عملیات پیشروی نیروهای اوکراینی بعد از هفته ها پیشروهای سریع ارتش روسیه و کاهش عِده و عُده ارتش اوکراین و نگرانی درباره حمایت کشورهای غربی در آینده، یک انگیزه و مشوق به شمار می رود.

به گزارش جماران مجله نیوزویک آمریکا نوشت: بر اساس برخی گزارش ها نیروهای اوکراین پس از یک حمله غافلگیر کننده در منطقه مرزی کورسک روسیه به شکل عمیق تری وارد اراضی روسیه می شوند امری که باعث شد «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه به شکل «سریع و وحشت زده» به آن پاسخ دهد. این حمله که از یک هفته پیش آغاز شده کی یف دستاوردهایی به دست آورده است که تبدیل به عناوین اول و اصلی رسانه ها شده است.

روسیه عملیات مبارزه با تروریسم را در منطقه مرزی اش در مرزهای جنوب غربی آغاز کرده است.این مناطق عبارتند از «بریانسک،بیلگورود و کورسک». تا بتواند روسیه تلاش می کند که پیشروی سریع نیروهای اوکراینی در اراضی اش روسیه را خنثی کند.این پیشروی یکی از شهرهای  داخل اراضی روسیه در معرض تهدید تصرف توسط ارتش اوکراین قرار داده است.

یکی از حساب ها در اکس(توئیتر سابق) که نقشه رخدادهای نبردهای اوکراینی را منتشر می کند فاش کرده است که نیروهای اوکراینی کنترل اراضی روسیه به وسعت 210 مایل(نزدیک به 336 کیلومتر   مربع)در عمیق ترین پیشروی در اراضی روسیه از زمان وقوع جنگ در 24 فوریه 2022 تا کنون را به دست گرفته است.

نیوزویک با وزارتخانه دفاع روسیه و اوکراین برای واکنش به این حمله تماس گرفته است و نوشت: کی یف درباره این عملیات به شکل مستقیم واکنش نشان نداده است به رغم آن که ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور این کشور تصریح کرد که «روسیه باید طعم کارهایی که علیه روسیه کرده است را بچشد.»

این مجله نوشت که عملیات پیشروی نیروهای اوکراینی بعد از هفته ها پیشروهای سریع ارتش روسیه و کاهش عِده و عُده ارتش اوکراین و نگرانی درباره حمایت کشورهای غربی در آینده، یک انگیزه و مشوق به شمار می رود.

 کاربران در شبکه های اجتماعی به شکل گسترده ای به قیافه ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در زمانی که از حمله آگاه شد پرداختند. پوتین بلافاصله روز جمعه نشست شورای امنیت روسیه برای رایزنی درباره چگونگی مقابله با بزرگترین چالش او  در جنگ علیه اوکراین از زمان «شورش» مزدوران گروه واگنر به رهبری «یوگنی پریگوژین» رهبر  کشته شده این گروه در سال گذشته برگزار کرد.

«جورن فورمان» رایزن نظامی سابق آمریکا در کی یف و مسکو  به مجله نیوزویک گفت: بی تردید یک هفته خوب برای اوکراین بود که برخی از ارزیابی های بدبینانه را به چالش کشید.

فورمان افزود: پیشروی ارتش اوکراین در  اراضی روسیه روحیه اوکراینی ها را بالا برده و بار دیگر نشان داد که روسیه ضعیف است و دستگاه های اطلاعاتی اش که بیش از همه چیز به آنها مباهات می کند از مهارت و شایستگی لازم برخوردار نیستند. همچنین سوء مدیریت پوتین باعث شده است که موسسات دولت تضعیف شوند. همین مسائل باعث شده است که چندین نشست فوری داغ برای هم اندیشی درباره چگونگی پاسخ به حمله اوکراین برگزار شود.

این نشریه آمریکایی در ادامه نوشت: برخی تصاویر  از داخل منطقه کورسک میزان تلفاتی که کاروان بزرگ روسیه در روستای«اوکتیابرسکوی» در نزدیکی شهر رایلسک  متحمل شد را نشان می دهد و به نظر می رسد که ارتش اوکراین حمله به این کاروان را با گلوله های توپخانه های«هیمارس» آمریکایی که به سرعت می توان آنها را جا به جا کرد انجام داده است.

فورمان در ادامه گفت که هنوز تا کنون از جزئیات کامل این عملیات جاری اطلاعاتی منتشر نشده است و هنوز زود است درباره حکمت این تحرک اوکراین نظر داد.

وی در ادامه افزود: به لحاظ استراتژیک من هنوز احساس نگرانی می کنم زیرا استفاده از نیروهای اوکراینی در کورسک باعث تضعیف خطوط دفاعی اوکراین در دیگر مکان ها  در طول خط طولانی رویارویی می شود ولی اگر این پیش روی باعث شود که روسیه مجبور شود نیر وهای خود را از منطقه دونپاس اوکراین به حرکت در بیاورد تا جلوی پیشروی اوکراین را بگیرد این باعث می شود  اوکراین بتواند نفس راحتی بکشد و جلوی پیشروی بسیار کند روسیه در اراضی اش را هم بگیرد.

در همین حال داخل اراضی اوکراین نیز ارتش این کشور یک مرکز آموزشی روسیه در منطقه زاپوروژیای جنوبی را با سامانه های موشکی تاکتیکی ساخت آمریکا هدف قرار داد.                


 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.