رئیس جمهور اوکراین روز یکشنبه در این باره گفته بود : در حال حاضر، سطح تشعشعات در حد نرمال است. با این حال، تا زمانی که تروریست های روسی کنترل نیروگاه هسته ای را حفظ کنند، وضعیت عادی نیست و نمی تواند باشد. این نیروگاه از روز اول تصرف توسط روسیه، فقط برای باج‌گیری از اوکراین، تمام اروپا و جهان استفاده شده است.

به گزارش جماران، شامگاه یکشنبه گزارش‌هایی حاکی از وقوع آتش سوزی در برج خنک‌کننده نیروگاه اتمی زاپوریژیا در خاک اوکراین که تحت اشغال روسیه است، گزارش  شد.  که روسیه و اوکراین یکدیگر را به ایجاد آتش‌سوزی متهم کردند. این نیروگاه هسته‌ای - بزرگترین نیروگاه اروپا - از اوایل مارس 2022، تنها چند روز پس از آغاز تهاجم گسترده ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به اوکراین، تحت کنترل روسیه است و یکی از اولین مکان هایی بود که توسط نیروهای روسی تصرف شد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در نخستین واکنش اعلام کرد که آتش سوزی توسط نیروهای روسی آغاز شده است، در حالی که یوهان بالتسکی، فرماندار روسی این منطقه ، اوکراین را به دست داشتن در این آتش‌سوزی متهم کرد.

فیلمی که زلنسکی در کانال‌های رسانه‌های اجتماعی خود به اشتراک گذاشته است، ستون غلیظی از دود سیاه را نشان می‌دهد که از تاسیسات بلند می‌شود. وی نوشت: اشغالگران روس در خاک نیروگاه هسته ای زاپوریژژیا آتش سوزی به راه انداخته  اند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز اواخر روز یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که دود  سیاه غلیظی  از ناحیه شمالی نیروگاه پس از شنیده شدن چندین انفجار مشاهده شده است. در ادامه این تویئت آمده بود که به نظر نمی رسد این حادثه تاثیری  بر ایمنی هسته ای نیروگاه گذاشته باشد.

آژانس انرژی اتمی روسیه اعلام کرد که آتش سوزی تا ساعت 11:30 شب  به وقت محلی خاموش شده است.

اوکراین در 6 آگوست با یک حمله زرهی روسیه را غافلگیر کرد و منجر به آن شد که نیروهای این کشور به سرعت کنترل صدها کیلومتر مربع از خاک روسیه را به دست بگیرند.  روسیه وضعیت اضطراری فدرال را در کورسک، در حدود 250 مایلی شمال زاپوریژیا تحت اشغال روسیه اعلام کرده است و مجبور شده برای استقرار منابع اضافی در منطقه تلاش  و برخی از نیروهای نظامی را از مناطق اصلی درگیر با اوکراین خارج کند. وزارت دفاع روسیه روز جمعه ویدئوهایی از جابجایی تجهیزات نظامی روسیه به سمت منطقه سودجانسکی کورسک منتشر کرد که گفته می شود اکنون بخشی از آن در اشغال اوکراین است.

آتش سوزی در نیروگاه هسته ای پس از آن اتفاق افتاد که برخی وبلاگ نویسان نظامی روسیه، از جمله خبرنگار جنگی روسیه، الکساندر اسلادکوف، حدس زدند که نیروهای اوکراینی در حال برنامه ریزی برای کنترل نیروگاه هسته ای روسیه در کورچاتوف، کورسک هستند. با اینهمه هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد اوکراین قصد دارد این نیروگاه هسته ای را تصرف کند.

شش راکتور زاپوریژیا از سپتامبر 2022 در حالت خاموشی قرار دارند. یکی از خطوط برق باقیمانده آن، برق مورد نیاز برای جلوگیری از ذوب راکتور را تامین می کند

هنگامی که زاپوریژیا توسط نیروهای روسی در مارس 2022 تصرف شد، نگرانی گسترده ای در مورد یک فاجعه هسته ای احتمالی در نیروگاه وجود داشت زیرا نیروهای اوکراین و روسیه در منطقه با هم درگیر شده بودند. هم اوکراین و هم روسیه نیروهای یکدیگر را به حمله به این نیروگاه متهم کرده اند.

زاپوریژیا یکی از چهار منطقه اوکراینی است که پوتین اعلام کرد در پاییز 2022 به دنبال همه پرسی هایی که طبق قوانین بین المللی غیرقانونی تلقی شده و توسط سازمان ملل متحد محکوم شد، آنها را ضمیمه کرده است.

رئیس جمهور اوکراین روز یکشنبه در این باره گفته  بود : در حال حاضر، سطح تشعشعات در حد نرمال است. با این حال، تا زمانی که تروریست های روسی کنترل نیروگاه هسته ای را حفظ کنند، وضعیت عادی نیست و نمی تواند باشد. این نیروگاه از روز اول تصرف توسط روسیه، فقط برای باج‌گیری از اوکراین، تمام اروپا و جهان استفاده شده است.

پولیتیکو در گزارشی در این باره می نویسد:نگرانی گسترده ای در مورد ایمنی این نیروگاه که در حدود 50 کیلومتری جنوب غربی زاپوریژژیا قرار گرفته، وجود دارد.

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) در ماه آوریل، پس از اینکه روسیه برای اولین بار در طول جنگ به این تاسیسات حمله کرد، گفت: « سایه دو سال جنگ بر ایمنی هسته‌ای نیروگاه هسته‌ای زاپوریژژیا سنگینی می‌کند».

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.