نهمین ماموریت فوری بلینکن در خاورمیانه از زمان آغاز درگیری، چند روز پس از آن انجام شد که میانجی ها، از جمله ایالات متحده، برای نزدیک بودن توافق ابراز خوش بینی کردند. اما حماس از پیشنهاد اخیر ابراز نارضایتی عمیقی کرده و اسرائیل گفته درباره برخی حوزه های مندرج در این متن، تمایلی به مصالحه ندارد.

به گزارش جماران، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده که برای چندمین بار در 10 ماه  اخیر راهی منطقه شده در میانه تداوم فروش تسلیحات امریکایی به  اسرائیل و ویرانه سازی از غزه توسط این رژیم، می گوید که وقت توافق آتش بس فرارسیده است. آسوشییتدپرس در گزارشی در این باره می نویسد: بلینکن روز دوشنبه گفت که اکنون زمان منعقد کردن یک توافق آتش بس در غزه است تا اسیران در اختیار حماس به خانه بازگردند و درد و رنج فلسطینی ها پس از 10 ماه جنگ ویرانگر در غزه تسکین یابد.

نهمین ماموریت فوری بلینکن در خاورمیانه از زمان آغاز درگیری، چند روز پس از آن انجام شد که میانجی ها، از جمله ایالات متحده، برای نزدیک بودن توافق ابراز خوش بینی کردند.  اما حماس از پیشنهاد اخیر ابراز نارضایتی عمیقی کرده  و اسرائیل گفته درباره برخی حوزه های مندرج در این متن، تمایلی به مصالحه ندارد.

این سفر، چند روز قبل از مذاکرات جدید که انتظار می رود آخر این هفته در مصر برگزار شود، انجام شد. این در حالی است که منطقه در بیم مداوم درباره احتمال  تشدید تنش و گسترش دامنه جنگ قرار دارد. ترور اسماعیل هنیه، رئیس فقید دفتر سیاسی حماس در  تهران و فواد شکر  از مقام های  ارشد حزب الله  لبنان در بیروت و وعده محور مقاومت برای خونخواهی، کشورهای منطقه و فرامنطقه درگیر در این پرونده را به تکاپو برای برقراری آتش بس  واداشته است.  

بلینکن هنگام آغاز گفتگو با اسحاق هرتزوگ، رئیس جمهور اسرائیل در تل آویو گفت: «این لحظه تعیین کننده، احتمالاً بهترین، شاید آخرین فرصت برای بازگرداندن اسیران به خانه، دستیابی به آتش بس و قرار دادن همه در مسیری بهتر برای پایداری صلح و امنیت است».

او در اشاره ای پنهان به ایران گفت: «همچنین زمان آن فرا رسیده است که مطمئن شویم هیچ کس هیچ اقدامی که بتواند این روند را از مسیر خود منحرف کند، انجام ندهد. و بنابراین، ما در تلاش هستیم تا مطمئن شویم که تشدید تنش رخ ندهد و هیج تحرک و اقدامی که ما را به هر نحوی از پایان دادن به این توافق دور کند صورت نگیرد.

میانجی ها قرار است این هفته دوباره در قاهره با هدف تحکیم متن آتش بس دیدار کنند.  بلینکن روز سه شنبه پس از پایان سفر خود به اسرائیل به مصر سفر خواهد کرد. اواخر هفته گذشته، سه کشور میانجی‌گر آتش‌بس پیشنهادی، مصر، قطر و ایالات متحده ،  از پیشرفت در توافقی خبر دادند که براساس آن اسرائیل اکثر عملیات‌های نظامی در غزه را متوقف می‌کند و تعدادی از اسرای فلسطینی را در ازای آزادی اسیرانش آزاد می‌کند. .

اندکی قبل از ورود بلینکن به تل آویو در روز یکشنبه، نتانیاهو در جلسه کابینه گفت مناطقی وجود دارد که اسرائیل می‌تواند درباره واگذاری آنها  انعطاف پذیر  باشد و مناطقی هم وجود دارد که امکان واگذاری آن نیست. ما در حال مذاکره هستیم و قرار نیست در یک توافق تنها کارت های در اختیار خود را واگذار کنیم.

اصل پیشنهاد قرار گرفته بر روی میز براساس یک طرح سه مرحله ای است که در آن حماس همه اسیران حمله 7 اکتبر خود را آزاد می کند. در مقابل، اسرائیل نیروهای خود را از غزه خارج کرده و اسرای فلسطینی را آزاد خواهد کرد.

حماس اسرائیل را متهم می‌کند که درخواست‌های جدیدی مبنی بر حفظ حضور نظامی در امتداد مرز غزه و مصر برای جلوگیری از قاچاق اسلحه و در امتداد خطی که قلمرو را به دو نیم می‌کند، اضافه کرده است تا بتواند فلسطینی‌هایی را که به خانه‌های خود در شمال بازمی‌گردند، هدف قرار دهد.  اسرائیل در مقابل ادعا می کند که این خواسته ها جدید نیست، بلکه شفاف سازی یک پیشنهاد قبلی است.

مقامات درگیر در  این پرونده می گویند که ایالات متحده پیشنهاداتی را برای پر کردن تمام شکاف های باقی مانده بین مواضع اسرائیل و حماس ارائه کرده است. پاسخ‌های رسمی به طرح کلی ایالات متحده در این هفته  می‌تواند منجر به اعلام آتش‌بس شود، مگر اینکه مذاکرات شکست بخورد، همانطور که در چندین تلاش قبلی اتفاق افتاده است.

اواخر روز یکشنبه، حماس در بیانیه‌ای اعلام کرد که نتانیاهو با درخواست شرایط جدید، به ایجاد موانع برای توافق ادامه داده و او را متهم به تمدید جنگ کرده است. در این بیانیه آمده است که آخرین پیشنهاد میانجی‌ها به معنای تسلیم شدن فلسطین  به اسرائیل بود.

یک مقام مصری روز دوشنبه گفت که یک هیئت اسرائیلی به عنوان بخشی از تلاش های آتش بس با مقامات مصری گفتگو کرده است.  به گفته این مقام که خواست نامش فاش نشود، نشست روز یکشنبه بر کریدور فیلادلفی در امتداد مرز غزه-مصر متمرکز بود، اما به پیشرفتی دست نیافت. این مقام گفت که اسرائیل همچنان بر کنترل مرزها و مسیر شرق به غرب که غزه را به دو نیم می کند، اصرار دارد. او گفت که این هیئت در جلسه خود چیز جدیدی ارائه نکرده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.