پس از بازگشت تیم مذاکره کننده پنجشنبه شب، نتانیاهو جلسه کابینه امنیتی را برای بررسی نتایج مذاکرات تشکیل داد. پس از این نشست، نتانیاهو رایزنی های امنیتی با یوآو گالانت وزیر دفاع، ران درمر وزیر امور استراتژیک و اسرائیل کاتز وزیر امور خارجه داشت. این رایزنی ها تا ساعت 3 صبح جمعه ادامه داشت.

به گزارش جماران،  اسرائیل و مصر در حال نزدیک‌تر شدن به حل اختلافات بر سر کنترل آتی کریدور فیلادلفی در امتداد مرز مصر با غزه و گذرگاه رفح هستند. سایت خبری – تحلیلی المانیتور در گزارشی در این باره نوشت: شبکه تلویزیونی عمومی اسرائیل روز جمعه به نقل از یک مقام ارشد اسرائیلی گفت که شکاف بین طرفین کاهش یافته است.

این مقام پس از بازگشت از قاهره هیئت اسرائیلی شامل دیوید بارنیا، رئیس موساد، رونن بار، رئیس شین بت و ژنرال الیزر تولدانو، رئیس امور استراتژیک نظامی اسرائیل، با المانیتور صحبت کرد. تیم اسرائیلی در پایتخت مصر با برت مک گورک، فرستاده دولت جو بایدن و عباس کامل رئیس سرویس اطلاعات عمومی مصر در تلاش برای حل مشکل کریدور فیلادلفی، یکی از موانع اصلی دستیابی به توافق با حماس، دیدار کردند.

جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید روز جمعه گفت که مذاکرات در قاهره سازنده بوده و پیشرفت هایی حاصل شده است. کربی با دعوت از همه طرف‌ها برای همکاری و مشارکت حماس در مذاکرات به خبرنگاران گفت: ما در قاهره هستیم. آنها در قاهره هستند. در طول روزهای آتی بر روی حل اختلاف ها متمرکز خواهیم بود.

برای دستیابی به توافق، اسرائیل باید با مصر و حماس بر سر مرز با غزه توافق کند. موانع دیگر شامل سه خواسته کلیدی از اسرائیل است. اولین مکانیسمی است که از حرکت نیروهای حماس از جنوب غزه به شمال نوار جلوگیری می کند. دوم این است که اسرائیل پیش از آتش بس اسامی اسیرانی را که قرار است از غزه آزاد شوند دریافت می کند و سوم حق وتوی اسرائیل بر اسامی اسرای فلسطینی است که قرار است با اسیرانش مبادله شوند. حماس تاکنون هر سه خواسته را رد کرده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل با درخواست مصر و حماس برای خروج کامل نیروهای اسرائیلی از کریدور فیلادلفی مخالفت و تاکید کرده  که اسرائیل باید کنترل نظامی خود را بر این منطقه حفظ کند. به گفته نتانیاهو، بدون کنترل اسرائیل، حماس به قاچاق تسلیحات از مصر به نوار غزه از طریق تونل هایی که در زیر کریدور قرار دارند، ادامه خواهد داد.

این مقام اسرائیلی که نامش فاش نشده  به کان گفت که مذاکرات روز پنجشنبه در قاهره سازنده بود و انتظار می رود مصر پس از امتناع از انجام این کار در اوایل این هفته، اسناد مورد بحث در نشست روز شنبه را به حماس تحویل دهد. این مقام افزود که تیم ها در حال آماده شدن برای نشستی هستند که قرار است روز یکشنبه با حضور ویلیام برنز، رئیس سیا و محمد آل ثانی، نخست وزیر قطر در قاهره برگزار شود، اما تاکید کرد که در حال حاضر مشخص نیست که آیا نمایندگان حماس نیز در این نشست حضور خواهند داشت یا خیر.

روز پنجشنبه تیم اسرائیلی نقشه هایی را به همتایان مصری و آمریکایی خود ارائه کردند که در آن پیشنهادی به روز شده برای کاهش حضور نظامی در کریدور فیلادلفی ارائه شده بود. این نقشه ها در مقایسه با موضع قبلی اسرائیل در حفظ کنترل کامل نظامی بر کریدور، انعطاف پذیری خاصی را نشان می دهد. نتانیاهو اخیرا با خروج کامل نیروهای اسرائیلی از کریدور فیلادلفی در مرحله دوم از سه مرحله توافق احتمالی با حماس موافقت کرد، اما مصر بر خروج کامل آنها در مرحله اول اصرار دارد.

پس از بازگشت تیم مذاکره کننده پنجشنبه شب، نتانیاهو جلسه کابینه امنیتی را برای بررسی نتایج مذاکرات تشکیل داد. پس از این نشست، نتانیاهو رایزنی های امنیتی با یوآو گالانت وزیر دفاع، ران درمر وزیر امور استراتژیک و اسرائیل کاتز وزیر امور خارجه داشت. این رایزنی ها تا ساعت 3 صبح جمعه ادامه داشت.

سفیر سابق اسرائیل در مصر به المانیتور گفت که نگرانی اصلی قاهره فشار برای اجازه دادن به ساکنان غزه‌ برای ورود به خاک مصر است. وی گفت: «در شرایط کنونی، با تهدید آوارگان غزه، قاهره بر حاکمیت خود بر منطقه مرزی تأکید می‌کند و به همین دلیل بر کنترل آتی کریدور فیلادلفی و گذرگاه رفح اصرار دارد. کشف بسیاری از تونل‌های بزرگ در اختیار حماس در این محدوده، موضع مصر را در برابر مطالبه اسرائیل تضعیف کرده است.  تنها گفت‌وگوهای مستمر بین طرف‌ها، بدون اتهام زنی علیه قاهره، می‌تواند مصر و اسرائیل را بر سر این دو موضوع به توافق برساند».

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.