این سلاح ترکیبی از پهپاد و موشک دوربرد است. زلنسکی گفت،‌ برای اولین بار از این سلاح علیه اهدافی در روسیه با موفقیت استفاده شده است.

به گزارش جماران به نقل از الجزیره، اوکراین صبح امروز شاهد حمله موشکی بزرگ روسیه به اوکراین بود و مناطق مختلف شاهد انفجارهای متعدد بوده است. در کی یف صدای دست کم   7 انفجار شنیده شده است. این در حالی است که روسیه موج جدیدی از موشک های مافوق صوت را به سمت شهرهای غربی اوکراین از جمله «لفیف و لوتسک» شلیک کرده است.

اداره نظامی در منطقه سومی از وقوع 60 انفجار طی صبح امروز خبر داد. برخی منابع محلی از لوتسک از آسیب به یک ساختمان در اثر این حملات خبر دادند. 

ارتش اوکراین بامداد امروز اعلام کرد که روسیه حمله پهپادی گسترده ای به کی یف پایتخت این کشور انجام داده است اما این حمله  خسارتی یا تلفاتی در پی نداشته است.

ارتش اوکراین تأکید کرد که 10 پهپاد روسی را در زمان نزدیک شدن شان به کی یف سرنگون کرده است.

پیش از این منابع خبری اعلام کرده بودند که پرواز بمب افکن‌های روسیه آژیر خطر در سراسر اوکراین را به صدا درآورد.

اداره نظامی کی‌یف در تلگرام اعلام کرد که به دلیل تهدید شلیک موشک کروز از هواپیمای جنگی توپولف-95 ارتش روسیه، آژیر خطر در سراسر کشور به صدا درآمده است.

اوکراین، از مردم ساکن در مناطق خارکیف، میکولائیف، دنیپرو و ​​وینیتسا خواست تا به پناهگاه‌ها بروند.

اولگ سینگوبوف، فرماندار خارکیف در شبکه اجتماعی از حمله ارتش روسیه به این منطقه خبر داد.

رسانه‌های اوکراینی نیز از شنیده شدن صدای انفجار در برخی مناطق این کشور خبر دادند.

 

 

اوکراین از ساخت یک سلاح قدرتمند جدید علیه روسیه خبر داد

 

به گزارش یورونیوز، رئیس‌جمهوری اوکراین می‌گوید کشورش موفق به ساخت یک سلاح قدرتمند جدید علیه روسیه شده است. این سلاح ترکیبی از پهپاد و موشک دوربرد است. زلنسکی گفت،‌ برای اولین بار از این سلاح علیه اهدافی در روسیه با موفقیت استفاده شده است.

بیش از دو سال است که اوکراین به دفاع از خود در برابر برتری نظامی روسیه مشغول است. اگرچه این کشور از غرب کمک تسلیحاتی دریافت کرده، اما فاقد موشک‌های دوربرد است. حال به نظر می‌آید با ساخت داخلی یک پهپاد با موشک دوربرد این وضعیت تغییر خواهد کرد.

زلنسکی در فیس‌بوک نوشت: «دیروز اولین سلاح جدید ما که یک پهپاد موشکی دوربرد اوکراینی از نوع پالیانیتسیا است، با موفقیت مورد استفاده عملیاتی قرار گرفت. این سلاح هیبریدی قادر به حمله به فرودگاه‌هایی است که جنگنده‌ها و بمب‌افکن‌های روسی از آنجا برای حمله به شهرها و مناطق اوکراین به پرواز درمی‌آیند.

رئیس‌جمهوری اوکراین حملات ویرانگر هوایی روسیه را یادآور شد و گفت: «در طول دو سال و نیم جنگ تهاجمی گسترده، روسیه تقریباً ۱۰هزار موشک از انواع مختلف و بیش از ۳۳هزار بمب هوشمند گلاید را به سمت اوکراین شلیک کرده است.»

او افزود که اکنون اوکراین چیزی در دست دارد که قادر است پتانسیل تهاجمی نیروی هوایی روسیه را متوقف کند.

زلنسکی گفت که ساخت سلاح ترکیبی موشک و پهپاد یک سال و نیم طول کشید. او اطلاعاتی در مورد برد "پالیانیتسیا" ارائه نکرد اما اعلام کرد که روند تولید این سلاح را تسریع خواهد کرد.

مقامات کی‌یف در گذشته بارها از شرکای غربی خود برای استفاده از سامانه‌های تسلیحاتی دوربرد علیه خاک روسیه درخواست مجوز کرده بودند. قرار بوده این تسلیحات برای شلیک به فرودگاه‌های نظامی در روسیه مورد استفاده قرار گیرند.

کشورهای غربی اما این مجوز را رد کرده‌اند. آنها نگران هستند که این جنگ دامن آن‌ها را نیز بگیرد. زلنسکی در اظهارات خود نگفت که از این سلاح هیبریدی جدید موشک پهپادی در کجا استفاده شده است.

به گفته کارشناسان نظامی، سلاح "پالیانیتسیا" به‌احتمال برای اولین بار در حمله به یک انبار مهمات روسیه در منطقه "وورونژ" مورد استفاده قرار گرفته است.

 

دو خبرنگار در حمله هوایی روسیه به هتلی در شرق اوکراین زخمی شدند و یک خبرنگار همچنان مفقود است

 

عملیات جستجو برای یافتن خبرنگاری که در پی حمله ارتش روسیه به هتلی در منطقه دونتسک واقع در شرق اوکراین ناپدید شده روز یکشنبه در میان آوار و ویرانه‌های ناشی از این حمله همچنان ادامه داشت.

به گفته فرماندار نظامی این منطقه، ۲ خبرنگار دیگر نیز در حمله روسیه به این هتل که در کراماتورسک قرار دارد، زخمی شده‌اند.

این سه خبرنگار اتباع کشورهای اوکراین، ایالات متحده و بریتانیا هستند؛ به گزارش رسانه‌های بین‌المللی، تلاش امدادگران برای یافتن فرد مفقود شده در میان آوار هتل که به کلی تخریب شده ادامه دارد.

سرگئی کوکوچکا، رئیس اداره حفاظت مدنی شورای شهر کراماتورسک، گفت: «ما در حال حاضر در جستجوی فردی هستیم که احتمالاً زیر آوار گرفتار شده است.»

رویترز روز یکشنبه تأیید کرد که یک تن از اعضای تیمی که تحولات جنگ اوکراین را برای این خبرگزاری پوشش می‌دادند، در پی حمله روسیه به هتلی در کراماتورسک مفقود و دو تن دیگر از اعضای این تیم زخمی و به بیمارستان منتقل شده‌اند.»

بنا به این گزارش، هتل «سافایر» که یک گروه شش نفره از خبرنگاران در آن اقامت داشتند، روز شنبه هدف یک حمله موشکی قرار گرفت.

خبرگزاری رویترز در ادامه گزارش خود آورده است که دو خبرنگار خارجی ۳۸ و ۴۹ ساله تیم پوشش دهنده جنگ اوکراین در هتلی که هدف حمله نیروهای روسیه قرار گرفت، 

زخمی شده‌اند. افراد زخمی دچار تروما ناشی از موج انفجار، ضربه مغزی، شکستگی پا و زخم‌های ناشی از بریدگی شده‌اند.

بر اساس این گزارش، به یک ساختمان بلندمرتبه در مجاورت این هتل نیز در جریان این حمله خساراتی وارد آمده است.

دفتر دادستانی منطقه دونتسک گزارش داد که روسیه از سامانه موشکی «اسکندر-ام» برای حمله به کراماتورسک استفاده کرده است.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.