ریچ بارنز می گوید که مخالفت با جنگ اسرائیل در غزه موضوع پیچیده ای نیست. او می گوید: «آیا ما طرفدار کشتار دسته جمعی نوزادان هستیم یا مخالف آن هستیم؟ از نظر من، این یک معادله بسیار ساده است.» بارنز یکی از هزاران معترضی بود که چند متری دورتر از محل برگزاری کنوانسیون ملی دموکرات‌ها به دیگر معترضان پیوسته و خواستار پایان دادن به حمایت ایالات متحده از جنگ اسرائیل شدند.

 جنگ غزه و تداوم  کمک های نظامی، اطلاعاتی و حمایت سیاسی دولت جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده از اسرائیل بر انتخابات ریاست جمهوری پیش روی این  کشور سایه انداخته و البته به اهرم فشاری بر کامالا هریس، معاون رئیس جمهور مستقر و نامزد دموکراتها در این رقابت ها تبدیل شده است.

به گزارش جماران، الجزیره در گزارشی در این باره می نویسد: ریچ بارنز می گوید که مخالفت با جنگ اسرائیل در غزه موضوع پیچیده ای نیست. او می گوید: «آیا ما طرفدار کشتار دسته جمعی نوزادان هستیم یا مخالف آن هستیم؟ از نظر من، این یک معادله بسیار ساده است.» بارنز یکی از هزاران معترضی بود که چند متری دورتر از محل برگزاری کنوانسیون ملی دموکرات‌ها به دیگر معترضان پیوسته و خواستار پایان دادن به حمایت ایالات متحده از جنگ اسرائیل شدند.  در حالی که دموکرات‌ها برای معرفی کمالا هریس، معاون رئیس‌جمهور به عنوان نامزد ریاست‌جمهوری گرد هم آمدند، چند تن از مدافعان حقوق فلسطین به الجزیره گفتند که به هریس رأی نخواهند داد مگر اینکه او با تحریم تسلیحاتی علیه اسرائیل موافقت کند. آنها  همچنین خواستار آتش‌بس فوری و دائمی در غزه شدند.

بارنز گفت: «نگران هستم زیرا احساس می‌کنم هیچ تغییر بزرگ و عمده‌ای رخ نخواهد داد. ما سعی می کنیم فشار زیادی را از سمت چپ وارد کنیم تا بگوییم: گوش کنید، نمی توانید انتظار رای ما را داشته باشید اگر  به این حمایت از اسرائیل ادامه دهید.»

معترضان تابلوهایی را در دست داشتند که هریس و جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا را به جنایات غزه که آنها آن را یک نسل کشی توصیف می کنند، متهم کرده و بر روی آن نوشته شده است: «نابودی مردم فلسطین از طریق بمباران و گرسنگی در حال  انجام است.» بر روی پوستر دیگری نوشته شده بود: «دست‌های هر دو دموکرات ها و جمهوری‌خواهان خونی است». بر روی دیگری پیامی برای کامالا هریس نوشته شده بود: «رأی ما نه به کامالا تا زمان تحریم تسلیحاتی اسرائیل. »

این کنوانسیون روز دوشنبه در حالی آغاز شد که هزاران نفر از مقامات، عاملان و حامیان دموکرات در شیکاگو برای جشن نامزدی هریس پیش از انتخابات ریاست جمهوری در ماه نوامبر به شیکاگو آمدند. هریس که به عنوان جایگزین بایدن در صدر فهرست دموکرات ها انتخاب شد، قرار است نامزدی حزب را در روز پنجشنبه، چهارمین روز از این رویداد، بپذیرد.

اما اعتراضات کنوانسیون با این فرض سازماندهی شده بود که بایدن، یکی از مدافعان سرسخت اسرائیل که رهبری حمایت از جنگ در غزه را بر عهده داشت، نامزد انتخابات خواهد بود. او در 21 ژوئیه به دلیل نگرانی در مورد سن و توانایی رهبری خود از رقابت کنار کشید. با این حال، برای بسیاری از معترضان، نامزد جدید دموکرات تفاوت چندانی ندارد. پیام آنها به حزب دمکرات یکسان است: این حزب باید به صدای میلیون ها رای دهنده ای که می خواهند به نقض حقوق بشر مورد حمایت ایالات متحده علیه فلسطینیان پایان دهند گوش دهد. در حالی که هریس به رنج فلسطینیان در غزه اذعان کرده اما به عنوان نامزد دموکراتها هیچ تغییری در سیاست واقعی درباره این موضوع را وعده نداده است.

امل جابر، معلمی که برای پیوستن به تظاهرات روز دوشنبه از ویسکانسین رانندگی کرد، ابراز همدردی هریس با فلسطینی‌ها را موضع گیری شفاهی و بی فایده دانسته و می گوید:  «ما باید شاهد اقدام باشیم. فلسطینی‌ها هنوز در حال کشته شدن هستند. تا زمانی که شاهد تغییر واقعی نباشیم، حمایتی از هریس از سوی جامعه مسلمانان نخواهد  بود.»

ایالات متحده در  جنگ غزه که منجر به کشته شدن بیش از 40000 فلسطینی شده ، از اسرائیل حمایت نظامی و میلیاردها دلار کمک کرده است.  بایدن که پیش از این خود را اسرائیلی خوانده بود از حامیان سرسخت این رژیم است. معاونان رئیس جمهور معمولا نقشی در سیاست خارجی ندارند، اما کاخ سفید گفته که هریس شریک کامل در نظارت بر رویکرد ایالات متحده در قبال غزه بوده است.اما ماه گذشته، هریس پس از دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، جنگ را «ویرانگر» خواند. او به مطبوعات گفت: «نمی‌توانیم به خودمان اجازه دهیم در برابر رنج بی‌حس شویم و من سکوت نخواهم کرد.» با این حال، معاون رئیس‌جمهور از طریق دستیارانش گفته  که از تحریم تسلیحاتی علیه اسرائیل حمایت نمی‌کند و امید بسیاری از تظاهرکنندگان ضد جنگ را ناامید کرده است.

در تظاهرات روز پنجشنبه در شیکاگو، یکی از معترضان تابلویی را در دست داشت که روی آن نوشته شده دهه ها بدون تغییر.  هیچ تغییری ایجاد نشده است. هیچ اصلاحی توسط سیستم آدمکش وجود ندارد.

این معترض به الجزیره می گوید:  ابراز همدردی هریس برای فلسطینی ها بدون تغییر در سیاست هیچ تفاوتی ایجاد نمی کند .

جنگ غزه

انتظار می رود که اعتراضات مربوط به غزه در طول هفته تا پایان کنفرانس در روز پنجشنبه ادامه یابد. شیکاگو که سابقه طولانی در فعالیت های سیاسی دارد، خانه یکی از بزرگترین جوامع فلسطینی در ایالات متحده است. یک معترض نقابدار که ترجیح داد نامش فاش نشود، به الجزیره گفت که دموکرات ها تصمیم گرفتند کنوانسیون خود را در شیکاگو  که بزرگترین جامعه فلسطینی و خواهان برقراری آتش بس در غزه است، برگزار کنند، اما همزمان همین دموکرات‌ها از این نسل‌کشی حمایت مالی می‌کنند. این مانند یک سیلی به صورت همه ما است.

در داخل سالن کنوانسیون ملی دموکراتیک، جنبش ضدجنگ نیز با ده ها نماینده که گفته اند رأی بدون تعهد می دهند، نمایندگی خواهد شد. آنها نماینده صدها هزار نفری هستند که در انتخابات مقدماتی دموکرات ها برای اعتراض به سیاست بایدن در غزه، رای «بی تعهد» دادند.

عباس علویه یکی از نمایندگانی که رای بی تعهد داده در یک کنفرانس مطبوعاتی در اوایل روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: ما به آتش بس نیاز داریم. ما باید از ارسال سلاح‌هایی که برای کشتن خانواده‌ها، کشتن افرادی که دوستشان داریم، کشتن غیرنظامیان در غزه و تداوم یک اشغال کوبنده سرزمین‌های فلسطین و مردم فلسطین استفاده می‌شود، دست برداریم.

تظاهرکنندگان به هریس هشدار دادند که به راحتی از این مطالبه عبور نخواهند کرد.  یک کهنه سرباز آمریکایی که در این اعتراض ها شرکت کرده، می گوید: اعتراض ما در گذر زمان کمرنگ نخواهد شد. ما فقط برای هیاهوی رسانه ای اینجا نیستیم. ما برای اعتراض به مسأله ای اینجا هستیم که جان انسان های زیادی را در معرض خطر قرار داده  است.   

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.