این روزنامه اسرائیلی نوشت: نتانیاهو اسرائیل را به بدترین وضع استراتژیک رساند و احتمال وقوع جنگ بزرگ وجود دارد.

به گزارش جماران به نقل از الجزیره،  روزنامه اسرائیلی هاآرتص نوشت که بنیامین نتانیاهو  اسرائیل را به سمت دو راهی خطرناک توافقنامه آزادی اسیران یا گسترش جنگ می کشاند.

این روزنامه اسرائیلی نوشت: نتانیاهو اسرائیل را به بدترین وضع استراتژیک رساند و احتمال وقوع جنگ بزرگ وجود دارد.

هاآرتص در ادامه نوشت: اسرائیل چارچوب زمانی ندارد تا بر اساس آن عمل کند به استثنای احتمال ورود تارمپ به کاخ سفید.

 

یدیعوت آحارونوت: چرا سفر بلینکن به خاورمیانه شکست خورد؟

به کزارش العالم، روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داد که سفر آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا به منطقه، با شکست مواجه شده است.

 این روزنامه صهیونیستی به نقل از مقامات اسراییلی درگیر در مذاکرات مبادله اسرا و آتش‌بس در غزه، نوشت: سفر آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا به منطقه، به دلیل انتخابات آمریکا از آمادگی خوبی برخوردار نبوده است.

آحارنوت به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داد که انتخابات آتی آمریکا موجب شکست سفر آنتونی بلینکن وزیر امورخارجه آمریکا به منطقه خاورمیانه شده است.

این نشریه خاطرنشان کرد: بلینکن تحت فشار است و برای آمریکایی‌ها مهم است که این توافق حتما در این زمان و همزمان با برگزاری گردهمایی حزب دمکرات تکمیل شود.

منابع صهیونیستی خاطرنشان کرده اند که واشنگتن که باید برای جلوگیری از جنگ منطقه‌ای تلاش می‌کرد، هنگام مشاهده نقشه مربوط به حضور پیشنهادی اسرائیل در محور مرزی فیلادلفیا، متوجه شد که این موضوع پذیرفته نمی‌شود.

گفتنی است که محور فیلادلفیا یا محور صلاح الدین در طول مرز میان باریکه غزه و مصر واقع است‌. طول آن ۱۴ کیلومتر است و از دریای مدیترانه در شمال تا گذرگاه کرم ابوسالم در جنوب امتداد دارد.

به موجب یکی از بندهای پیمان کمپ دیوید که در سال ۱۹۷۹ میان مصر و رژیم اشغالگر امضا شد، محور فیلادلفیا یک منطقه حائل در طول مرز به شمار می آید. تا قبل از عقب نشینی رژیم اشغالگر از باریکه غزه در سال ۲۰۰۵، محور فیلادلفیا تحت کنترل رژیم اشغالگر بود‌.

حماس نیز همواره خروج نظامیان رژیم اشغالگر از غزه را شرط پذیرش توافق نامه آتش بس و مبادله اسرا اعلام کرده است از سوی دیگر مصر نیز حضور نظامیان صهیونیستی در محور مرزی فیلادلفیا را رد کرده است.

به همین دلیل - بنا بر تحلیل این روزنامه - کاخ سفید بامداد چهارشنبه پس از پذیرش پیشنهاد میانجیگری بلینکن توسط اسرائیل، ناگهان سعی کرد بر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی فشار بیاورد. با این حال، به نظر می‌رسد اوضاع دچار هرج و مرج شده است زیرا آمریکایی‌ها دچار شتاب‌زدگی اند.

در این گزارش به نقل از دانیل لوی، مقام سابق اسرائیلی آمده است که پس از اعلام هفته گذشته واشنگتن مبنی بر عرضه مقادیر زیادی تسلیحات به تل‌آویو، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل احساس پیروزی می کند.

در همین زمینه، ایلهان عمر، نماینده مسلمان مجلس نمایندگان ایالات متحده، در شیکاگو و محل گردهمایی ملی دموکرات‌ها گفت که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه در جریان سفرش به اسرائیل، تحقیر شد.

ایلهان عمر در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با کوری بوش دیگر نماینده ایالات متحده، افزود: «حال از خود بپرسید چطور می‌شود که وزیر خارجه ما 11 بار سفر می‌کند و التماس می کند که یک حادثه (جنگ غزه) تمام شود؟ اما نمی‌شود و ما همچنان بمب‌ها و سلاح‌هایی را که باعث جنگ شده‌اند، برای آنها فراهم می‌کنیم.

وی ادامه داد: «چگونه می‌توانیم از این تحقیر که نمایندگان دولت ما با آن مواجه شده‌اند، شرمنده نباشیم؟ گفتن اینکه ما به قوانین بین‌المللی احترام می‌گذاریم نه تنها ریاکارانه، بلکه تحقیرآمیز است.»

بنابر این گزارش، وزیر امور خارجه آمریکا روز یکشنبه این هفته برای دیدار و گفت‌وگو با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر، اسحاق هرتزوگ رئیس و یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، وارد تل آویو شد.

بلینکن روز دوشنبه پس از دیدار با مقامات رژیم اسرائیل به شهر العلمین مصر عزیمت کرد.

وی در ادامه تلاش های دولت جو بایدن برای دستیابی به آتش بس در غزه، مصر را پس از گفتگو با عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور این کشور ترک کرد.

بلینکن پس از دیدار با مقامات مصر راهی دوحه، پایتخت قطر شد تا با تمیم بن حمد آل ثانی، امیر این کشور دیدار و رایزنی کند.       

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
کلمات کلیدی بنیامین نتانیاهو
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.