اتحادی که زمانی مخفیانه و شامل اردن، عربستان سعودی و امارات متحده عربی بود، در شب 13 آوریل، زمانی که به اسرائیل در رهگیری پهپادها و موشکهای پرتاب شده از ایران کمک کرد، خود را در معرض دید عموم قرار داد. آن حمله ایران، اولین حمله مستقیم از نوع خود توسط تهران پس از دهه ها جنگ در سایه با اسرائیل بود.

به گزارش جماران،  در حالی که اسرائیل برای حمله از سوی ایران آماده می شود ، سوخت رسانی به جت های جنگنده، قرار دادن باتری های دفاع هوایی و هماهنگی با واشنگتن در مورد استقرار تجهیزات نظامی آمریکا،  نگرانی در مورد یکی از حیاتی ترین خطوط دفاعی در برابر حملات ایران به قوت خود باقی است: آیا ائتلاف عربی به رهبری آمریکا که به خنثی کردن آخرین حمله ایران کمک کرد، این  بار نیز پیشقدم خواهدشد؟

واشنگتن پست در گزارشی در این باره مدعی شد:  اتحادی که زمانی مخفیانه و شامل اردن، عربستان سعودی و امارات متحده عربی بود، در شب 13 آوریل، زمانی که به اسرائیل در رهگیری 99 درصد از بیش از 300 پهپاد و موشک پرتاب شده از ایران کمک کرد، خود را در معرض دید عموم قرار داد. آن حمله ایران،  اولین حمله مستقیم  از نوع خود توسط تهران پس از دهه ها جنگ در سایه با اسرائیل بود.

فرمانده ارتش اسرائیل این همکاری را در آن زمان به عنوان هموار کردن راه برای فرصت های جدید برای همکاری در خاورمیانه ستود. جان کربی، مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت که این پیام قوی درباره جایگاه اسرائیل در منطقه در مقابل ایران  است.

چهار ماه بعد از آن تاریخ، با تعهد ایران به پاسخ قاطعانه به ترور اسماعیل هنیه، رئیس فقید دفتر سیاسی حماس، اسرائیل از نظر منطقه ای منزوی تر شده  که به گفته تحلیلگران نظامی می تواند این کشور را آسیب پذیرتر کند. همچنین این نگرانی وجود دارد که حتی با حمایت آمریکا، سامانه‌های دفاع هوایی اسرائیل نتوانند به طور کامل با یک حمله گسترده و هماهنگ مقابله کنند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر، علیرغم فشارهای واشنگتن و درخواست فرماندهان نظامی خود، از موافقت با آتش بس و توافقنامه آزادی اسرا در غزه خودداری کرده است.  ـ«ترور» اسماعیل  هنیه،  مذاکره کننده اصلی حماس، خشم مقامات آمریکایی و رهبران عرب را برانگیخت که معتقد بودند مذاکرات در مرحله حساسی است. در حالی که اسرائیل نقش خود را در این ترور نه تایید و نه رد کرده است، بلافاصله پس از آن به مقامات آمریکایی اعلام کرد که مسئول این ترور بوده است.

حتی در ماه آوریل، کشورهای عربی نقش خود را در جلوگیری از حمله ایران کم اهمیت جلوه دادند و تلاش کردند درباره کل پروسه انتقام گیری از سوی تهران محتاط رفتار کنند چرا که  نمی خواستند در زمان خشم گسترده عمومی نسبت به تلفات انسانی جنگ غزه به عنوان حامی اسرائیل دیده شوند. این نگرانی‌ها در حال حاضر آشکارتر شده  و کشورهای عربی سعی کرده‌اند علناً از هرگونه دخالت در دور بعدی خشونت فاصله بگیرند. اردن و عربستان سعودی اعلام کرده اند که نمی خواهند حریم هوایی آنها به منطقه نبرد تبدیل شود. مصر گفته که در یک محور نظامی که در دفع حمله ایران شرکت می کند، شرکت نخواهد کرد.

به گفته یک سیاستمدار ارشد اسرائیلی که به ایجاد ائتلاف منطقه ای کمک کرد و به شرط ناشناس ماندن در مورد موضوعات حساس امنیتی صحبت کرد، چنین اظهارات عمومی بسیار نگران کننده است. او گفت:  در حالی که کشورهای عربی در حوزه برد و توانمندی موشکی خواهان مهار ایران هستند، روابطی که آنها را با اسرائیل پیوند می دهد نوپا و کم  جان است و تنها یک بار قبلا در مقیاس وسیع آزمایش شده است. وی می گوید که در مواجهه با دورنمای جنگ همه جانبه، «اسرائیل کاملاً به تنهایی عمل می کند.»

حمله ایران در آوریل که پس از حمله اسرائیل در نزدیکی یک مرکز دیپلماتیک در دمشق آغاز شد، به خوبی طراحی شده  و به اسرائیل و متحدانش زمان ارزشمندی برای آماده شدن داد. مقامات بر این باورند که حمله این بار می‌تواند ناگهانی‌تر، در مقیاس بزرگ‌تر و طولانی‌تر باشد،  احتمالاً به جای چند ساعت، چند روز طول بکشد. همچنین می‌تواند یک رگبار هماهنگ از جهت‌های مختلف باشد که شامل «نیروهای نیابتی ایران» در عراق، یمن، سوریه و لبنان می‌شود.

در طول 10 ماه گذشته، نیروهای حزب الله لبنان از پهپادهای انفجاری کم پرواز و پرسرعت برای حمله به اماکن نظامی و ساختمان ها در فلسطین اشغالی استفاده کرده اند. این روش راه فرار از سیستم های دفاع هوایی اسرائیل است که برای شناسایی و رهگیری موشک های سنتی تر طراحی شده اند. کارشناسان تسلیحاتی می گویند که چنین پهپادی در صورت پرتاب به تعداد زیاد می تواند خطر بزرگی را به همراه داشته باشد.

حسن نصرالله، رهبر حزب الله در سخنرانی روز چهارشنبه گفت: «پاسخ ما در راه است و قوی، تأثیرگذار و مؤثر خواهد بود.»

حزب الله همچنین می‌تواند از مهمات دوربردی که ادعا می‌کند در اختیار دارد اما هرگز به‌صورت عمومی نمایش نداده، استفاده کند. دفع چنین رگباری احتمالاً برای اسرائیل هزینه بالایی دارد: رهگیری گنبد آهنین برای هر رهگیری حدود 30000 دلار هزینه دارد.

به گفته یوئل گوزانسکی، یکی از مقامات سابق شورای امنیت ملی اسرائیل که اکنون پژوهشگر ارشد موسسه مطالعات امنیت ملی در تل آویو است، اسرائیل ارزیابی می کند که حزب الله حمله را آغاز خواهد کرد و احتمالاً به سمت تل آویو شلیک خواهد کرد و از موشک های هدایت شونده استفاده خواهد کرد. او می  گوید که بدترین سناریو ممکن است حمله چند جبهه ای از سوی دیگر نیروهای نیابتی ایران باشد که برای به چالش کشیدن محدودیت های سیستم های اسرائیل طراحی شده است. البته اسرائیل می تواند بر آن چیره شود اما همانطور که در آوریل مشاهده شد، به ائتلاف منطقه ای متکی است.

به گفته برخی منابع، اسرائیل به حزب الله و ایران اطلاع داده  که ضربه زدن به مراکز جمعیت غیرنظامی خط قرمز خواهد بود و پاسخ قاطعانه ای را در پی خواهد داشت. یوآو گالانت، وزیر دفاع، در پیامی به زبان عربی که روز پنجشنبه در X منتشر شد، هشدار داد: اگر حزب‌الله به تجاوزات خود ادامه دهد، اسرائیل با تمام توان با آن مبارزه خواهد کرد. کسی که با آتش بازی می کند ممکن است انتظار نابودی را داشته باشد.

رسانه های اسرائیلی روز دوشنبه پس از دیدار نتانیاهو با روسای دفاعی خود گزارش دادند که اگر اسرائیل به این نتیجه برسد که حمله قریب الوقوع است، ممکن است اسرائیل نیز یک حمله پیشدستانه را در نظر بگیرد.

ژنرال مایکل ای. کوریلا، رئیس فرماندهی مرکزی ایالات متحده، این هفته برای دومین بار در اسرائیل بود تا درباره هماهنگی نظامی گفتگو کند. دارایی های تازه مستقر شده ایالات متحده شامل اسکادران اف-22 رپتور، رزمناوها و ناوشکن های دریایی و ناو هواپیمابر یو اس اس آبراهام لینکلن و کشتی های همراه آن است که به سمت خاورمیانه می روند تا جایگزین گروه دیگری شوند که منطقه را ترک خواهند کرد.

یک  ژنرال بازنشسته از بخش عملیات ارتش اسرائیل که به عنوان رئیس خدمت می کرد، گفت: سر ایالات متحده بسیار شلوغ تر از ماه آوریل است، اما همچنین می داند که یک جنگ منطقه ای بر اقتصاد تأثیر می گذارد و به نفع آنها است که تشدید تنش را متوقف کنند.

اما او از رهبران اسرائیل خواست که حمایت آمریکا را بدیهی تلقی نکنند: «در اینجا، من فکر می‌کنم اسرائیل ممکن است اشتباه کند و وارد یک جنگ منطقه‌ای شود با این فرض که دارایی‌هایش همیشه وجود دارد.

او همچنین پیش‌بینی کرد که اسرائیل برای حفظ ائتلاف منطقه‌ای خود با مشکلاتی مواجه خواهد شد، «زیرا همه آنها آماده همکاری با نتانیاهو نیستند.»

عبدالله الجنید، یک تحلیلگر سیاسی در بحرین، گفت که کشورهای حوزه خلیج فارس همچنان در شراکت با اسرائیل برای مهار ایران سرمایه گذاری می کنند، اما هر ائتلاف بلندمدتی مستلزم پیشرفت به سوی راه حلی بین اسرائیل و فلسطینی ها است  که نتانیاهو و او متحدان راست افراطی از بررسی این موضوع خودداری کرده اند. ناسازگاری و مخالفت آنها تلاش های مورد حمایت ایالات متحده برای گسترش توافقات عادی سازی بین اسرائیل و همسایگان عربش از جمله عربستان سعودی را متوقف کرده است.  این کارشناس در ادامه تاکید می کند که درگیری های جاری در منطقه به تقویت مدل های افراطی از مقاومت منتهی خواهد شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.