گاردین در گزارشی در این باره می نویسد: زندانیان سابق در زندان های اسرائیل که با آنها گفت وگو کردیم، سوء استفاده را از ضرب و شتم شدید و خشونت جنسی گرفته تا جیره‌بندی غذا و گرسنگی دادن، امتناع از مراقبت‌های پزشکی و محرومیت از نیازهای اولیه از جمله آب، نور روز، برق و سرویس بهداشتی از جمله صابون و نوار بهداشتی برای زنان توصیف کردند.

به گزارش جماران،  خشونت، گرسنگی شدید، تحقیر و سایر آزار زندانیان فلسطینی در سراسر سیستم زندان اسرائیل عادی شده است. بدرفتاری با زندانیان در حال حاضر به قدری سیستماتیک  شده که گروه حقوق بشری B'Tselem می گوید باید آن را به عنوان یک سیاست «سوءاستفاده نهادینه شده» از سوی اسرائیل  در نظر گرفت.  گاردین در گزارشی در این باره می  نویسد:  زندانیان سابق در زندان های اسرائیل که با آنها گفت وگو کردیم، سوء استفاده را از ضرب و شتم شدید و خشونت جنسی گرفته تا جیره‌بندی غذا و  گرسنگی دادن، امتناع از مراقبت‌های پزشکی و محرومیت از نیازهای اولیه از جمله آب، نور روز، برق و سرویس بهداشتی از جمله صابون و نوار بهداشتی برای زنان توصیف کردند. این گروه حقوق بشری  در یک تحقیق چند ماهه، با 55 زندانی سابق که در 16 زندان و بازداشتگاه اسراییلی نگهداری شده  اند، مصاحبه کرد  و مقیاس و ماهیت سوء استفاده را ترسیم کرد. این گروه به این نتیجه رسید که زندان های اسرائیل اکنون باید اردوگاه های شکنجه نامیده شوند. یولی نواک، مدیر اجرایی این سازمان به گاردین گفت: «زمانی که پروژه را شروع کردیم، فکر می‌کردیم شواهد پراکنده و موارد شدید را اینجا و آنجا پیدا کنیم، اما تصویری که ظاهر شده کاملاً متفاوت است. ما از مقیاس چیزی که شنیدیم شوکه شدیم. به عنوان یک سازمان اسرائیلی- فلسطینی ناراحت کننده است که بگوییم اسرائیل اردوگاه های شکنجه را اداره می کند.»

سرویس زندان اسرائیل (IPS) در پاسخ به پرسش گاردین گفته که طبق قانون و تحت نظارت کنترل دولتی عمل می کند.  ارتش اسرائیل نیز می گوید  که تمامی اتهام  های  صریح در مورد سوء استفاده سیستماتیک از بازداشت شدگان در بازداشتگاه ها را رد می کند.  با این وجود گزارش‌های متعددی از رفتار خودسرانه، بی‌رحمانه و تحقیرآمیز با زندانیان فلسطینی از زمان حمله حماس در 7 اکتبر منتشر شده است.

در اواخر ماه گذشته میلادی ، چندین نماینده پارلمان با حمایت یک جمعیت راست افراطی، در اعتراض به دستگیری 9 مرد به دلیل تجاوز خشونت آمیز به یک زندانی فلسطینی، به دو پایگاه نظامی حمله کردند. این  نماینده مجلس به جمعیت گفت که سربازان اسرائیلی بدون توجه به اقداماتشان مستحق مصونیت کامل هستند. نتیجه تحقیقات نشان می دهد که تحت هدایت وزیر امنیت ملی راست افراطی، ایتامار بن گویر، بدرفتاری با زندانیان فلسطینی به بخشی جدایی ناپذیر از سیستم بازداشت اسرائیل تبدیل شده است. حداقل 60 نفر از زمان آغاز جنگ غزه در بازداشتگاه های اسرائیل جان خود را از دست داده اند، این رقم در سالهای گذشته یک یا دو نفر بوده است.  گاردین مصاحبه‌های جداگانه‌ای با هشت بازداشتی انجام داد که اکثریت آنها بدون اتهام دستگیر و بدون محاکمه آزاد شدند. محققان میدانی در اسرائیل و قدس شرقی، کرانه باختری و غزه ده ها شهادت، گزارش پزشکی، کالبد شکافی و سایر شواهد را جمع آوری کردند.  آنها شواهد ثابت و گسترده ای از خشونت شدید، شکنجه خودسرانه، تجاوز جنسی، تحقیر ، گرسنگی عمدی، شرایط غیربهداشتی عمدی، ازدحام بیش از حد زندانی در یک محوطه کوچک، محرومیت از درمان پزشکی، ممنوعیت عبادت مذهبی، و محرومیت از مشاوره حقوقی و ملاقات با خانواده یافتند.

چندین شاهد که گاردین با آنها صحبت کرد جزئیات سه قتل را در زندان های اسرائیل بیان کردند. به گفته این شاهدان عینی، دو نفر توسط نگهبانان تا حد مرگ مورد ضرب و شتم قرار گرفتند و یک زندانی دیگر که به بیماری مزمن مبتلا بود، به دلیل عدم رسیدگی پزشکی درگذشت.

در کنار استفاده از خشونت مستقیم علیه زندانیان فلسطینی، آنها می گویند که زندان عنصر کلیدی اشغال 57 ساله فلسطین توسط اسرائیل است.  تخمین‌های مختلف نشان می‌دهد که تا 40 درصد مردان فلسطینی حداقل یک بار در دوران زندگی خود دستگیر شده‌اند.  قبل از 7 اکتبر، 5200 فلسطینی در زندان های اسرائیل نگهداری می شدند، از جمله 1200 نفر در بازداشت اداری که امکان بازداشت نامحدود بدون اتهام یا محاکمه را فراهم می کند. موج شدید دستگیری ها پس از حمله حماس به این معنی است که تعداد زندانیان تا اوایل ژوئیه به 9623 نفر افزایش یافت. در میان آنها، 1402 زندانی غزه بر اساس قوانین اضطراری که همچنین اجازه بازداشت بدون اتهام یا محاکمه را می دهد، به عنوان جنگجویان غیرقانونی طبقه بندی می شوند. ارتش اسرائیل می گوید این اقدام با قوانین بین المللی مطابقت دارد.

فراس حسن، کارمند 50 ساله وزارت جوانان اهل بیت لحم، در سال 2022 تحت یک حکم بازداشت اداری دستگیر شد. او به گاردین گفت که شرایط در آن زمان قابل قبول بود: دوش آب گرم، غذای مناسب، وقت قدم زنی در حیاط  و حدود شش زندانی در یک سلول، هر کدام با تخت مخصوص به خود.

در اوایل سال 2023، بن گویر به عنوان وزیر مسئول زندان ها منصوب شد. او بلافاصله دست به کار شد تا از آنچه که «مزایای» زندانیان فلسطینی نامید،    مانند نان تازه و محدود کردن زمان دوش گرفتن به چهار دقیقه، خلاص شود.

فراس حسن درباره وضعیت زندان  های  اسرائیل پس از 7 اکتبر را  اینگونه توصیف می کند:  او و هم سلولی هایش، تا 20 نفر در یک سلول که برای هفت نفر طراحی شده بود، نگهداری می  شدند و گاهی چندین بار در روز مورد ضرب و شتم قرار می گرفتند. با آب کم و بدون امکانات شستشو یا لباس تمیز، شرایط به سرعت و به شدت غیربهداشتی شد. غذای کل اتاق شامل یک تکه گوشت، یک فنجان پنیر، نصف گوجه فرنگی و نصف خیار در صبح و برای هر نفر برای شام حدود پنج قاشق غذاخوری برنج نپخته بود. یک بطری آب 2 لیتری برای اشتراک در کل اتاق وجود داشت. او گفت: نگهبان ها به من گفتند، ما به شما آنقدر می دهیم که زنده بمانید، اما اگر دست ما بود، کاری می  کردیم که از گرسنگی بمیرید.

حسن پس از آزادی بدون اتهام در آوریل، 22 کیلوگرم وزن کم کرده بود. حسن همچنین فریادهای ثائر ابواصب 38 ساله را شنیده  که گفته می‌شود در سلول کناری پس از خودداری از تعظیم به نگهبانان تا حد مرگ مورد ضرب و شتم قرار گرفت.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.