«اوکراین به نوبه خود می‌داند که در ایجاد حمایت در جنوب جهانی که هند صدای پیشرو در آن است، به موفقیت بیشتری نیاز دارد. از آنجایی که هند تحت رهبری مودی آرزوی یک نقش رهبری جهانی را دارد، می‌خواهد تا حد امکان انعطاف‌پذیری دیپلماتیک را با ادامه جنگ در اوکراین حفظ کند، شاید برای اینکه در یک راه‌حل سیاسی نهایی نقشی ایفا کند.»

به گزارش جماران، سفر نارندرا مودی، نخست وزیر هند به اوکراین و لهستان در میانه تداوم جنگ اوکراین با توجه به رابطه عمیق دهلی و مسکو در صدر اخبار بین المللی قرار گرفته است. نیوزویک در گزارشی در این باره می نویسد: نارندرا مودی نخست وزیر هند و دونالد تاسک همتای لهستانی او در راستای تحکیم روابط دوجانبه گام برداشتند. تاسک و مودی، که اولین نخست وزیر هند است که در 45 سال گذشته از این کشور اروپای شرقی بازدید می کند و برای اولین بار به اوکراین نیز سفر کرده است، روابط ورشو و دهلی نو را به سطح مشارکت استراتژیک ارتقا دادند.

از زمان تهاجم روسیه به اوکراین در سال 2022، لهستان ارتش خود را گسترش داده و به یک مرکز دفاعی کلیدی در جناح شرقی ناتو تبدیل شده است. بر اساس گزارش رویترز، این کشور تعداد سربازان خود را از سال 2014 دو برابر کرده و هزینه های دفاعی در سال جاری به 4 درصد تولید ناخالص داخلی آن در سال جاری افزایش یافته است که دو برابر تعهد 2 درصدی اعضای ناتو است.

لهستان از زمان حمله به اوکراین تاکنون بیش از 4 میلیارد دلار تجهیزات دفاعی از جمله هواپیماهای جنگنده میگ 29 و تانک های T-72 ارتقا یافته از دوران شوروی را ارسال کرده است. در همین حال، هند مسیر خنثی تری را بین غرب و روسیه، که منبع اصلی واردات تسلیحات و نفت خام آن است، در پیش گرفته است.

وزارت امور خارجه هند روز چهارشنبه در بیانیه ای خاطرنشان کرد که مسکو و ورشو امسال هفت دهه از روابط دیپلماتیک خود را جشن می گیرند. رهبران دو کشور با به رسمیت شناختن روابط دیرینه خود، تأکید مجدد بر پیوندهای ریشه‌دار دوستی بین کشورها و ملت‌های خود و تعهد به تحقق کامل پتانسیل روابط دوجانبه، تصمیم گرفتند روابط دوجانبه هند و لهستان را به سطح یک یعنی مشارکت استراتژیک ارتقا دهند.  مودی و پوتین توافق کردند که روابط تجاری و سرمایه گذاری را تقویت کنند و به دنبال زمینه های جدید همکاری متقابل سودمند" باشند. آنها همچنین عمیق ترین نگرانی خود را در مورد جنگ شدید در اوکراین، از جمله پیامدهای انسانی وحشتناک و غم انگیز آن ابراز کردند و مشاهده کردند که این درگیری بر انرژی و امنیت غذایی بین المللی، به ویژه برای کشورهای در حال توسعه، تأثیر منفی می گذارد. قابل ذکر است که این دو رهبر در محکومیت زور یا تهدید به زور علیه حاکمیت هر کشوری به منشور ملل متحد استناد کردند.

دیدار مودی از لهستان و اوکراین در حالی انجام می شود که خطوط نبرد در جنگ روسیه و اوکراین که اکنون در نیمه راه سومین سال آن است، تغییر کرده است. تهاجم غافلگیرانه اوکراین به منطقه مرزی کورسک روسیه، نیروهای مسکو را در تلاش برای پاسخگویی قرار داده است، در حالی که روسیه بی وقفه در منطقه دونباس اوکراین برای پیشروی تلاش می کند.

مودی ماه گذشته برای گفتگو با رئیس جمهور ولادیمیر پوتین به روسیه سفر کرد. هرچند که او در کی یف به دلیل در آغوش گرفتن رهبر روسیه مورد انتقاد قرار گرفت اما تاکید کرد که راه حل جنگ در میدان جنگ یافت نمی شود.

راجان منون، استاد علوم سیاسی در کالج شهر نیویورک، معتقد است که بین دهلی نو و کی یف همگرایی منافع وجود دارد. او قبلاً به نیوزویک گفته بود: «اوکراین به نوبه خود می‌داند که در ایجاد حمایت در جنوب جهانی که هند صدای پیشرو در آن است، به موفقیت بیشتری نیاز دارد. از آنجایی که هند تحت رهبری مودی آرزوی یک نقش رهبری جهانی را دارد، می‌خواهد تا حد امکان انعطاف‌پذیری دیپلماتیک را با ادامه جنگ در اوکراین حفظ کند ، شاید برای اینکه در یک راه‌حل سیاسی نهایی نقشی ایفا کند.»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.