در داخل غزه، فلسطینی‌ها می گویند خوش‌بینی کمی دارند که دیدار بلینکن باعث آتش‌بس شود. حنان ابوحامد که از خانه خود آواره شده به خبرنگار رویترز می گوید: آنها دروغ می گویند فقط برای نابودی بیشتر و بیشتر ما تلاش می کنند. ما را بکشید و فرزندانمان را بکشید، ما را گرسنگی بدهید و بی خانمان کنید. سفرهای بلینکن بی فایده است و تنها آسیب بیشتری را به ما وارد می کند.

به گزارش جماران، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا می گوید که اسرائیل پیشنهاد دولت جو بایدن برای حل برخی اختلافات باقیمانده با حماس در مورد توافق آتش بس را پذیرفته است. نیویورک تایمز در گزارشی درباره آخرین وضعیت مذاکرات برای برقراری آتش بس  در غزه پس از 10 ماه بمباران شبانه روزی این نوار محصور می نویسد: آنتونی بلینکن پس از یک دیدار تقریباً سه ساعته با نخست وزیر اسرائیل، بنیامین نتانیاهو، در اورشلیم، این بیانیه را اعلام کرد. آقای بلینکن به خبرنگاران گفت: در یک جلسه بسیار سازنده نخست وزیر نتانیاهو  تایید کرد که اسرائیل پیشنهاد اخیر را می پذیرد. اکنون نوبت حماس است که همین کار را انجام دهد.

این بیانیه فشار جدیدی را بر حماس وارد کرد که مقامات آن این پیشنهاد را اساساً به سمت اسرائیل متمایل می‌دانند، اگرچه جزئیات آن منتشر نشده است. اسامه حمدان، یکی از مقامات حماس، روز دوشنبه در مصاحبه تلویزیونی با الجزیره گفت که حماس به طور کلی چارچوب آتش بسی را که جو بایدن در اواخر ماه می ترسیم کرد، پذیرفته است. اما او نتانیاهو را متهم کرد که شرایط جدیدی را برای این پیشنهاد ارائه کرده  و گفت که مقامات اسرائیلی در دور مذاکرات هفته گذشته در دوحه قطر هیچ چیزی را درباره موضوعات کلیدی مشخص و مطرح نکرده اند. حمدان گفت: «اگر دولت ایالات متحده جدی بود، ما به مذاکرات بیشتری برای اجرای پیشنهاد بایدن  نیاز نداشتیم.»

دفتر نتانیاهو در بیانیه‌ای اعلام کرد که دیدار با  بلینکن مثبت بوده و نخست‌وزیر تعهد اسرائیل به پیشنهاد کنونی آمریکا در مورد آزادی گروگان‌های در اختیار حماس و تامین نیازهای امنیتی اسرائیل را تکرار کرده است.

نتانیاهو در اظهارات ضبط شده خود، بیشتر بر ایران و متحدان آن تمرکز کرد. وی گفت: از تلاش‌هایی که آمریکا در دفاع منطقه‌ای در برابر محور ایران انجام می‌دهد بسیار قدردانی می‌کنم. این البته برای اسرائیل مهم است. من همچنین از درک و فهمی که ایالات متحده برای منافع امنیتی حیاتی ما به عنوان بخشی از تلاش های مشترک ما برای آزادی گروگان ها نشان داده، قدردانی می کنم.

علیرغم لحن خوشبینانه، برخی از مقامات اسرائیلی به طور خصوصی نسبت به اینکه پیشنهاد آمریکا منجر به موافقت حماس شود، ابراز تردید کردند.

پس از دو روز گفت و گوهای سطح بالا در قطر که روز جمعه بدون پیشرفت فوری به پایان رسید، انتظار می رفت مذاکرات برای نهایی کردن یک توافق در این هفته در مصر از سر گرفته شود. در جریان مذاکرات هفته گذشته، ایالات متحده با حمایت مصر و قطر، پیشنهاد جدیدی را برای حل برخی از اختلافات باقی مانده بین حماس و اسرائیل و جلوگیری از یک جنگ منطقه‌ای گسترده‌تر ارائه کرد. وزیر خارجه ایالات متحده در سخنان اخیر خود این پیشنهاد را تعیین کننده در مسیر تلاش های چندماهه اخیر خوانده است.

این گفت و گوها پس از ترور اسماعیل هنیه، رئیس فقید دفتر سیاسی حماس در تهران و فواد شکر، مقام ارشد نظامی حزب الله لبنان در بیروت از بیم واکنش مستقیم  تهران به همراه دیگر اعضای محور مقاومت جنبه جدی تری به خود گرفته است.

بلینکن و سایر میانجی‌ها درباره آنچه که پیشنهاد جدید خوانده شده، توضیح نداده‌اند. اما مقامات آمریکایی گفته‌اند که با چارچوب آتش‌بسی که  بایدن در 31 مه تشریح کرد و بعداً توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد تأیید شد، مطابقت دارد.

بر اساس این طرح سه مرحله‌ای، حماس و متحدانش در ازای اسرای فلسطینی در اسرائیل، گروگان‌های باقی‌مانده در غزه را آزاد خواهند کرد. این توافق در نهایت منجر به «توقف دائمی خصومت ها» و بازسازی غزه خواهد شد.

هنوز مشخص نیست که اسرائیل و حماس چگونه اختلافات باقی مانده خود را حل کنند. در میان دیگر موارد اختلاف،  نتانیاهو به دنبال گشت‌زنی نیروهای اسرائیلی در نوار غزه از مرز غزه با مصر است تا از تسلیح مجدد حماس در طول آتش‌بس جلوگیری کند. حماس گفته است که با هیچ توافقی که شامل خروج کامل نیروهای اسرائیلی از غزه نباشد، موافقت نخواهد کرد.

حماس مستقیماً در مذاکرات آتش بس هفته گذشته در قطر شرکت نکرد و از مذاکرات ابراز ناامیدی عمیق کرده است. روز یکشنبه، این گروه اعلام کرد که از سوی میانجی‌گران در جریان مذاکرات قرار گرفته  و  بار دیگر به این نتیجه رسیده که نتانیاهو همچنان در حال ایجاد موانع بر سر راه دستیابی به توافق است و شرایط و خواسته‌های جدیدی را با هدف تضعیف تلاش های میانجی ها و طولانی شدن جنگ مطرح می  کند.

آنتونی بلینکن روز دوشنبه اذعان کرد که این معامله نهایی نشده است. وی گفت: «گام مهم بعدی این است که حماس بله بگوید و سپس در روزهای آینده، همه مذاکره‌کنندگان متخصص دور هم جمع شوند تا روی راه‌های اجرای توافق کار کنند. اینها هنوز مسائل پیچیده ای هستند و نیازمند تصمیمات سخت رهبران هستند». اما من فکر می‌کنم که در اینجا در سراسر منطقه احساس فوریت واقعی وجود دارد که باید این کار هر چه سریع‌تر  انجام داد.

بلینکن در جریان این سفر همچنین با رئیس جمهور و وزیر دفاع رژیم اسرائیل و همچنین با بستگان گروگان ها در غزه دیدار کرد. خانواده های این گروگانها فشار مضاعفی را بر نتانیاهو برای پذیرش این توافق وارد کرده  اند.

از آنجایی که دیپلمات‌ها امیدوار بودند آتش‌بس در غزه، یا حتی دورنمای آتش‌بس، ایران را متقاعد کند که حمله پیش‌بینی‌شده خود به اسرائیل را متوقف یا  تا حد بسیاری تعدیل کند،  بلینکن هشداری غیرمستقیم به تهران و حزب‌الله داد. او گفت: «زمان آن فرا رسیده است که مطمئن شویم هیچ کس هیچ گامی که بتواند این روند را از مسیر خود منحرف کند، انجام ندهد. بنابراین، ما در تلاش هستیم تا مطمئن شویم که هیچ تشدید تنشی وجود ندارد، هیچ اقدامی وجود ندارد که به هر طریقی بتواند ما را از پایان دادن به این توافق دور کند.»

در عین حال، درگیری بین اسرائیل و حماس ادامه دارد.  شاخه نظامی حماس و متحد آن، جهاد اسلامی، روز دوشنبه مسئولیت آنچه به گفته آنها یک بمب گذاری انتحاری یکشنبه شب در تل آویو بود، بر عهده گرفتند. پلیس اسرائیل و آژانس امنیتی شین بت اعلام کردند که یک مواد انفجاری قوی در جاده ای در جنوب تل آویو منفجر شده و  یکی از رهگذران مجروح شده است.

روز یکشنبه، نیروهای اسرائیلی یک روزنامه نگار فلسطینی به نام «ابراهیم محارب» را هدف حمله قرار دادند و به گفته فدراسیون بین المللی روزنامه نگاران، تعداد کل روزنامه نگاران و کارمندان رسانه های خبری فلسطینی که از 7 اکتبر کشته شدند به حداقل 123 نفر رسید.سندیکای روزنامه‌نگاران فلسطینی گفت که تیراندازی تانک‌های اسرائیلی به  محارب و گروهی از همکارانش اصابت کرده  که در نزدیکی خان یونس، در جنوب غزه، لباس خبرنگاری بر تن داشتند.

رویترز در گزارشی درباره تازه ترین اخبار از مذاکرات نوشت: علیرغم ابراز خوش بینی ایالات متحده و دفتر نتانیاهو که این دیدار را مثبت توصیف کرده است، اسرائیل و حماس هر دو نشان داده اند که هرگونه توافقی دشوار خواهد بود. ماه‌ها گفت و گوهای بی‌وقفه نیز همین موضوعات را مطرح کرده‌اند، به گونه‌ای که اسرائیل می‌گوید جنگ تنها با نابودی حماس به‌عنوان یک نیروی نظامی و سیاسی می‌تواند پایان یابد و حماس اعلام کرده که فقط آتش‌بس دائمی و نه موقتی را می‌پذیرد. بر سر تداوم حضور نظامی اسرائیل در داخل غزه، به ویژه در امتداد مرز با مصر، حرکت آزادانه فلسطینیان در داخل خاک و هویت و تعداد اسرا که قرار است در یک مبادله آزاد شوند، اختلاف نظر وجود دارد.

منابع امنیتی مصر گفتند که مذاکرات بیشتر برای آتش بس در قاهره در این هفته مشروط به توافق بر سر مکانیسم امنیتی برای به اصطلاح «کریدور فیلادلفیا» بین مصر و غزه است. این منابع گفتند که ایالات متحده حضور بین المللی در این منطقه را پیشنهاد کرده است، پیشنهادی که در صورت محدود شدن حداکثر به شش ماه قابل قبول است.

در داخل غزه، فلسطینی‌ها می  گویند خوش‌بینی کمی دارند که دیدار بلینکن باعث آتش‌بس شود. حنان ابوحامد که از خانه خود آواره شده به خبرنگار رویترز می گوید: آنها دروغ می گویند فقط برای نابودی بیشتر و بیشتر ما تلاش می کنند.  ما را بکشید و فرزندانمان را بکشید، ما را گرسنگی بدهید و بی خانمان کنید. سفرهای بلینکن بی فایده است و تنها آسیب بیشتری را به ما وارد می کند.

رسانه آمریکایی اکسیوس نیز در این باره نوشته است: یکی از دستیاران نخست وزیر رژیم اسرائیل به آکسیوس گفت که نتانیاهو به بلینکن گفت که قصد دارد سران تیم مذاکره کننده اسرائیلی را به نشست بعدی در قاهره بفرستد. اما آنچه مهم است این نیست که آیا نتانیاهو مذاکره‌کنندگان را می‌فرستد یا نه، بلکه مهم این است که او به آنها اختیار کافی برای دستیابی به توافق بدهد.

مقامات ارشد اسرائیلی به آکسیوس می‌گویند که نتانیاهو پیشنهاد ایالات متحده را که شامل چندین درخواست به‌روز شده او بود  با علم به اینکه حماس آن را رد خواهد کرد، تأیید کرد. این منابع می گویند اظهارات علنی او مبنی بر اینکه مذاکره کنندگان اسرائیلی به انعقاد یک توافق محتاطانه خوشبین هستند، موضع گیری سیاسی بود. در  دوحه اختلاف ها میان  مواضع آمریکا و اسرائیل کاهش یافت نه مواضع  اسرائیل و حماس.

یک مقام اسرائیلی به آکسیوس گفت، علیرغم خوش بینی واشنگتن، میانجی های مصری و قطری باور نداشتند که پیشرفت واقعی صورت گرفته باشد. مذاکره کنندگان اسرائیلی در آخر هفته به نتانیاهو اطلاع دادند که حماس این توافق را رد می کند، چرا که معتقد است این توافق مواضع اسرائیل را نمایندگی می کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.