تهاجم جسورانه نظامی اوکراین به کورسک باعث شد که نیروهای کی‌یف چندین روستا را تصرف کنند، صدها تن را به اسارت بگیرند و ده‌ها هزار غیرنظامی را مجبور به تخلیه خانه‌هایشان کنند.

به گزارش جماران به نقل از یورونیوز، ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، روز یکشنبه ۱۸ اوت (۲۸ مرداد) در یک پیام ویدیویی گفت که هدف این کشور از حمله نظامی به منطقه کورسک روسیه، ایجاد یک «منطقه حائل» برای جلوگیری از حملات بیشتر مسکو در سراسر نواحی مرزی است.

این اولین باری است که رئیس‌جمهور اوکراین به وضوح هدف از این عملیات را، که در ۶ اوت آغاز شده، اعلام می‌کند.

وی گفت: «امروز ما در نابودی تجهیزات روسی در نزدیکی تورتسک به نتایج خوب و بسیار مورد نیاز دست یافتیم. همه این‌ها چیزی فراتر از دفاع برای اوکراین است. اکنون وظیفه اصلی ما در عملیات دفاعی این‌طور تعریف می‌شود: «نابود کردن پتانسیل جنگی روسیه تا حد امکان و انجام حداکثر اقدامات ضد تهاجمی.»

۱۳ روز پیش ارتش اوکراین حمله غافلگیرانه‌ای را به خاک روسیه آغاز کرد و نیروهای اوکراینی موفق شدند با نفوذ به عمق خاک روسیه صدها کیلومتر از منطقه کورسک این کشور را به تصرف خود دربیاورند.

آقای زلنسکی در نطق ویدئویی شبانه خود همچنین از متحدان بین‌المللی اوکراین خواست تحویل تجهیزات نظامی به این کشور را تسریع کنند.

وی گفت: «نیاز به تحویل سریع‌تر تجهیزات از طرف شرکای ما وجود دارد. من به ویژه این موضوع را خطاب به ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه می‌گویم.»

این سخنان آقای زلنسکی همزمان با انتشار تصاویری از تخریب یک پل کلیدی دیگر در منطقه کورسک توسط ارتش اوکراین اظهار می‌شود.

این دومین پل تخریب‌شده در کورسک طی دو هفته اخیر است. ویران کردن پل‌ها باعث اختلال در مسیرهای ارتباطی نیروهای روسیه می‌شود و ممکن است نشان دهد که نیروهای اوکراین به عمد چنین کاری را انجام می‌دهند.

وبلاگ‌نویسان نظامی طرفدار کرملین در هفته گذشته به تخریب اولین پل، که بر روی رودخانه سیم در نزدیکی شهر گلوشکووو قرار دارد، اذعان کرده بودند.

مقامات روسی موقعیت دقیق پل دوم را اعلام نکرده‌اند، اما کانال‌های تلگرامی نزدیک به ارتش روسیه ادعا می‌کنند که این پل نیز بر روی رودخانه سیم و در حوالی روستای زوانو قرار داشته است.

تهاجم جسورانه نظامی اوکراین به کورسک باعث شد که نیروهای کی‌یف چندین روستا را تصرف کنند، صدها تن را به اسارت بگیرند و ده‌ها هزار غیرنظامی را مجبور به تخلیه خانه‌هایشان کنند.

از این عملیات با عنوان «بزرگ‌ترین حمله به روسیه از زمان جنگ جهانی دوم» یاد شده است.

نیروهای روسی هنوز برای بیرون راندن نیروهای اوکراینی تلاش می‌کنند، با این حال هنوز به موفقیت عمده‌ای دست نیافته‌اند.

کی‌یف امیدوار است که این عملیات موازنه در جبهه‌ها را بعد از دو سال درگیری تغییر دهد. مقامات اوکراینی بارها گفته‌اند که هدف این عملیات اشغال روسیه نیست.

میخائیل پودولیاک، یکی از دستیاران ارشد زلنسکی، روز جمعه در حساب خود در شبکه اجتماعی ایکس گفت: «اوکراین علاقه ای به اشغال سرزمین‌های روسیه ندارد.»

وی اضافه کرد: «در منطقه کورسک ما به وضوح می‌توانیم ببینیم که چگونه از ابزار نظامی برای متقاعد کردن روسیه به ورود به یک روند مذاکرات عادلانه استفاده می‌شود.»

مقامات اوکراینی روز یکشنبه ۱۸ اوت (۲۸ مرداد) اعلام کردند که روسیه با موشک‌های بالستیک به شهر کی‌یف حمله کرده است، هرچند پدافند پایتخت توانسته است اکثر این حملات را دفع کند.

سرگئی پوپکو، رئیس اداره نظامی کی‌یف، با بیان اینکه این سومین حمله بالستیکی به پایتخت در ماه جاری بوده است گفت: «به طور دقیق هر شش روز یک حمله اتفاق افتاده است.»

وی اضافه کرد روس‌ها به احتمال زیاد در این تهاجم از موشک‌های بالستیک ساخت کره شمالی استفاده کرده‌اند.

همزمان میکولا اولشچوک، فرمانده نیروی هوایی اوکراین، به طور جداگانه گفت: «روسیه صبح یکشنبه با هشت موشک از جمله سه موشک بالستیک، سه موشک کروز و دو فروند پهپاد حمله کرد. اوکراین پنج فروند از آن‌ها را ساقط کرد و سه موشک نیز که توانستند از خط دفاع عبور کنند موفق نشدند به اهداف خود برسند.»

فرمانداری منطقه کی‌یف از ویران شدن دو خانه شخصی و آسیب دیدن ۱۶ خانه دیگر بر اثر ریزش آوار خبر داده است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، گفت روسیه تنها در این هفته بیش از ۴۰ موشک، ۷۵۰ بمب هوایی هدایت‌شونده و ۲۰۰ پهپاد تهاجمی را ضد روستاها و شهرهای اوکراین پرتاب کرده است.

ارتش اوکراین همزمان از حمله هوایی به کورسک و منفجر کردن پلی دیگر در این منطقه روسیه خبر داد. میکولا اولشوک، فرمانده نیروی هوایی اوکراین تاثیر عملیات منفجر کردن این پل در جنگ را چشمگیرتوصیف کرده و نوشت که ویرانی این پل توان لجستیکی ارتش روسیه را تضعیف می‌کند.

نظامیان اوکراینی پیش از این یک پل استراتژیک بر روی رودخانه‌ای در منطقه کورسک روسیه را منفجر کرده بودند.

حملات اوکراین باعث «تخریب کامل» پل کلیدی در منطقه کورسک روسیه شد؛ مسکو: ظاهرا راکت آمریکایی شلیک شده است.

در همین حال،مسکو روز یکشنبه گزارش‌ها مبنی بر اینکه حمله اخیر اوکراین به منطقه کورسک باعث شده تا مذاکرات غیرمستقیم با کی‌یف معلق شود را تکذیب کرد و گفت هیچ مذاکره‌ای با کی‌یف در مورد تأسیسات زیرساختی غیرنظامی صورت نگرفته است.

روز گذشته نشریه واشنگتن پست گزارش کرده بود که اوکراین و روسیه قرار است در ماه جاری هیأت‌هایی را برای مذاکره در مورد توافقی مهم جهت توقف حملات متقابل به زیرساخت‌های انرژی و نیرو در هر دو کشور به قطر اعزام کنند.

واشنگتن پست نوشت این توافق به منزله یک آتش‌بس جزئی بود، اما به دلیل حمله اوکراین به خاک روسیه مذاکرات متوقف شده است.

۱۲ روز پیش ارتش اوکراین حمله غافلگیرانه‌ای را به خاک روسیه آغاز کرد. نیروهای این کشور موفق شده‌اند تا کنون صدها کیلومتر از منطقه کورسک روسیه را به تصرف خود دربیاورند.

این در حالی است که طبق گزارش‌های منتشره، ارتش اوکراین توانسته دومین پل استراتژیک در این منطقه را نیز منفجر کند.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، درباره توقف مذاکرات گفت: «هیچ مذاکره مستقیم یا غیرمستقیمی بین روسیه و رژیم کیف در مورد ایمنی تأسیسات زیرساختی حیاتی غیرنظامی وجود نداشته است.»

وی اضافه کرد: «هیچکس هیچ‌ چیزی را متوقف نکرد، زیرا چیزی برای متوقف کردن وجود نداشت.»

دولت اوکراین هنوز در این باره اظهارنظری نکرده است.

روسیه و اوکراین هر دو یکدیگر را به حمله به زیرساخت‌های غیرنظامی یکدیگر در جنگ متهم کرده‌اند. هر دو انکار می‌کنند که این کار را انجام می‌دهند.

روسیه دو سال و نیم پیش تهاجم تمام‌عیار خود را به اوکراین آغاز کرد و اکنون حدود ۱۸ درصد از خاک این کشور را در شرق و جنوب در اختیار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.