زمان برگزاری نشست دوحه، تنها چهار روز قبل از شروع کنوانسیون ملی دموکرات ها، بر اولویتی که دولت بایدن و معاون او کامالا هریس برای پایان دادن به خونریزی و بازپس گیری گروگان های حماس در غزه از جمله پنج آمریکایی ، قائل هستند تاکید دارد. جنگ غزه تاثیر قابل توجهی بر دیدگاه های رای دهندگان امریکایی بخصوص در میان سیاه پوستان و امریکایی های عرب و مسلمان داشته است.

به گزارش جماران، سی بی اس نیوز در گزارشی درباره دیپلماسی به کار گرفته شده از سوی ایالات متحده برای جلوگیری از تشدید تنش در منطقه غرب آسیا می نویسد:

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده همراه با موجی از هواپیماها و کشتی‌های جنگی، سه تن از مشاوران ارشد خود در خاورمیانه، از جمله بیل برنز، رئیس سیا، را در این هفته به منطقه اعزام کرد تا انتقام‌جویی نظامی ایران و حزب‌الله علیه اسرائیل را به تأخیر بیندازند و به بازیگران منطقه ای درگیر در این پرونده هشدار دهند که اگر به حرکت در مسیر برخورد ادامه دهید خطر یک جنگ منطقه ای  که می  تواند پای نیروهای ایالات متحده را هم به میدان بکشد، وجود دارد.

وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه روز شنبه به منطقه سفر خواهد کرد تا به تلاش‌های دیپلماتیک فشرده برای انعقاد توافقنامه آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها و بازداشت‌شدگان از طریق پیشنهاد جدیدی که در دوحه ارائه شده، ادامه دهد.

ارزیابی های ایالات متحده این است که ایران به دنبال ایجاد اختلال در مذاکرات آتش بس با هدف پایان دادن به جنگ حماس و اسرائیل نخواهد بود. در بیانیه مشترک روز جمعه، ایالات متحده، قطر و مصر گفتند که مذاکرات 48 ساعت گذشته جدی و سازنده بوده است و کار فنی بر روی جزئیات در روزهای آینده ادامه خواهد یافت. در این بیانیه آمده است که مقامات بلندپایه قبل از پایان هفته آینده در قاهره مجددا گرد هم خواهند آمد تا توافق را به نتیجه برسانند.

شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست وزیر قطر، روز جمعه در تماسی تلفنی با مقامات ایرانی گفت که پیشرفت در مذاکرات جاری در دوحه در حال انجام است و برای فرصت دادن به مذاکرات باید از تشدید تنش اجتناب شود.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی، روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت که حمله ایران ممکن است با «اخطار اندک یا بدون هشدار باشد و ممکن است در روزهای آینده رخ دهد.»

هم ایران و هم نیروی نیابتی آن حزب‌الله مستقر در لبنان متعهد شده‌اند که در پاسخ به ترور اسماعیل هنیه، رهبر حماس در تهران و قتل فؤاد شکر، فرمانده ارشد حزب‌الله در بیروت در ژوئیه، انتقام بگیرند، اما زمان و چگونگی آن را مشخص نکرده‌اند. اسرائیل گفت شکر را در یک حمله هوایی کشته است. یک مقام آمریکایی در گفت و گو با  سی‌بی‌اس نیوز تایید کرد که اسرائیل مسئول ترور هنیه بوده است، هرچند اسرائیل علناً به دست داشتن در آن اعتراف نکرده است.

اما منابع متعددی در منطقه به سی‌بی‌اس نیوز گفتند که دولت ایران همچنان به بحث داخلی درباره استفاده از نیروی نظامی مانند 13 آوریل که صدها هواپیمای بدون سرنشین و موشک به سمت اسرائیل شلیک کرد، یا انجام یک عملیات اطلاعاتی مخفیانه، ادامه می‌دهد.

منابع همچنین به سی‌بی‌اس اشاره کردند که حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله مستقر در لبنان، نمی‌خواهد بدون رضایت ایران اقدام کند، اما همچنین به دنبال درگیری گسترده‌تر با اسرائیل نیست. آمریکا ارزیابی می‌کند که حزب‌الله می‌تواند بدون هیچ هشدار یا هشداری دست به حمله بزند.

دیپلماسی ایالات متحده  که شامل ارتباط غیرمستقیم با تهران از طریق دولت های دیگر و با حزب الله از طریق سیاستمداران در بیروت است، با هدف محدود کردن خطر تشدید منطقه ای انجام شده است.

هیئت دائمی ایران در سازمان ملل در اوایل ماه جاری به سی‌بی‌اس نیوز گفت که حزب‌الله ممکن است این بار خود را به اهداف نظامی در داخل اسرائیل محدود نکند و نشان دهد که این گروه می‌تواند «گسترده‌تر و عمیق‌تر» در داخل خاک اسرائیل اهداف غیرنظامی را هدف قرار دهد.

از سال 2021، سیا معتقد بود که حزب الله زرادخانه ای بالغ بر 150000 موشک و راکت دارد، از جمله برخی از آنها با برد بلند که مجموعاً پتانسیل غلبه بر سیستم دفاع ضد موشکی اسرائیل را دارند و می توانند به عمق خاک اسرائیل حمله کنند.

آموس هوخشتاین، فرستاده ویژه ایالات متحده در یک کنفرانس مطبوعاتی در بیروت، اشاره کرد که محور استراتژی بایدن استفاده از این فرصت محدود برای جلب موافقت اسرائیل و حماس با آزادی گروگان ها و توافق آتش بس در نوار غزه است که می تواند پس از 10 ماه حملات فرامرزی بین اسرائیل و حزب الله به جلوگیری از جنگ در لبنان کمک کند.

اگر همه تلاش ها برای برقراری آتش بس در غزه شکست بخورد، ایالات متحده نیز برنامه ای موازی مشابه زمانی که ایران در 13 آوریل حمله خود را به اسرائیل آغاز کرد، برای دفاع از اسرائیل با کمک متحدان خود دارد.

در جریان آن حمله بهاری، جت‌های نظامی بریتانیا برای کمک به حفاظت از نیروهای ایالات متحده و متحدانش در عراق و سوریه، که در منطقه به عنوان بخشی از حضور ائتلاف ضد داعش در منطقه مستقر هستند، استفاده شدند. اگر این بار حمله مشابهی از سوی ایران انجام شود، انتظار می رود دولت جدید بریتانیا نقش خود را تکرار کند.

 یک مقام بریتانیایی به سی‌بی‌اس نیوز گفت: «تمرکز اصلی ما تلاش‌های دیپلماتیک و کاهش تنش است. اما همانطور که انتظار دارید، ما نیز آماده دفاع از اسرائیل هستیم و در ارتباط دائمی با ایالات متحده و متحدانمان در مورد سناریوهای احتمالی، از جمله پشتیبانی فعال برای تکمیل عملکرد ایالات متحده همانطور که در آوریل انجام دادیم، هستیم.»

یک مقام فرانسوی نیز به  سی‌بی‌اس نیوز گفت: ما از همه بازیگران در منطقه خواستیم تا تنش زدایی را در پیش بگیرند. در کنار ایالات متحده، ما هماهنگی دیپلماتیک و نظامی قوی خود را  در منطقه حفظ می کنیم .

به موازات مذاکرات دوحه، استفان سژورنه، وزیر امور خارجه فرانسه روز پنجشنبه در لبنان با رهبران دولت، از جمله نزدیکان حزب‌الله دیدار کرد تا از تلاش‌های دیپلماتیک در حال انجام به نفع کاهش تنش در منطقه حمایت کند.

زمان برگزاری نشست دوحه، تنها چهار روز قبل از شروع کنوانسیون ملی دموکرات ها، بر اولویتی که دولت بایدن و معاون او کامالا هریس برای پایان دادن به خونریزی و بازپس گیری گروگان های حماس در غزه از جمله پنج آمریکایی، قائل هستند تاکید دارد. جنگ غزه تاثیر قابل توجهی بر دیدگاه های رأی دهندگان امریکایی به خصوص در میان سیاه پوستان و آمریکایی های عرب  و مسلمان داشته است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.