حزب‌الله روز جمعه ویدئویی منتشر کرد که در آن کامیون‌های مملو از موشک از طریق یک شبکه تونلی عبور می‌کردند، اولین باری بود که این گروه از شبکه تونل‌های معروف خود رونمایی می کرد.

به گزارش جماران،  با وجود تلاش‌های دیپلماتیک برای تنش‌زدایی بین حزب الله لبنان و اسرائیل و جلوگیری از حمله مورد انتظار حزب‌الله و ایران به اسرائیل، درگیری‌ها بین حزب‌الله و اسرائیل در آخر هفته تشدید شده است.گاردین در گزارشی  در این باره می نویسد:  حمله روز شنبه اسرائیل به لبنان  یکی از خونین‌ترین حملات برای غیرنظامیان از زمان آغاز درگیری‌ها در ماه اکتبر بود . در حمله اسرائیل به انبار تسلیحات حزب‌الله در منطقه ای در جنوب لبنان، 10 کارگر سوری و اعضای خانواده‌شان کشته شدند. در پاسخ، حزب الله رگبار 55 موشکی را به سمت شهری در شمال فلسطین اشغالی پرتاب کرد.

سه تن از نیروهای حافظ صلح یونیفیل نیز در انفجاری در روز یکشنبه در حین گشت زنی در شهر مرزی لبنان با اسرائیل زخمی شدند. یک منبع در یونیفیل گفت که آنها بر این باورند که افرادشان در حمله هوایی اسرائیل مجروح شده اند اما همچنان در حال بررسی این حادثه هستند.

تهدید یک جنگ تمام عیار پس از 10 ماه درگیری بین اسرائیل و حزب‌الله که از 7 اکتبر 2023 آغاز شد، بیشتر از همیشه در منطقه احساس می  شود.حزب الله و ایران به خاطر ترور فؤاد شکر، رئیس ستاد ارتش حزب الله در بیروت و اسماعیل هنیه، رهبر حماس در تهران وعده انتقام و خونخواهی از  اسرائیل  داده اند.  اسرائیل مسئولیت قتل هنیه را بر عهده نگرفته است، اما سابقه انجام ترورهای هدفمند در سراسر منطقه را دارد.حزب‌الله روز جمعه ویدئویی منتشر کرد که در آن کامیون‌های مملو از موشک از طریق یک شبکه تونلی عبور می‌کردند، اولین باری بود که این گروه از شبکه تونل‌های معروف خود رونمایی می کرد.

یک منبع در حزب الله گفت: اسرائیل خواهان جنگ است و همواره تلاش می کند به ما فشار بیاورد، بنابراین ما برای همه احتمالات آماده ایم.  حزب الله لبنان اعلام کرده  که توانایی موشکی این گروه بسیار بزرگ است و آنچه در ویدئوی روز جمعه نمایش داده شد، فقط قطره ای در اقیانوس آنچه حزب الله در اختیار دارد، بود.

ایالات متحده و دیگر قدرت های غربی از زمان ترورهای دوگانه در بیروت و تهران درگیر دیپلماسی برای کنترل تنش بوده اند.  آموس هوخشتاین، فرستاده ایالات متحده این هفته از تل آویو و بیروت بازدید کرد، در حالی که هفته گذشته دور اضطراری مذاکرات برای برقراری آتش بس در غزه در دوحه برگزار شد.  اما دیپلمات‌های غربی در بیروت می‌گویند که در مورد وعده انتقام‌جویی حزب‌الله علیه اسرائیل در ابهام رها شده‌اند و این گروه هیچ سرنخی از «کجا یا کی» این حمله ارائه نکرده است.

حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله اعلام  کرده که پیش‌بینی حمله «بخشی از مجازات» علیه اسرائیل است. این با دکترین تاریخی «ابهام استراتژیک» این گروه مطابقت دارد و اطلاعات کمی در مورد توانایی‌های نظامی و اهداف آن برای حفظ بازدارندگی نشان می‌دهد.نه انگلیس و نه ایالات متحده نمی توانند مستقیماً با مقامات حزب الله صحبت کنند، بلکه باید پیام ها را از طریق واسطه ها در دولت لبنان یا از طریق حزب سیاسی امل، متحد حزب الله، ارسال کنند. این وضعیت مذاکرات غیرمستقیم ، تلاش های غرب برای قضاوت درباره تفکر و رویکرد جاری حزب الله  لبنان را پیچیده تر کرده است.

اعتبار هوخشتاین، دیپلماتی که تلاش‌ها برای توقف جنگ بین حزب‌الله و اسرائیل را رهبری می‌کند، در لبنان نیز ضربه خورده است. رسانه های وابسته به حزب الله او را متهم کردند که در آستانه ترور شکر در بیروت، مقامات لبنانی را با ارائه تضمین های دروغین «فریب» داده است.قاسم قصیر، تحلیلگر نزدیک به حزب‌الله، گفت: «حزب‌الله هوخشتاین را یک مذاکره‌کننده قابل اعتماد نمی‌داند  و در حال حاضر هیچ جایگزینی برای این دیپلمات آمریکایی وجود ندارد.»

مذاکرات دوحه تا حد زیادی برای جلوگیری از حمله حزب‌الله و ایران آغاز شد. در حالی که به نظر می‌رسید مذاکرات آتش بس،  انتقام‌جویی علیه اسرائیل را به تعویق انداخته است، حزب‌الله اعلام کرده بدون توجه به چشم‌انداز آتش‌بس، حمله همچنان ادامه خواهد داشت.

نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله، روز پنج‌شنبه تأکید کرد که پاسخ «کاملاً جدا» از جنگ در غزه است و انجام خواهد شد،  اگرچه این گروه در صورت آتش‌بس، سایر عملیات‌های خود را علیه اسرائیل متوقف خواهد کرد.وزرای خارجه بریتانیا و فرانسه روز یکشنبه در مقاله ای مشترک هشدار دادند که منطقه شاهد "لحظه ای خطرناک" است. آنها نوشتند: یک اشتباه محاسباتی و خطر تبدیل شدن وضعیت به یک درگیری عمیق تر و غیرقابل حل تر وجود دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.