کی‌یف ماه مه گذشته از اتحادیه اروپا خواست تا برخی از آموزش‌ها در خاک اوکراین صورت گیرد، اما کشورهای عضو در این خصوص اختلاف نظر دارند.

به گزارش جماران به نقل از یورونیوز، برخی گزارش‌ها حاکی است که مسئولان اتحادیه اروپا در حال حاضر اعزام نظامیان از سوی کشورهای عضو برای آموزش نیروهای اوکراینی را توصیه نمی‌کنند.

هفته نامه آلمانی «ولت آم زونتاگ» روز شنبه با انتشار گزارشی در این خصوص اعلام کرد که سرویس دیپلماتیک اتحادیه اروپا ضمن خودداری از توصیه برای اعزام مربیان نظامی به اوکراین، از کشورهای عضو خواسته است تا مأموریت آموزشی نظامی پیش‌بینی شده در این راستا را با نیازهای کی‌یف تطبیق دهند.

ماموریت کمک نظامی اتحادیه اروپا برای حمایت از اوکراین، موسوم به «ای‌یومام» از نوامبر ۲۰۲۲ آغاز به کار کرد و طی آن حدود ۶۰ هزار سرباز اوکراینی عمدتاً در لهستان و آلمان آموزش دیدند.

این ماموریت قرار است پس از پایان دوره فعلی که برای اواسط نوامبر پیش‌بینی شده، دو سال دیگر تمدید شود.

در گزارش هفته نامه آلمانی «ولت آم زونتاگ» با اشاره به بررسی این مأموریت توسط سرویس دیپلماتیک اتحادیه اروپا به نقل از مسئولان این سرویس آمده است: «ضروری است که سربازان AFU (اوکراین) را با همان تجهیزات آموزش دهیم که بعداً در نبرد از آنها استفاده خواهند کرد.»

این گزارش می‌افزاید که وزرای دفاع اتحادیه اروپا قرار است هفته آینده در خصوص این موضوع بحث و تبادل نظر کند.

بنا به آنچه در این گزارش اعلام شده، با توجه به تاکید سرویس‌ دپیلماتیک اتحادیه اروپا مبنی بر آموزش نظامیان اوکراینی با سلاح‌هایی که قرار است از آنها در طول نبرد استفاده شود، کمبود تجهیزات منطبق با سبک سلاح‌های به جا مانده از دوران شوروی سابق، یکی از چالش‌های آموزش فعلی در اتحادیه اروپا است.

کی‌یف ماه مه گذشته از اتحادیه اروپا خواست تا برخی از آموزش‌ها در خاک اوکراین صورت گیرد، اما کشورهای عضو در این خصوص اختلاف نظر دارند.

برخی از منتقدان هشدار می‌دهند که با این اقدام ممکن است پای اتحادیه به جنگ کشیده شود؛علاوه بر این تردید‌هایی نیز نسبت به توانایی کی‌یف در محافظت از مکان‌های آموزشی در برابر حملات روسیه با توجه به کمبود شدید سامانه‌های دفاع هوایی در این کشور وجود دارد.

بنا به بررسی‌های به عمل آمده از سوی سرویس دیپلماتیک اتحادیه اروپا، درخواست کی‌یف می‌تواند با امکان استقرار برخی از مربیان «ای‌یومام» EUMAM در امکانات آموزشی اوکراین «به صورت کاملاً محرمانه»، دور از میدان جنگ و احتمالاً در قسمت غربی این کشور، برآورده شود؛ اگرچه توصیه‌ای برای اعزام آنها وجود ندارد.

بر اساس این گزارش: «بسیار محتمل است که حضور نظامی اتحادیه اروپا در خاک اوکراین توسط روسیه به عنوان اقدامی تحریک‌آمیز تلقی شود.»

 

بسته‌های تحریمی جدید آمریکا علیه روسیه در حمایت از اوکراین

 

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز جمعه ۲۳ اوت (۲ شهریور) تحریم‌های جدیدی علیه روسیه و بسته‌‌های کمکی جدیدی برای اوکراین را اعلام کرد. تحریم‌های جدید علیه حدود ۴۰۰ سازمان و فرد وضع شده که از حمله روسیه به اوکراین حمایت می‌کنند.

بر اساس اعلام وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا در روز جمعه ۲۳ اوت (۲ شهریور)، این وزارتخانه به مناسبت سالروز استقلال اوکراین، تحریم‌های جدیدی علیه روسیه و بسته‌‌های کمکی جدیدی برای اوکراین وضع کرده است. به گفته وزارت خزانه‌داری، تحریم‌های جدید علیه حدود ۴۰۰ سازمان و فرد وضع شده که از حمله روسیه به اوکراین حمایت می‌کنند.

در نظر گرفتن بسته حمایتی جدید از اوکراین در راستای سیاست جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا مبنی بر "حمایت تزلزل‌ناپذیر آمریکا از مردم اوکراین" ارزیابی شده است. بایدن همواره تاکید کرده است که ایالات متحده همچنان در هر گامی در کنار اوکراین خواهد ایستاد.

آمریکا در ماه‌های اخیر پس از آن که کنگره این کشور در پایان ماه آوریل، منابع جدید کمکی به میزان حدود ۶۱ میلیارد دلار را برای کی‌یف آزاد کرد، به تدریج چندین بخش از کمک‌های نظامی خود به اوکراین را نیز در اختیار کی‌یف گذاشته است.

به گفته وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا، در بسته کمک‌های جدید به ارزش حدود ۱۲۵ میلیون دلار، کمک‌هایی از جمله مهمات جنگی برای سامانه‌های پرتاب موشک چندگانه از نوع هیمارس، گلوله‌های توپخانه و مهمات سلاح‌های کوچک – و همچنین آمبولانس‌ و تجهیزات پزشکی دیگر گنجانده شده است.

این تحریم‌ها که تعدادی از موسسات و افراد در روسیه و همچنین در کشورهای ثالث را شامل می‌شوند، به منظور ضربه زدن به اقتصاد جنگی روسیه اعمال می‌شوند و به‌طور خاص بر بخش انرژی این کشور تمرکز دارند.

در نتیجه تحریم‌های جدید، دارایی‌های احتمالی افراد تحریم‌شده در خاک آمریکا مسدود می‌شوند. همچنین انجام معاملات با شرکت‌ها و افراد تحریم‌شده برای شهروندان آمریکایی یا افرادی که در ایالات متحده حضور دارند، ممنوع می‌شود و معاملات بین‌المللی برای افراد تحریم‌شده نیز به شدت دشوارتر می‌شود.

اوکراین به تازگی ضد حملات جدیدی را علیه روسیه آغاز کرده است. سربازان اوکراینی سه هفته پیش بدون آن که با مقاومت شدیدی از سوی سربازان روسیه مواجه شوند، توانستند از مرز عبور کنند و وارد خاک روسیه شوند. سربازان اوکراینی همچنین در ناحیه کورسک بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر مربع را تصرف و صدها تن از نیروهای روسی را به اسارت گرفتند.

 

زلنسکی: سفر نخست‌وزیر هند به کی‌یف، "نمادین و تاریخی" است

اوکراین با گذشت دو سال و نیم از آغاز جنگ، علاوه بر پیشرفت‌های نظامی در تحولات میدانی جنگ با روسیه، در عرصه دیپلماسی نیز همچنان رو به جلو پیش می‌رود.

در همین زمینه ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهوری اوکراین، پس از میزبانی نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند که به کی‌یف سفر کرده است گفت که هند از تمامیت ارضی اوکراین حمایت می‌کند.

زلنسکی شامگاه جمعه ۲۳ اوت (۲ شهریور) در سخنرانی خود که از تلویزیون اوکراین پخش شد، سفر مودی را "بسیار نمادین و تاریخی" خواند و افزود: «این برای ما مهم است که هند، حامی حقوق بین‌المللی باقی بماند و از حق حاکمیت و تمامیت ارضی ما پشتیبانی کند.»

هند همواره از روابط خوبی با مسکو برخوردار بوده است. با این حال، سفر نخست‌وزیر هند به کی‌یف در زمانی صورت می‌گیرد که یافتن راه‌حلی دیپلماتیک برای پایان دادن به جنگ، سخت به نظر می‌رسد.

مودی روز جمعه ۲۳ اوت (۲ شهریور) در نشست مشترک با زلنسکی اعلام کرد که او "قاطعانه" طرفدار صلح میان روسیه و اوکراین است. نخست‌وزیر هند در این دیدار ضمن درخواست از زلنسکی برای انجام "گفتگوهای دیپلماتیک" گفت: «هیچ مناقشه‌ای در میدان جنگ قابل حل نیست.»

به گفته ناظران سیاسی، دولت هند از طرفی تلاش می‌کند روابط خود با روسیه را حفظ کند و از طرف دیگر، در رقابت با چین که رقیب منطقه‌ای دهلی‌نو محسوب می‌شود، با کشورهای غربی حامی کی‌یف روابط حسنه‌ای داشته باشد.

نخست‌وزیر هند در نشست مشترک با ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهوری اوکراین گفت: «هند در خصوص هرگونه کمکی که از دیدگاه بشردوستانه لازم باشد، همواره در کنارتان خواهد بود و از شما پشتیبانی خواهد کرد.»

این در حالی است که هند همچنان به واردات انرژی از روسیه ادامه می‌دهد. سوبرهمانیام جایشانکار، وزیر خارجه هند در خصوص روابط روسیه و هند صراحتا گفته است که این کشور "به‌طور کلی هیچ کشوری را تحریم نمی‌کند."

نخست‌وزیر هند نیز به رغم اعلام پشتیبانی از تمامیت ارضی اوکراین همواره از محکومیت صریح تهاجم روسیه به اوکراین خودداری کرده است و دهلی‌نو از رای به قطعنامه‌های سازمان ملل متحد که لحنی خصمانه نسبت به مسکو داشته‌اند دوری کرده است.

 

 

استراتژی جدید نظامی روسیه؛ تحلیل قوای ارتش اوکراین در جنگی «فرسایشی»

 

ارتش اوکراین در ماه اوت با حمله به استان کورسک روسیه، گامی جسورانه برداشت و مسکو را غافلگیر کرد. از آن زمان نیروهای اوکراین به دستاوردهای قابل توجهی دست یافتند و مناطق کلیدی از جمله چندین شهرک را تصرف و یک نیروگاه هسته ای بزرگ را تهدید کرده‌اند.

با این وجود اوکراین در کنار این پیشرفت‌ها، با چالش‌های جدی مانند نرخ بالای فرسایش نیرو و کمبود مهمات بویژه در بخش‌های توپخانه، دفاع هوایی و قابلیت‌های حمله دوربرد روبروست.

پنتاگون نیز در ارزیابی حمله اوکراین به کورسک، اگرچه دستاوردهای این عملیات را قابل توجه می‌داند اما بر این نکته تاکید دارد که مشکلات فرسایشی همچنان باقی است.

دفتر بازرسی کل پنتاگون به‌تازگی در گزارشی، مجموعه‌ای از ارزیابی‌های آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا درباره روند جنگ در اوکراین را منتشر کرده است.

در این گزارش آمده است: «نرخ فرسایش پهپادها در ارتش اوکراین همچنان بالاست و نیروهای اوکراینی با کمبود مهمات بویژه توپخانه، دفاع هوایی و قابلیت‌های حمله دوربرد، برای غلبه بر مزیت‌های هوایی و زمینی روسیه روبرو هستند.»

تهاجم به کورسک، یک اقدام استراتژیک برای دور کردن نیروهای روسیه از جبهه‌های شرقی اوکراین تلقی می‌شود و این امکان را نیز برای اوکراین فراهم کرده تا در منطقه ابتکار عمل داشته باشد.

اما این درگیری همچنان یک نبرد «فرسایشی» است زیرا اگرچه نبرد کورسک باعث شد روسیه نتواند به پیشروی‌هایش در شرق اوکراین ادامه دهد، اما همچنان دارای نیروی کافی برای حفظ سرزمین‌هایی است که در خاک اوکراین اشغال کرده است.

 

روند کُند ارسال کمک‌های آمریکا

اختلافات سیاسی داخلی در ایالات متحده باعث شد که تصویب طرح ارائه کمک‌های امنیتی به اوکراین، برای بیش از یک سال در کنگره آمریکا به تعویق بیفتد.

اگرچه سرانجام کنگره در ماه آوریل لایحه‌ای را برای ارائه کمکهای نظامی بیشتر به کی‌یف به ارزش بیش از ۶۰ میلیارد دلار را تصویب کرد، اما اوکراین این کمک‌ها را «یکجا» دریافت نخواهد کرد و مقرر شده تا با توجه به نیازهای این کشور، این کمک‌های امنیتی به‌تدریج و در چند مرحله تحویل کی‌یف داده شوند.

به همین دلیل سیستم‌های تسلیحاتی و مهمات تا اوایل ماه ژوئن به اوکراین نرسیدند و اوکراین در رویارویی با قدرت آتش توپخانه روسیه بطور جدی مشکل داشت.

گزارش‌ها از میدان جنگ حاکی از آن است که نیروهای روسیه همچنان از برتری آتش برخوردار هستند و حتی با ازسرگیری ارسال کمک‌های نظامی از سوی ایالات متحده و تحویل تسلیحات و مهمات از دیگر کشورها، ارتش اوکراین هنوز نتوانسته با نرخ روزانه تقریبا ۱۰ هزار گلوله توپخانه نیروهای روسیه برابری کند.

وبسایت تحلیلی آمریکایی «منافع ملی» (The National Interest) در مطلبی می‌نویسد که در این جنگ «توپخانه همچنان پادشاه نبرد است» و بیش از ۹۰ درصد از تلفات هردو طرف نیز ناشی از آتش توپخانه بوده است.

به این ترتیب، کسب برتری توپخانه کلید پیروزی در جنگ روسیه و اوکراین است.

بر این اساس، دفتر بازرسی کل پنتاگون در گزارش خود پیش‌بینی کرده است که «اوکراین احتمالاً قادر به ادامه عملیات دفاعی است، اما دست‌کم تا ۶ ماه آینده ضد حمله‌های بزرگی را انجام نمی‌دهد».

به نظر می‌رسد که نه پنتاگون و نه حتی اوکراینی‌ها تهاجم به استان کورسک را عملیاتی در مقیاس بزرگ نمی‌دانند.

به گفته مقامات دفاعی اوکراین، هدف اصلی حمله به روسیه، انحراف تمرکز یگان‌های روسیه از سایر خطوط مقدم جبهه بوده است. بنابراین با این حمله، هم فشار بر مدافعان اوکراینی کاهش می‌یابد و هم شرایط برای ضدحمله‌های آینده اوکراین فراهم می‌شود.

دفتر بازرسی کل پنتاگون درنهایت اینگونه نتیجه می‌گیرد که در چنین شرایطی «روسیه عمدا از مزیت کمی خود برای از خسته کردن نیروهای اوکراین استفاده می‌کند. برنامه تهاجمی روسیه نیز همچنان اینگونه طراحی شده تا سرزمین‌های بیشتری را در اوکراین بویژه در استان دونتسک به تصرف خود درآورند؛ حتی به قیمت تلفات سنگین پرسنلی و تجهیزاتی».

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.