما حملات بیشتری ممکن است انجام شود. در حالی که به نظر می رسد پاسخ  دیگری از جانب حزب الله در کار نباشد، اسرائیل باید همچنان منتظر بروز یک تهدید دیگر باشد: ایران . این کشور قول انتقام ترور اسماعیل هنیه، رهبر حماس در تهران را  داده است.

پس از حملات در بیروت و تهران در پایان ماه گذشته، مقامات اطلاعاتی، دیپلمات‌ها و تحلیلگران غربی و اسرائیلی برای درک نوع انتقام‌هایی که ایران و قدرتمندترین شریک غیردولتی آن یعنی حزب الله لبنان وعده داده ، به تکاپو افتادند. این مسئله دیپلماسی چندگانه ای را با نقش افرینی ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه فعال  کرد و از کانال های مختلف  از ایران خواسته  شد که خویشتنداری نشان دهد.

به نظر می‌رسد که این امر دور دیگری از مذاکرات بر سر آتش‌بس در غزه را تسریع می‌کند تا از تشدید تنش‌ها توسط محور تحت رهبری ایران که مکرراً توقف حملات خود به اسرائیل و متحدانش را مشروط به پایان دادن به غزه کرده است، جلوگیری کند.  

حزب الله بارها متعهد شده بود که هرگونه حمله اسرائیل به بیروت را با حمله به مراکز شهری بزرگ در اسرائیل تلافی کند. با این حال، چه با طراحی و چه به دلیل حملات پیشگیرانه ادعایی اسرائیل، این تهدید تاکنون  عملیاتی نشده است. به نظر می رسد که فعلا نیز  اهداف مدنظر حزب الله  به  منطقه مرزی محدود بماند و موشک های کوتاه برد دوران شوروی همچنان ستون اصلی حملات حزب الله به نیروهای اسرائیلی باشد.

به نظر می رسد خطر درگیری همه جانبه پس از حملات روز یکشنبه به میزان قابل توجهی کمتر باشد. با این حال، تهدید بی پایان ایران به جنگ روانی که بخش اعظم درگیری سطح پایین بین محور تهران و اسرائیل را مشخص می کند، ادامه خواهد یافت و منطقه تا زمانی که جنگ در غزه  ادامه دارد، روی لبه تیغ باقی خواهد ماند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.