پارلمان اوکراین با تصویب لایحه‌ای فعالیت گروه‌های مذهبی مرتبط با مسکو از جمله کلیسای ارتدکس اوکراین (UOC) را ممنوع اعلام کرد.

به گزارش جماران، به نقل از یورونیوز؛ پارلمان اوکراین لایحه‌ای را تصویب کرد که فعالیت گروه‌های مذهبی مرتبط با کلیسای ارتدکس روسیه یا هر گروه مذهبی دیگری که از حمله روسیه به اوکراین حمایت می‌کند، ممنوع می‌کند.

بر اساس این لایحه، فعالیت‌های کلیسای ارتدکس روسیه «توسعه ایدئولوژیک رژیم دولت متجاوز» و «همدست جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت» است.

رادای عالی روز سه شنبه با 265 رای موافق و 29 رای مخالف این لایحه را تصویب کرد و در حال حاضر همه نگاه‌ها به کلیسای ارتدکس اوکراین (UOC) است که از لحاظ تاریخی با کلیسای روسیه گره خورده است.

اسقف متروپولیتن کلیمنت؛ از کلیسای ارتدوکس اوکراین بر استقلال خود از مسکو  پافشاری می‌کند و قانون جدید را بحث برانگیز می‌داند.

کلیمنت می‌گوید: کلیسای ارتدکس اوکراین  UOC در اداره خود مستقل و خودگردان است. این اتحادیه تابع هیچ مرکزی در داخل اوکراین، یعنی به هیچ مرکز دیگری به جز کیف نیست و قطعا نه به هیچ مرکزی در خارج از اوکراین مرتبط نیست.

یک وکیل مدافع UOC افزود که این لایحه «نقض وحشتناک آزادی مذهبی» است.

پیوندهای تاریخی با کلیسای ارتدکس روسیه

اما دولت اوکراین مدعی است که UOC همچنان با کلیسای روسیه و ایلخانی مستقر در مسکو که تهاجم روسیه به اوکراین را «جنگ مقدس» توصیف کرده است، مرتبط است.

گویا آژانس امنیت اوکراین، مکان‌های کلیسای UOC را جستجو کرد و شواهدی از جمله پاسپورت‌های روسی و اعلامیه‌های طرفدار روسیه را  پیدا کرده است.

اسقف کلیسای ارتدکس اوکراین (OCU) که از UOC متمایز است، این قانون را مهم می‌خواند و می‌گوید: «تصور این است که چگونه می‌توان فعالیت‌های این سازمان را در خاک اوکراین که از این جنگ رنج می‌برد، تحمل کرد، سخت است.»

گفتنی است؛ ولودیمیر زلنسکی؛ رییس جمهوری اوکراین هنوز باید این لایحه را امضا کند، که انتظار می رود این کار را انجام دهد. اوایل این ماه، زلنسکی گفت: «وظیفه مشترک ما تضمین استقلال معنوی اوکراین است.»

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.