حملات اوکراین به غرب روسیه وارد سومین هفته شده و عمیق‌ترین تهاجم اوکراین به روسیه، از زمان آغاز حمله تمام‌عیار این کشور به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ میلادی محسوب می‌شود.

به گزارش جماران به نقل از یورونیوز، در ادامه حملات اوکراین به منطقه کورسک روسیه، یک پل استراتژیک این منطقه روی رودخانه سیم (Seym) ویران شد. کرملین از این پل برای تامین نیازهای نیروهایش استفاده می‌کرد و به همین دلیل تخریب آن می‌تواند عملیات تدارکاتی روس‌ها را مختل کند.

وزارت خارجه روسیه نیز ادعا کرد که اوکراین در جریان حملاتش به این پل، از راکت‌های غربی، احتمالاً HIMARS ساخت ایالات متحده استفاده کرده و داوطلبانی را که سعی در تخلیه غیرنظامیان داشتند، کشته است.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه اواخر روز جمعه گفت: «برای اولین بار منطقه کورسک مورد اصابت راکت‌اندازهای ساخت غرب، احتمالا HIMARS آمریکایی قرار گرفته است. در نتیجه این حملات، پل روی رودخانه سیم بطور کامل تخریب شد و داوطلبانی که به جمعیت غیرنظامی تخلیه شده کمک می‌کردند، کشته شدند.»

مناطقی برای «مبادله»

حملات اوکراین به غرب روسیه وارد سومین هفته شده و عمیق‌ترین تهاجم اوکراین به روسیه، از زمان آغاز حمله تمام‌عیار این کشور به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ میلادی محسوب می‌شود.

عملیات غیرمنتظره برون‌مرزی اوکراین منجر به فرار بیش از200 هزار نفر از مناطق غربی روسیه به مناطق امن شده است؛ با این وجود کی‌یف در کنار انتشار اخبار دستاوردهای ارضی‌ خود تاکید کرده که تمایلی به اشغال روسیه ندارد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین می‌گوید نیروهای کشورش در حال تقویت مواضع خود در کورسک هستند. او مناطق اشغال شده را امکانی برای «مبادله» نامیده است؛ به این معنا که می‌توان آنها را با مناطق اوکراینی تحت اشغال مسکو در شرق این کشور مبادله کرد.

میخائیلو پودولیاک، از دستیاران ارشد زلنسکی نیز روز جمعه در شبکه ایکس تایید کرد که «اوکراین علاقه‌ای به اشغال سرزمین‌های روسیه ندارد» و یکی از اهداف کلیدی آنها از حمله به روسیه، وادار کردن مسکو به مذاکره «بر اساس شرایط اوکراین» و آغاز یک فرایند مذاکره «عادلانه» است.

الکساندر سیرسکی، رئیس ارتش اوکراین نیز روز جمعه گفت که موفق به پیشروی‌های بیشتر در خاک روسیه شدند. او در ویدئویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، گفت که «نیروهای گروههای تهاجمی به نبردشان ادامه می‌دهند و در برخی مناطق از یک تا سه کیلومتر به سمت دشمن پیشروی کرده‌اند.»

او ابراز امیدواری کرد که در جریان نبرد در روستای «مالا لوکنیا» در حدود ۱۳ کیلومتری مرز «اسیران زیادی» گرفته شود.

با ادامه پیشروی‌های اوکراین، مقامات منطقه بلگورود روسیه در مرز اوکراین اعلام کردند که از روز دوشنبه تخلیه پنج روستا را آغاز خواهند کرد.

ویاچسلاو گلادکوف، فرماندار بلگورود در تلگرام ضمن نام بردن اسامی روستاهای کوچک نزدیک مرز که باید تخلیه شوند، نوشت: «از ۱۹ اوت، دسترسی به پنج شهرک را می‌بندیم، ساکنان را تخلیه می‌کنیم و به آنها کمک می‌کنیم تا دارایی‌هایشان را بیرون بیاورند.»

 

پیشروی‌های همزمان روس‌ها در شرق اوکراین

با این وجود، همزمان با پیشروی بیشتر اوکراین در قلمروهای غربی روسیه، پیشروی نیروهای روسیه به همان اندازه در سرزمین‌های شرقی اوکراین نیز ادامه دارد.

مسکو روز جمعه اعلام کرد که سربازانش شهر «سرهیوکا» را تصرف کرده‌اند و به شهر «پوکروفسک» که یک مرکز لجستیکی است و در کنار جاده اصلی برای تامین تدارکات نیروهای اوکراینی در جبهه شرقی قرار دارد، نزدیکتر شده‌اند.

پوکروفسک در شمال‌غرب منطقه دونتسک قرار دارد؛ منطقه‌ای تحت کنترل روسیه که از بامداد جمعه زیر حملات اوکراین است.

سرگی دوبریاک، رئیس اداره نظامی پوکروفسک روز پنجشنبه از مردم خواست تا با توجه به پیشروی‌های «سریع» روسیه به سمت حومه این شهر، این منطقه را تخلیه کنند.

منطقه دونتسک که تحت کنترل روسیه است، از ظهر جمعه زیر گلوله‌باران شدید قرار دارد و خبرگزاری رویترز به نقل از رئیس این منطقه نوشت که در پی این حملات طی ۲۴ ساعت گذشته، سه غیرنظامی کشته و پنج نفر زخمی شدند.

وزارت دفاع روسیه نیز اعلام کرد در شبه‌جزیره کریمه (که در سال ۲۰۱۴ به روسیه ملحق شد) موشک‌هایی که در طول شب پل کریمه را هدف قرار داده بودند، سرنگون شدند.

کی‌یف از زمانی که مسکو تهاجم نظامی خود را به اوکراین آغاز کرده، بارها به این پل ساخته شده به دستور ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه حمله کرده است.

 

روسیه: وضعیت اطراف نیروگاه‌های هسته‌ای در زاپوریژیا و کورسک رو به وخامت است

شرکت دولتی انرژی هسته‌ای روسیه اعلام کرد که وضعیت اطراف نیروگاه‌های هسته‌ای در مناطق زاپوریژیا و کورسک در حال بدتر شدن است.

شرکت دولتی انرژی هسته‌ای روسیه «روس‌اتم» با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که وضعیت اطراف نیروگاه‌های هسته‌ای در مناطق زاپوریژیا و کورسک به دلیل حملات اوکراین بدتر شده است.

بر اساس این بیانیه، الکسی لیخاچف، مدیر کل شرکت روس‌اتم و رافائل ماریانو گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تلفنی گفتگو کردند.

در این مکالمه تلفنی، آخرین وضعیت نیروگاه‌های اتمی زاپوریژیا و کورسک مورد بحث و بررسی قرار گرفته و لیخاچف تاکید کرد که وضعیت اطراف این دو نیروگاه هسته‌ای همچنان رو به وخامت است.

در این بیانیه با اشاره به اینکه اوکراین حملات زیادی را به اطراف دو نیروگاه اتمی انجام داده،‌ آمده است: چنین اقداماتی نه تنها تهدیدی مستقیم برای دو نیروگاه هسته‌ای است، بلکه رویکردهای آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد ایمنی هسته‌ای را نیز تضعیف می‌کند.

وزارت دفاع روسیه نیز اعلام کرد که گزارش‌هایی مبنی بر آماده شدن اوکراین برای حمله به نیروگاه هسته‌ای کورسک وجود دارد و در صورت وقوع چنین حمله‌ای "پاسخ سختی" داده خواهد شد.

 

ادعای روزنامه آلمانی: برلین کمک مالی جدیدی برای اوکراین تصویب نخواهد کرد

یک روزنامه آلمانی مدعی شد که دولت این کشور در چارچوب برنامه‌ریزی بودجه فعلی، دیگر کمک مالی جدیدی را برای اوکراین تصویب نخواهد کرد.

به گزارش روزنامه آلمانی «فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ»، دولت این کشور در چارچوب برنامه‌ریزی بودجه فعلی و اقدامات ریاضتی برنامه ریزی شده، دیگر کمک مالی جدیدی را برای اوکراین تصویب نخواهد کرد.

بر اساس این گزارش، دولت ائتلافی متشکل از حزب سوسیال دموکرات، سبزها و حزب دموکرات آزاد آلمان بر سر بودجه سال 2025 به توافق رسیده‌اند و برلین در چارچوب این فقط کمک‌های نظامی که تا‌کنون مصوب شده را به اوکراین ارائه خواهد کرد.

در این گزارش که بر اساس اسناد و مکاتبات ایمیلی و همچنین جلسات بین وزارتخانه‌ها تهیه شده، آمده است که دولت آلمان مجبور شد کمک نظامی به اوکراین را محدود کند.

در گزارش فوق آمده است که در برنامه ریزی بودجه جاری «کمک جدیدی» برای اوکراین وجود ندارد و دلیل این امر نیز اقدامات ریاضتی از سوی صدر اعظم و وزارت دارایی آلمان است.

در این گزارش تاکید شده است که کمک‌های تایید شده تاکنون، به اوکراین تحویل داده خواهد شد، اما درخواست‌های اضافی از سوی وزارت دفاع به دستور اولاف شولتس، صدر اعظم این کشور، تایید نخواهد شد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.