، رسانه‌های عبری فاش کردند که مذاکرات اخیر دوحه برای دستیابی به آتش‌بس در باریکه غزه، دو پیشنهاد بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، از جمله حضور نیروهای اسرائیلی بین باریکه غزه و مصر و همچنین مکانیسمی برای جلوگیری از بازگشت حماس به منطقه شمال غزه را رد کرده است.

به گزارش جماران به نقل از العالم، رسانه‌های عبری فاش کردند که مذاکرات اخیر دوحه برای دستیابی به آتش‌بس در باریکه غزه، دو پیشنهاد بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، از جمله حضور نیروهای اسرائیلی بین باریکه غزه و مصر و همچنین مکانیسمی برای جلوگیری از بازگشت حماس به منطقه شمال غزه را رد کرده است. 

به گزارش الخلیج اونلاین، روزنامه "تایمز اسرائیل" گزارش داد: "توافقنامه پیشنهادی آتش بس در باریکه غزه، شرط ادامه حضور "اسرائیل" در امتداد مرز بین غزه و مصر یا مکانیسمی در مرکز غزه، برای جلوگیری از بازگشت نیروهای حماس به نوار شمالی را آنگونه که نتانیاهو خواسته، لحاظ نکرده است.

در همین رابطه شبکه 12 عبری اعلام کرد: "اگر اسرائیل و ایالات متحده بتوانند بر سر شرایط این دو موضوع اصلی به توافق برسند، مصر و قطر بر حماس برای پذیرش این توافق فشار خواهند آورد".

این در حالی است که "حماس به صراحت اعلام کرده است، هرگز با توافقی که این دو خواسته رژیم صهیونیستی را برآورده کند، موافقت نخواهد کرد".

بنا بر این گزارش "انتظار می‌رود نتانیاهو که در هفته‌های اخیر بارها بر این دو خواسته تاکید کرده، امروز (یکشنبه) در تماس با مذاکره‌کنندگان و روسای امنیتی "اسرائیل" در قاهره پایتخت مصر، با تمرکز بر این موضوعات گفت‌وگوی سرنوشت‌سازی داشته باشد.

از سوی دیگر، وب سایت اسرائیلی "واللا نیوز" گزارش داد "میانجی ها، بندی را پیشنهاد کرده اند که به این رژیم این حق را می دهد، تا در صورت انتقال تسلیحات به شمال غزه، حملات نظامی علیه حماس را از سر بگیرد".

روزنامه "تایمز اسرائیل" نیز نوشت: "ارتش اسرائیل ملزم به عقب نشینی از منطقه "نتزاریم" در مرحله اول توافق آتش بس خواهد شد".

این روزنامه به نقل از منابع اسرائیلی و سایر منابع اظهار داشته "رؤسای امنیتی "اسرائیل" بر این باورند که عقب نشینی از کریدور فیلادلفیا در امتداد مرز غزه، به مدت شش هفته از مرحله اول توافق، حماس را قادر به تجهیز مجدد و قابل توجهی نخواهد کرد و انجام برخی اقدامات از پیش تعیین نشده در طول منطقه مرزی، می تواند عقب نشینی اسرائیل از آنجا را جبران کند".

همچنین کانال 13 نیوز اسرائیل به نقل از منابع مصری گفت: "اسرائیل و مصر در حال کار بر روی هماهنگی در مورد کریدور فیلادلفیا و گذرگاه مرزی رفح هستند.

به گفته میانجیگران به نقل از وال استریت ژورنال، در گفتگوهای اخیر، مواضع مذاکره کنندگان اسرائیلی در مورد موضوعاتی از جمله کنترل نظامی "اسرائیل" بر سرزمین های خاص در غزه و آزادی أسرای فلسطینی ملایم تر شده است.

گفتنی است قرار است یک هیات اسرائیلی امروز (یکشنبه) وارد قاهره پایتخت مصر شود تا با هدف یافتن زمینه های مشترک در مورد برخی مسائل پیش از ازسرگیری دور مذاکرات چهارشنبه هفته آینده با حضور میانجیگران دیدارهایی داشته باشد.

یاد آور می شود، پیشتر ، روز جمعه گذشته، دور مذاکرات آتش بس و تبادل اسرا بین حماس ورژیم اشغالگر صهیونیستی در دوحه پایتخت قطر به پایان رسید و در آن میانجی ها از ارائه پیشنهاد جدید و نشست قریب الوقوع در قاهره برای گفتگو در مورد آتش بس خبر دادند و پس از آن قطر، مصر و ایالات متحده در بیانیه ای مشترک اعلام کردند "مذاکراتی که طی 48 ساعت انجام شد، سازنده و جدی و در فضایی مثبت برگزار شده است.

میانجی‌ها در بیانیه‌ ای اعلام کردند "ایالات متحده با حمایت قطر و مصر، پیشنهادی را به هر دو طرف درگیری ارائه کرده که طبق آن شکاف‌های بین آنها کاهش می یابد و با اصولی که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در 31 ماه می گذشته تعیین کرده و نیز با قطعنامه شماره 2735 شورای امنیت مطابقت دارد.

میانجی ها خاطرنشان کردند، این پیشنهاد کاملا "بر اساس نقاط توافقی است که در هفته گذشته به دست آمده و شکاف های باقی مانده را به گونه ای پر می کند که امکان اجرای سریع توافق را فراهم کند."

در همین حال، به گزارش الجزیره،بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسرائیل گفت که این رژیم در حال انجام مذاکرات بسیار پیچیده ای است.

وی افزود که فشار در مذاکرات باید به سمت حماس و سنوار باشد و نه علیه دولت اسرائیل.

نخست وزیر رژیم اشغالگر در ادامه گفت که فشار نظامی و سیاسی قدرتمند تنها راه آزادی اسیران اسرائیلی است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.