الجزیره در گزارشی در این باره مینویسد: در حالی که جنگ مرگبار غزه در دهمین ماه خود ادامه دارد و در بحبوحه ادعاها مبنی بر سوء استفاده گسترده ارتش اسرائیل از قدرت نظامی در غزه ادامه دارد، ایالات متحده 3.5 میلیارد دلار اضافی برای خرید تسلیحات و تجهیزات نظامی ساخت آمریکا به اسرائیل ارسال خواهد کرد.

به گزارش جماران، هشدار درباره تشدید تنش در منطقه غرب آسیا، ابراز نگرانی از کشتار غیرنظامیان توسط رژیم اسرائیل، درخواست برای خویشتنداری کشوری که اسماعیل هنیه، رئیس فقید دفتر سیاسی حماس در آن مهمان بود و به شهادت رسید، خبرسازی درباره بی اطلاعی واشنگتن از آخرین گام  های تنش زا اسرائیل  در بیروت و تهران، اعزام نماینده برای شرکت در مذاکرات آتش بس؛ این موارد لیستی از اقدام های ایالات متحده در چند هفته اخیر پیرامون جنگ در  غزه و تحولات حاشیه ای آن بوده است. اقدام هایی که به ظاهر به سود پایان جنگ است اما در میدان عمل با موافقت امریکا برای ارسال تجهیزات نظامی بیشتر به تل آویو همراه می  شود.

الجزیره در گزارشی در  این باره مینویسد: در حالی که جنگ مرگبار غزه در دهمین ماه خود ادامه دارد و در بحبوحه ادعاها مبنی بر سوء استفاده گسترده ارتش اسرائیل از قدرت نظامی در غزه ادامه دارد، ایالات متحده 3.5 میلیارد دلار اضافی برای خرید تسلیحات و تجهیزات نظامی ساخت آمریکا به اسرائیل ارسال خواهد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه گفت که این وزارتخانه روز پنجشنبه به کنگره اطلاع داده که دولت بایدن قصد دارد میلیاردها دلار از کمک های مالی نظامی خارجی به اسرائیل را آزاد کند. بخشی از کمک های مالی جدید به یک واحد نظامی اسرائیلی که متهم به نقض حقوق بشر علیه فلسطینیان در کرانه باختری اشغالی است تعلق خواهد گرفت. وزارت امور خارجه اعلام کرد که تصمیم به لغو تحریم این واحد گرفته و  «از تلاش های اسرائیل برای رسیدگی به نقض های این واحد که به طور موثر اصلاح شده اند» راضی است.

در حالی که ایالات متحده به طور علنی نام این واحد را اعلام نکرده، گمان می رود که این گردان اسرائیلی نتزاه یهودا باشد که از لحاظ تاریخی در کرانه باختری اشغالی مستقر بوده است. این گردان و برخی از اعضای آن با آزار غیرنظامیان فلسطینی از جمله مرگ یک مرد 78 ساله فلسطینی آمریکایی پس از بازداشت توسط این واحد در سال 2022 مرتبط بوده اند.

گردان «نتزاه یهودا» در سال ۱۹۹۹ و به منظور سربازگیری از جوانان یهودی با اعتقادات مذهبی افراطی ارتدوکس و دیگر نیروهای ملی‌گرای مذهبی در ارتش ایجاد شد. دولت اسرائیل این گردان را به عنوان واحدی برای خدمت افراد معتقد این گروه‌ها در ارتش ایجاد کرد و به آنها اجازه داد تا اعمال مذهبی خود مانند نماز و روزه را به جا بیاورند. این گردان «تنها واحد تک‌جنسیتی در ارتش اسرائیل» است و در آن نه تنها زنان حضور ندارند، بلکه تعامل این نیروها با زنان سرباز دیگر نیز محدود شده است. تشکیل این گردان در ابتدا به دلیل کمبود سرباز در ارتش اسرائیل انجام شد اما رفته رفته با عضویت جوانان افراطی به صورت دغدغه‌ای برای مقامات اسرائیلی درآمد. گروهی در حاکمیت این رژیم معتقدند این واحد به محلی برای جذب و آموزش نیروهای افراطی تبدیل شده است.

چراغ سبز به تحریم نتزاه یهودا پس از آن صورت گرفت که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، در یافته‌ای که در ماه آوریل علنی شد، تشخیص داد که یک گردان ارتش اسرائیل مرتکب نقض شدید حقوق بشر علیه فلسطینی‌ها شده است و تحقیقاتی را بر اساس قوانین ایالات متحده در رابطه با کمک نظامی ایالات متحده به نیروهای خارجی آغاز کرده است.   در مواجهه با اعتراض قانونگذاران جمهوری خواه در مورد یافته ها در رابطه با این گردان، بلینکن گفت که اجازه می دهد کمک ها به یگان ادامه یابد تا به اسرائیل فرصت دهد تا به این تخلف رسیدگی کند.

اخبار تغییر مسیر بلینکن در حالی منتشر می شود که انتقادات از اسرائیل در بحبوحه کشتار ده ها هزار غیرنظامی فلسطینی در جنگ خود علیه غزه افزایش یافته است.ارتش اسرائیل به نقض حقوق بشر متعدد علیه فلسطینیان در غزه و کرانه باختری اشغالی متهم شده است، از جمله کشتار بی‌رویه غیرنظامیان در حمله به خانه‌ها، بیمارستان‌ها و پناهگاه‌های مدارس، شکنجه زندانیان، و محروم کردن صدها هزار فلسطینی آواره از آب ، مواد غذایی و پزشکی.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.