گزارش‌هایی مبنی بر اینکه نیروهای اسرائیلی به‌طور سیستماتیک قوانین بین‌المللی را نقض می‌کنند و مرتکب سوء استفاده‌هایی مانند شکنجه می‌شوند نیز نتوانستند جریان تسلیحات را متوقف کنند، علی‌رغم الزامات قانون ایالات متحده مبنی بر قطع پشتیبانی از واحدهای نظامی که به طور معتبر متهم به نقض فاحش حقوق بشر هستند.

به گزارش جماران،  به رغم نگرانی ها مبنی بر اینکه نیروهای اسرائیلی به طور معمول قوانین بین المللی را در غزه و کرانه باختری اشغالی زیر پا می گذارند، ایالات متحده با انتقال 20 میلیارد دلار دیگر تسلیحات به اسرائیل موافقت کرده است.

الجزیره در گزارشی در این باره می نویسد:   وزارت امور خارجه آمریکا روز سه شنبه اعلام کرد، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، فروش تسلیحات را که شامل جت های جنگنده و موشک می شود، تایید کرده است. در این بیانیه آمده است:  «ایالات متحده به امنیت اسرائیل متعهد است و برای منافع ملی ایالات متحده، کمک به اسرائیل برای توسعه و حفظ قابلیت دفاع از خود، حیاتی است.»

این سفارش شامل جت های جنگنده F-15 ساخت بوئینگ، موشک های هوا به هوای پیشرفته میان برد، مهمات تانک 120 میلی متری و خمپاره های انفجاری قوی و خودروهای تاکتیکی است. تحویل برخی از تسلیحات، از جمله بیش از 50 جت جنگنده، ممکن است سال ها طول بکشد. تجهیزات دیگر مانند 33000 گلوله تانک و 50000 خمپاره انفجاری نیز ممکن است به زودی به اسرائیل برسند.

در بخشی از بیانیه ایالات متحده آمده  که گلوله های تانک، توانایی اسرائیل را برای مقابله با تهدیدات فعلی و آینده دشمن، تقویت دفاع از سرزمین خود و بازدارنده در برابر تهدیدات منطقه ای بهبود می بخشد. این اعلامیه در حالی منتشر شد که اسرائیل انتظار دارد ایران و حزب الله لبنان پس از ترور مقامات بلندپایه حماس و حزب الله که نگرانی ها را نسبت به احتمال وقوع جنگ منطقه ای افزایش داده، اقدام تلافی جویانه انجام دهند.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه گفت در صورت دستیابی به توافق آتش‌بس برای پایان دادن به جنگ در غزه که در آن نیروهای اسرائیلی نزدیک به ۴۰ هزار نفر، عمدتاً زنان و کودکان را کشته‌اند، همه محله‌ها را با خاک یکسان کرده و ارسال کمک‌های بشردوستانه را مسدود کرده‌اند، ممکن است بتوان ایران را از پاسخگویی منصرف کرد.

منتقدان از دولت بایدن خواسته اند که انتقال تسلیحات به اسرائیل را قطع کند و می گویند که آنها آمریکا را در تخریب غزه شریک می کنند.  آنها همچنین خاطرنشان می کنند که عرضه تسلیحات یک اهرم فشار بالقوه است  اما دولت از بهره برداری از آن برای تضمین آتش بس خودداری کرده است.

گزارش‌هایی مبنی بر اینکه نیروهای اسرائیلی به‌طور سیستماتیک قوانین بین‌المللی را نقض می‌کنند و مرتکب سوء استفاده‌هایی مانند شکنجه می‌شوند نیز نتوانستند جریان تسلیحات را متوقف کنند، علی‌رغم الزامات قانون ایالات متحده مبنی بر قطع پشتیبانی از واحدهای نظامی که به طور معتبر متهم به نقض فاحش حقوق بشر هستند.

لیندا توماس گرینفیلد، سفیر ایالات متحده، در سخنانی قبل از نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد، که روز سه شنبه برای بحث در مورد حمله هوایی مرگبار آخر هفته به پناهگاهی در غزه که تبدیل به مدرسه شده بود برگزار شد، گفت که هدف کشورش در منطقه پایین آوردن سطح تنش است. او در این باره گفت: این مسئله با نهایی کردن یک توافق برای آتش بس فوری و آزادی اسیران در غزه شروع می شود. ما باید از  این خط پایان عبور کنیم..

طارق خلیل، فعال حقوق بشر فلسطینی، به الجزیره گفت که ایالات متحده این قدرت را دارد که با خودداری از ارائه تسلیحات به اسرائیل ، آنها را مجبور به امضای قرارداد آتش بس در غزه کند.

ادوارد احمد میچل، معاون شورای روابط آمریکایی-اسلامی (CAIR) در بیانیه‌ای با انتقاد از تصمیم جدید ایالات متحده  گفت: در عوض، ایالات متحده بنزین را روی آتشی می‌ریزد که می‌تواند میلیون‌ها نفر را در سراسر منطقه به کشتن بدهد. دولت رژیم صهیونیستی بارها و بارها نشان داده  که نه تنها قصد دارد به نسل‌کشی وحشیانه خود علیه مردم فلسطین در غزه ادامه دهد، بلکه قصد دارد جنگ منطقه‌ای گسترده‌تری را آغاز کند. وقت آن رسیده است که دولت بایدن با واقعیت بیدار شود: دولت اسرائیل یک بازیگر منطقی نیست، یک متحد نیست و تلاش می کند ملت ما را به یک جنگ همه جانبه بکشاند.

جاش پل، که سال گذشته در اعتراض به سیاست در مورد غزه از وزارت امور خارجه استعفا داد، می  گوید صدور مجوز برای انتقال میلیاردها دلار تسلیحات جدید به اسرائیل فرصتی برای ادامه جنایات در غزه و تشدید درگیری به لبنان می دهد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.