به نظر می‌رسد که چالش‌های پیرامون طرح پیشنهادی جدید، خوش‌بینی به توافق قریب‌الوقوع را که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده در آخرین سفر خود به خاورمیانه در این هفته بروز داد، تضعیف کرد.

به گزارش جماران، روایت های طرف های  درگیر در پرونده تلاش ها برای برقراری آتش بس در نواز غره با هم متضاد است. در حالی که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده تور منطقه ای خود در غرب آسیا را پشت سر می گذارد و نسبت به در دسترس بودن توافق برای برقراری آتش  بس پس از ده ماه جنگ بی امان میان اسرائیل و نیروهای حماس و دیگر گروه های مقاومت در این نوار محصور و فراتر از آن  خوش بین است، سایر میانجی ها و البته خود حماس چندان نشانه های مثبت و متفاوتی نسبت به دورهای پیشین مذاکراتی شکست خورده نمی بینند. خبرگزاری آسوشییتدپرس در گزارشی در این باره نوشت:    مصر که از میانجی گران کلیدی در این پرونده محسوب می شود روز چهارشنبه نسبت به موفقیت پیشنهادی که برای پر کردن شکاف‌ها در مذاکرات آتش‌بس بین اسرائیل و حماس مطرح شده  ابراز تردید کرد چرا که ظاهرا با مشخص شدن جزئیات بیشتر میتوان گفت که کار به آسانی که در رسانه ها و  توسط مقام های سیاسی مطرح می شود،  نیست.

به نظر می‌رسد که چالش‌های پیرامون طرح پیشنهادی جدید، خوش‌بینی به توافق قریب‌الوقوع را که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده در آخرین سفر خود به خاورمیانه در این هفته بروز داد، تضعیف کرد. پس از ترورهای هدفمند اخیر رهبران حماس و حزب الله در تهران و بیروت، که هر دوی آنها اسرائیل را مقصر دانسته اند، و تهدید به انتقام، نگرانی ها از یک جنگ منطقه ای گسترده تر افزایش یافته است. کاخ سفید اعلام کرد، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل گفت‌وگو  و بر ضرورت دستیابی به آتش‌بس و توافق برای آزادی گروگان‌ها تاکید کرد.

مقامات مصر در نقش منحصر به فرد خود به عنوان میانجی و طرف متاثر از زمانی که با غزه هم مرز است، به آسوشیتدپرس گفتند که حماس به دلایل متعددی با پیشنهاد جدید موافقت نخواهد کرد . حماس یک نگرانی و البته احتیاط ورزی طولانی مدت در این زمینه دارد و آن هم این است که  آیا یک توافق واقعاً نیروهای اسرائیلی را از غزه خارج می کند و به جنگ پایان می دهد؟

یک مقام مصری با آگاهی مستقیم از مذاکرات گفت که پیشنهاد جدید مستلزم اجرای مرحله اول توافق است که حماس آسیب پذیرترین  غیرنظامی اسیر شده در حمله 7 اکتبر خود به اسرائیل را که جرقه جنگ را آغاز کرد، آزاد می کند. طرفین در مرحله اول بدون هیچ "ضمانتی" از سوی اسرائیل یا میانجی ها برای تامین منافع مدنظر حماس، در مورد فاز دوم و سوم مذاکره خواهند کرد.

این مقام گفت: آمریکایی ها وعده می دهند نه تضمین. حماس این را نمی‌پذیرد، زیرا عملاً به این معناست که حماس اسیران غیرنظامی را در ازای توقف شش هفته‌ای جنگ بدون هیچ تضمینی برای آتش‌بس دائمی از طریق مذاکره آزاد خواهد کرد.»

وی همچنین گفت که این پیشنهاد به وضوح نمی گوید که اسرائیل نیروهای خود را از دو کریدور استراتژیک در غزه، کریدور فیلادلفی در کنار مرز غزه با مصر و کریدور نتزاریم شرقی-غربی در سراسر قلمرو خارج می کند. او گفت که اسرائیل پیشنهاد می کند نیروهای خود در کریدور فیلادلفی را با "وعده" عقب نشینی از منطقه کاهش دهد. این مقام مصری گفت: این برای ما و البته حماس قابل قبول نیست.

یک مقام دوم مصری که در جریان آخرین تحولات مذاکرات قرار گرفت، گفت: از آنجایی که اسرائیل از تعهد به خروج کامل از غزه در مرحله دوم توافق امتناع می کند، شانس کمی برای پیشرفت وجود دارد. این مقام گفت اسرائیل همچنین بر حفظ نیروهای خود در کریدور فیلادلفی و کنترل کامل کریدور نتزاریم اصرار دارد.

وی همچنین گفت که مصر به ایالات متحده و اسرائیل گفته که گذرگاه رفح به غزه را که نقطه ورود حیاتی کمک‌های بشردوستانه است، بدون عقب‌نشینی کامل نیروهای اسرائیلی از سمت فلسطین و از کریدور فیلادلفی، جایی که اسرائیل می‌خواهد، باز نمی‌کند. وزیر جنگ اسرائیل می گوید بیش از 150 تونل از این دست تخریب شده است . مقام های اسرائیلی می گویند که برای جلوگیری از استفاده حماس از این تونل ها برای تکمیل زرادخانه تسلیحاتی خود نمی  تواند اختیار آن را واگذار کند. میانجی‌ها قرار است در روزهای پنجشنبه و جمعه در قاهره برای گفت‌وگوهای بیشتر در مورد این پیشنهاد پیش از ارائه رسمی آن به حماس، دیدار کنند.

باسم نعیم، یکی از مقامات سیاسی حماس، روز سه‌شنبه گفت که پیشنهاد اخیر ، چندین خواسته جدید از نتانیاهو را پذیرفته است، از جمله اینکه نیروهای اسرائیلی در رفح، فیلادلفی و نتزاریم باقی بمانند و فلسطینی‌های آواره را که به شمال غزه بازمی‌گردند، جستجو کنند. اسرائیل گفته است که جستجو برای یافتن شبه نظامیان ضروری است.

نعیم گفت این پیشنهاد همچنین شامل تغییرات نامشخصی در مبادله اسیران در غزه در ازای  فلسطینی‌های زندانی در اسرائیل است و تضمین نمی‌کند که آتش‌بس در طول مذاکرات در مورد انتقال از مرحله اول توافق به مرحله دوم همچنان پابرجا باقی بماند. در نسخه‌های قبلی طرح آتش‌بس، مرحله دوم شامل آتش‌بس دائمی، خروج کامل نیروهای اسرائیلی از غزه و آزادی گروگان‌های مرد باقی‌مانده اعم از غیرنظامی و سرباز است. بلینکن پس از سفر اخیر  به مصر و   قطر در این میانجی  گری گفت که پیشنهاد پل اخیر  در برنامه و مکان‌های عقب‌نشینی (نظامیان اسرائیلی) از غزه بسیار واضح است، اما همزمان او هیچ جزئیاتی در مورد هر کدام از آنها ارائه نکرده است .

بلینکن افزود: از آنجایی که اسرائیل این پیشنهاد را پذیرفت، تمرکز بر روی انجام هر کاری ممکن است تا حماس هم با این طرح موافقت کند.  روزنامه دولتی الاهرام مصر گزارش داد که بلینکن درخواست صریح مصر از آمریکا را دریافت کرد تا در راستای توافقی با چارچوب مشخص با ضرب‌الاجل‌های مشخص و اهداف روشن برای تشویق حماس به امضای این توافق تلاش کند.

اما در میان بسیاری از اسرائیلی ها در مورد تعهد نتانیاهو به حصول توافق، بدبینی و خستگی وجود دارد. ناداو ایال، مفسر در روزنامه یدیعوت آحارونوت نوشت: «تا زمانی که کل گروه مذاکره‌کنندگان حرفه‌ای بر این باورند که نتانیاهو در حال خنثی کردن یک توافق است، هیچ اعتمادی وجود نخواهد داشت».

جنگ غزه که اکنون در دهمین ماه خود قرار دارد ویرانی های گسترده ای را به بار آورده و اکثریت قریب به اتفاق 2.3 میلیون نفر از ساکنان غزه را مجبور به ترک خانه های خود کرده است. گروه های امدادی نگران شیوع فلج اطفال و سایر بیماری ها در این منطقه جنگ زده و محصور هستند. . بیش از 100 اسیر اسرائیلی و غیره در آتش بس سال گذشته آزاد شدند. گمان می رود که حماس هنوز حدود 110 اسیر را در اختیار دارد. مقامات اسرائیلی تخمین می زنند که حدود یک سوم این اسیران  کشته شده اند. جسد شش اسیر این هفته در غزه کشف شد.

به گفته وزارت بهداشت غزه، حملات تلافی جویانه اسرائیل بیش از 40000 فلسطینی را کشته است. به گفته کارکنان بیمارستان و خبرنگاران آسوشیتدپرس که شمارش اجساد را انجام دادند، روز چهارشنبه، حملات تانک‌ها و پهپادهای اسرائیلی در خان یونس و دیرالبلح دست‌کم 17 نفر را قربانی کرد. .  روز چهارشنبه، نتانیاهو اولین دیدار خود را از شمال  فلسطین اشغالی  پس از ترور یک فرمانده ارشد حزب الله توسط اسرائیل در ماه گذشته در بیروت انجام داد، زیرا تمرکز بر افزایش آتش متقابل در امتداد مرز اسرائیل با لبنان است.  وی در دیدار با نیروها گفت: ما برای هر سناریویی، چه دفاعی و چه تهاجمی آماده هستیم.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.